was een poging om te experimenteren met de haarlakmethode, maar blijkbaar mag je dat maar een paar uur laten zitten... en niet een paar dagen. Laatst nog eens info gevraagd over het cockpitkleur, en het is inderdaad aangewezen om terug te keren naar groen, dus kijken of ik het er nog proper afkrijg, en anders herbeginnen...
in verband met de foto's, die van de verder assemblage volgen nog, de onderdelen zagen er als volgt uit:
Momenteel zijn dit nu hoofdzakelijk losse stukjes in de doos... wachtend op verf en assemblage.
Over de MK XIV
Iedereen kent de Spitfire, en dan vooral de versies I, II, V, VII, IX, X, XI ...
De XIV was 1 van de eerste spits die uitgerust werden met een griffonmotor in plaats van de Merlin die als de vorige versies aandreef. De eerste toestellen hadden een gebrek aan kracht op grotere hoogte, en dit weten ze aan het gebruik van een enkeltrapscompressor. Later werd overgegaan naar een tweetrapsversie, en deze leverde een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van de IX-versie. Hierdoor werd de romp iets langer en was de neus iets meer naar voor gekanteld. ook werd er een nieuwe 5-bladige propellor geïntroduceerd, en er werden testen gedaan met een dubbele 3-bladige contra-roterende propeller (die uiteindelijk zou gebruikt worden op de Seafire Mk 46/47) Om voor de nodige koeling te zorgen werden de warmtewisselaars vergroot in doorsnede en diepte...
De eerste toestellen werden gebouwd op de chassis van de MK. VIII en de eerste resultaten waren redelijk goed, hoewel het gedrag door de te zware motor te heftig was voor een operationeel type, maar een vergroot staartoppervlak en een langer traject voor de gashendel brachten redelijk wat verbetering.
Voor de piloten die gewend waren aan de Merlins bracht de versie met de Griffon-motor redelijk wat problemen door de hoge kracht van de motor en het navenate koppel van de schroef, maar over het algemeen waren ze heel tevreden over de vergroting van de performantie van deze spitfire die de piloten in staat stelde om bijna vertikaal te kunnen klimmen.
Operationeel ontstonden er nog problemen door het kreukelen van bepaalde zones op de vleugels, waardoor een issue werd uitgevaardigd dat alle toestellen met verkorte vleugels dienden te vliegen.