Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Deze week maar eens concrete plannen gemaakt om maar weer eens de stash in duiken voor nog meer verkoopspul. Want hij moet kleiner, die stapel...

Tsjah, dat zegt iedere modelbouwer wel een paar keer per jaar. Want zeg nou zelf; menig bouwer onder ons heeft een flinke stapel. Want bouwen is leuk... maar kopen soms net zo leuk.

En de stapels hebben vele namen. De Stash. De Berg. De Stapel Der Schaamte.

Want we -willen- helemaal niet kopen! We willen bouwen.

Maaruh... die nieuwe kit van Tamigawafix is wel errug mooi. Zoveel mooie details. En zo'n tof onderwerp! En ja, je bouwt normaal nooit bombers/autos/trucks/boten/aanvinken-wat-van-toepassing-is... maar toch...

En dan komt er weer een pakketje binnen. Of als we slimmer zijn ligt het bij een Kiala-punt of de DHL. Dat scheelt weer een tut-tut-tut en wat hoofdschudden van moeders-de-vrouw. Als we het binnengesmokkelt krijgen natuurlijk. Maar we zijn slinks.

Plastic-holics Anonymous. Hoi, ik ben Rob, en ik heb een plastic-probleem. Je zou er bijna van gaan drinken...

En dan krijg je opeens een mailtje. Zomaar, van een wildvreemde. Najah, wildvreemd. De achternaam is bekend. Dezelfde achternaam als je bouw-maatje.

Jack en ik kwamen elkaar toevallig tegen, eigenlijk op een voor dit verhaal wel een toepasselijke manier. Jack verkocht een beetje van zijn overschot op Marktplaats. Ik kocht een kit van hem, en aangezien ik toch op een project zat bij hem in de buurt sprak ik af om hem op een vrijdagmiddag na het werk bij hem langs te gaan. Even snel. Afrekenen, oppikken en dan snel naar huis.

En dan raak je even aan de praat. En zie je de vitrines met kunstwerkjes. Jack was goed. Heel goed. Beter dan (heel realistisch van mezelf...) ik ooit word.

En "effe snel een kit oppikken" verandert in een avond bomen over modelbouw, klinknageltellers, referentiemateriaal en handigheidjes. En de semi-verplichtte rondleiding door de hobbykamer en langs De Stash.

Een Stash die de hoofdletters verdiende. Jack was een "ecclectische" bouwer. Van alles en nogwat. En hij had ook vanalles en nogwat. Een hele zolder vol. En een halve slaapkamer vol. En dan nog alles wat in de hobbykamer stond.
Jack en ik zagen elkaar regelmatig, na die eerste avond. Of we mailden. Of belden. En dan ging het niet alleen over modelbouw. We hadden allebei onze "dingen" waarvan het afentoe lekker was om te luchten.

En dan dus dat mailtje. Van Jack's broer. Jack is overleden...

En dat ze een beetje met hun handen in het haar zitten wat betreft Jack's "hobby spulletjes"... of ik kan hem wil helpen.

En ik zeg ja.

Het huisje is opeens erg leeg. En klein. Maar alles staat vol. Het opruimen is in volle gang. Alleen dus niet op de zolder en in de hobbykamer. Of ik me daarmee bezig wilde houden... Wat dus uiteindelijk neerkomt op drie hele dagen uitzoeken, controleren en fotograferen. Iedere doos open. Ik schat in zo'n kleine 1200 dozen. En ach, dozen zijn maar dozen.

Toch?

Maar ik heb ze echt -allemaal- open gehad.

En in de ene vind je een paar knipsels uit een auto-blad, met een handgeschreven briefje erbij.
En in de andere een setje decal-restjes van een compleet andere kit, met een foto en een schets van een diorama...

Zoveel plannen...

Ik ben dan toch wel een beetje wakkergeschud na het leeghalen van Jack's zolder. Heel versoberend, met meer dan 1200 bouwdozen in je handen staan...

Zoveel plannen die nooit meer uitgevoerd gaan worden...

En een paar weken later sta je dan in je eigen hobbykamer, op zoek naar een kitje. En als je dan zelf door je stash gaat, en bedenkt wat al je plannen zijn... tsjah...

Morgen maar weer eens de stash in duiken voor nog meer verkoopspul. Want hij moet kleiner, die stapel...

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 19:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Confronterend. Maar wel een goeie column, in 1 zucht uitgelezen.

Makes you think, al is dit wel een onderwerp waar ik zelf ook wel eens over na gedacht heb.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hoe bekend is dit voor mij... bij het lezen van deze column ga ik zo'n 30 jaar terug in de tijd, die nare tijd dat mijn mentor bij een schromelijk ongeval om het leven kwam. :(
Het nam uiteindelijk niet zo'n vaart met 1200 kits, niemand van de naasten kende mij immers tot twee jaar geleden een broer van hem mij toevallig herkende op Facebook.
Nu ja... het lezen van dit stukje deed me even wegdromen en... jammer maar helaas... de herinnering die het teweeg bracht deed wel even pijn! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, die komt binnen zeg. Ook ik loop met deze plannen.... Niet het weg-ga-gedeelte, maar het uitzoek-en-wegdoe-gedeelte.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja René, met het uitzoek-en wegdoe-gedeelte heb ik intussen ook al twee flinke dozen vol staan en het is nog niet gedaan.
Nu nog de tijd vinden (en de goesting) om ze ook allemaal te fotograferen en te koop aan te bieden. *zucht* :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
De eerste dagen dat ik hier rondneusde, dacht ik "die hebben een afwijking" wat moet je met al die dozen? even een dooddoener, je kan er toch maar 1 tegelijk bouwen!!
Nu ben ik wat langer hier aan het kijken en geregistreerd, ben je met je eerste model bezig en in de primer gezet, wat dan, kan je niet verder, koop ik een goedkoop doosje erbij voor tussen door en dan is de boot los he. nu heb ik in een korte tijd ook al een doosje 10 staan en moet ik uitkijken dat het er niet snel meer worden. Ik ben bang dat ik ook afwijking heb/krijg/aan het ontwikkelen ben. :)

Wat kan het snel gaan he??

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het is geen verslaving hé, het is liefhebberij.

Je moet het zo zien, nu kost het kitje €10,--. Over 10 jaar is het een collecters-item en betaal je het vijfvoudige. Als je dus nu investeert, bespaard je dat geld voor later. Mocht je dan toch in geldnood komen, dan verkoop je gewoon wat van je handel...

:lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Voor sommigen kan je het wel degelijk een "verslaving" noemen... mijn mentor zaliger was elke vrije minuut van zijn tijd met modelbouw bezig op welke wijze dan ook.
Ik kom niet vaak aan bouwen toe maar aan kopen des te meer. :roll:
Geen idee hoeveel bouwdozen en ander modelbouwspul ik hier heb staan maar recentelijk heb ik er nog een dik dozijn bijgekocht. Toch eens echt werk maken van de grote schoonmaak... ik zie bij wijze van spreken door de dozen de kamer niet meer! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
tsjopper bob schreef:
Het is geen verslaving hé, het is liefhebberij.

Je moet het zo zien, nu kost het kitje €10,--. Over 10 jaar is het een collecters-item en betaal je het vijfvoudige. Als je dus nu investeert, bespaard je dat geld voor later. Mocht je dan toch in geldnood komen, dan verkoop je gewoon wat van je handel...

:lol:

René


en als we deze niet geloven, dan maak je ons wel een andere wijs ;-)

Heel herkenbaar gevoel voor velen, en die plannen voor projecten maakt het soms zo moeilijk om afscheid te nemen van een kit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Relativeren...
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
tsjopper bob schreef:
Je moet het zo zien, nu kost het kitje €10,--. Over 10 jaar is het een collecters-item en betaal je het vijfvoudige.

René

Over relativeren gesproken: dit is wel heel relatief... op het internet vind je hopen dozen uit de jaren '70 en '80 die allang uit productie zijn. Bij de ene betaal je een heuse woekerprijs, bij een ander een appel en een ei. Wat de gek er voor geeft??? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement