Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Voor mijn eerste (nou ja, tweede, maar deze wil ik afmaken :lol: ) bouwverslag op Modelbrouwers ga ik een schattig klein kitje bouwen dat ik eerder dit jaar voor het bedrag van 2 Euro op de LHS rommelmarkt heb gekocht:

photo 328732

Dit is een 1/100 bouwkit van het Japanse merk Takara, bij ons mogelijk wat beter bekend voor hun ontwerpen voor diverse speelgoedlijnen. De kit dateert uit de jaren '80, maar is van zeer goede kwaliteit voor die tijd, met fijn gegraveerde details en een zeer doorzichtige cockpit zonder naad in het midden. Onderdelen in hun raampjes:

photo 328733
photo 328734

Instructievel en blaadje met hoe het ding geschilderd hoort te worden:

photo 328735
photo 328736

Deze kit kan in twee kleurenschema's worden afgewerkt: Dat van VF-84 Jolly Rogers en een fictief kleurenschema uit de anime-serie "Area 88" (vandaar ook de strip-tekening op het blaadje met de kleurstelling). Ik zal voor het laatste kleurenschema gaan. Helaas zijn de indicaties voor de kleuren in de handleiding zeer beperkt en komen ze niet altijd overeen met wat de kleurenfoto's laten zien.

De bodem van de doos kan als basis worden gebruikt:

photo 328737

Dryfit van de romp en vleugels:

photo 328738
photo 328739

De vleugels kunnen in diverse standen worden gezet door middel van een interne vertanding; hiervan zal ik geen gebruik maken.

De stabilo's zijn eendelig. Om het samenvoegen makkelijker te maken snij ik het onderdeel doormidden. Ook de cockpitbak mag eraan geloven - het deel voor de voeten van de piloot is veels te diep, terwijl het neuswiel juist geen plek heeft om opgebrogen te worden. Daar komt dus een nieuw vloertje in.

photo 328740
photo 328741

Inmiddels ben ik veel verder met deze kit, maar de foto's moet ik nog even prepareren...

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op za 24 okt, 2015 16:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Heel aparte kit. Lijkt me wel leuk om hier iets moois van te maken. En eh, hoe is je Japans?

Veel plezier met de bouw.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Klaasdebouwer schreef:
Heel aparte kit. Lijkt me wel leuk om hier iets moois van te maken. En eh, hoe is je Japans?

Veel plezier met de bouw.


Mijn Japans is zwaar prut (kan tot vier tellen). De kleuren zijn met nummertjes aangegeven, wat bij Japanse kits meestal voor Gunze Aqueous of Mr. Hobby kleurtjes staat.

Nieuw vloertje in de cockpit:

photo 328878

...en wat afsluitende panelen in de neus zodat ik straks niet tegen het benodigde balast aan zal kijken.

photo 328879

De kit komt met een standaard waarop het vliegtuig kan worden gemonteerd (de twee delen kan je zien op de sprue met de cockpitkap). Hiervoor moet een opening in de onderzijde van de romp worden gemaakt. Na dit te hebben gedaan ontdekte ik dat het vliegtuig zo los op de standaard kwam te zitten dat een crash onvermijdelijk was. Dat kan dus niet. Oplossing: twee gaatjes in de top van de standaard, met daarin wat 1 mm messing staaf:

photo 328887

Binnenzijde van de romp verstevigen met wat styreen sheet:

photo 328881

Wat verder opbouwen en twee gaatjes boren op de goede plek, en alles schuift op stevige wijze in elkaar:

photo 328884

Bij het weer loshalen van de standaard kwam ik er helaas achter dat het doorzichtige plastic erg breekbaar was, toen er met een duidelijke KRAK er een flinke scheur in onststond. Dus de standaard zal wat verstevigd gaan worden.

Diverse onderdelen hadden wat vulwerk nodig, en de piloot is inmiddels vakkundig onthoofd en ontdaan van een gedeelte van zijn zitvlak om wat realistischer in z'n stoel te kunnen zitten:

photo 328886

photo 328885

De vleugels dusdanig gemodificeerd dat ik ze pas na het schilderen op hun plek kan schuiven (ja, bij de rechter is het een beetje mis gegaan):

photo 328883

En wat klein grut in elkaar gelijmd:

photo 328882

Binnenkort meer, de eerste decals en het eerste schilderwerk (niet in die volgorde).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Laat dat "binnenkort" maar zitten...kan net zo goed alles plaatsen dat ik tot nu toe heb gedaan.

photo 328888

Boven- en onderhelft romp op elkaar gelijmd na de binnenzijde mat zwart te hebben geschilderd (Tamiya XF-1), flink wat putty op de zijkanten en nat geschuurd om de boel een beetje vlak te krijgen, en de binnenzijde van de luchtinlaten wit geschilderd. Cockpitbak grijs geschilderd (XF-24 dark gray, de instructies vroegen om iets anders dat veels te licht was).

Gelijktijdig de neus geschilderd. Vervolgens de neus flink gevuld met loden kogeltjes, rondom de 5 gram in plaats van de 0.5 gram die in de instructies stonden, en begonnen met de decals.

photo 328889

De decals zijn eigenlijk best goed, hoewel ze ook ruim tien minuten in het water moeten liggen voordat ze uberhaupt los willen beginnen te komen van de drager. Ze zijn dun en reageren zeer goed op Microset/sol. Wel hebben ze wat grote randen.

Vervolgens de cockpit in de ene neushelft gelijmd, er op lettend dat hij onderaan goed aansloot op de romp (ja, de deuren voor het landingsgestel zijn direct me de neushelften meegegoten...).

photo 328890
photo 328891
photo 328892

En dan de neushelften samengevoegd. Er zal wat putty aan te pas moeten komen om van de kieren af te komen. Ook heb ik de cockpitbak wat naar beneden moeten drukken omdat hij de neiging had naar boven te komen bij het samendrukken van de neushelften.

photo 328893
photo 328894

Inmiddels is de neus van putty voorzien en een paar dagen aan het drogen.

Dan verder gegaan met de romp. Bij het dryfitten had ik de intakes al gepast en al gezien dat de passing te wensen overliet. Echter, de onderstaande kier was er niet:

photo 328895

Wat blijkt? De frontjes voor de motoren zijn net wat te hoog. Dus daar moet wat af:

photo 328896

(de binnenzijde van de intakes is met Tamiya mat wit geschilderd, en de frontjes voor de motoren met flat aluminium gevolgd door een wash met X-19 Smoke om wat diepte te geven).

Vervolgens de intakes op hun plek gelijmd door enkel de achterzijde vast te lijmen (de rest volgt later wel).

photo 328897
photo 328898
photo 328899

Dat past al beter, ook al zijn er ook nog flinke kieren te zien en is de passing tussen de achterzijde van de intakes en de rest van de romp niet best. De kieren gaan grotendeels verdwijnen als ik stukje bij beetje de intakes vastlijm en laat drogen, maar wat putty zal nodig blijven. Ook zichtbaar zijn de gescratchte binnenste luiken voor het landingsgestel (de luiken in de doos zijn te smal...).

De volgende update zal wat op zich laten wachten in verband met het vastzetten van de intakes en het afwerken van de kieren.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, dit bouwverslag heeft eventjes stilgelegen, maar het brouwen zelf niet.

Begonnen met het samenvoegen van de neus en romp:

photo 331963

En vervolgens flink wat putty, want er zitten flinke kieren (helaas foto daarvan gedelete, maar op onderstaande kan je er wat van zien). Ook de ruimtes voor het hoofdlandingsgestel van wandjes voorzien:
photo 331965

Vleugels verder aangepast:
photo 331964

Na een hoop schuurwerk:
photo 331966
photo 331967

Stoeltjes etc.:
photo 331968
Het stoeltje voor de piloot is wat aangepast, zodat hij beter kan zitten.

Vervolgens de piloot van een kleurtje voorzien, en de stoeltjes van wat riemen:
photo 331969

Piloot op stoeltje gelijmd (Jezus, wat is dat klein op schaal 1/100):
photo 331970

Helaas blijkt de verhoogde vloer voor de cockpit roet in het eten te gooien. Meneer de piloot past niet:
photo 331971

Tijd voor wat chirurgie. Hak. Hak. (begint hier op IS te lijken...kop er af...nu pootjes er af...okee, IS lijmt nog geen hoofden terug... :lol: ):
photo 331972

Nu past meneer wel:
photo 331973
photo 331974

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Its - ni - san - si - go -rok - sich - hach - qu - dju (1 t/m 10), tja heb een paar jaar karate gedaan. Die telling is er letterlijk en figuurlijk ingeramd.

1:100 is een leuke schaal. Je hebt dan wat leuks en neemt niet zo veel ruimte in, in de kast. Ik heb ook verscheidene 1:100 kitjes gebouwd en nog te bouwen. Vooral Nu Bee en VFB Plasticard uit het voormalige Oost-Duitsland hebben leuke modellen (die overigens net zo veel werk vereisen).

Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Vervolgens wat later de cockpitkap er op gelijmd met witte houtlijm. Natuurlijk ben ik vervolgens vergeten de ruggen van de stoelen bij te werken voordat de cockpitkap erop ging... :oops:
photo 331975

Daar zitten nog behoorlijke kieren:
photo 331976

Eerst zoveel mogelijk kleine kieren weggewerkt met een laagje Mr. Surfacer 500, maar er moest toch putty aan te pas komen. De boel afgeplakt en Tamiya White Putty aangebracht. Vervolgens geschuurd:

photo 331979
photo 331980

Ook even getest of matwitte verf geschikt was om met de kwast aan te brengen op de grote vlakken:
photo 331977

Het resultaat beviel me niet, dus het wit er weer afgehaald en dan toch maar spuiten met verfbusjes, ook al heb ik niet al te goede ervaringen met kits spuiten. Matwit en semigloss Tamiya lak gekocht bij Sjaak's Hobbyshop in Leiden, maar helaas had hij Tamiya's AS-lakken niet. Op de Brouwersdag vond ik ook niets, totdat ik bij de RC hal een stand tegenkwam met de zeer aantrekkelijke aanbieding van zes busjes Tamiya lak voor een tientje. En die had de kleur die ik zocht.
photo 331978

In de tussentijd de tanks en raketten vastgelijmd:
photo 331981

Vervolgens heb ik besloten eerst het zwart aan te brengen op de staarten en rondom de cockpit. Dit omdat zwart makkelijker bij te werken is dan een kleur die ik alleen in een spuitbus heb.

De staarten waren makkelijk af te plakken:
photo 331985

De cockpit was wat moeilijker. Bij de Brouwersdag had ik ook ultra-smal masking tape gekocht. Maar eens proberen. Eerst met potlood aangegeven waar ik moest afplakken:
photo 331982
...en er achter gekomen dat de paneellijnen niet links-rechts-symmetrisch zijn. :|
Dan afplakken:
photo 331983
photo 331984

Geschilderd met de kwast en een zeer verdunde Tamiya Semigloss black, vijf lagen. Tape verwijderd, en natuurlijk is de verf er op sommige plekken onder gelopen (had het toch goed aangedrukt met mijn nagels... :( ). Maar de cockpitkap is tenminste wel goed gelukt.
photo 331986
photo 331987

Ik heb ook meer werk gedaan aan de standaard, flink verstevigd, maar realiseer me nu dat ik daar geen foto's van heb gemaakt. Het landingsgestel is ook gedeeltelijk geschilderd. Dit weekend maar eens kijken of ik kan beginnen met het spuitwerk.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 19:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind dat je er heel wat van maakt van zo'n kriebelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
1:100 is een leuke schaal. Je hebt dan wat leuks en neemt niet zo veel ruimte in, in de kast. Ik heb ook verscheidene 1:100 kitjes gebouwd en nog te bouwen. Vooral Nu Bee en VFB Plasticard uit het voormalige Oost-Duitsland hebben leuke modellen (die overigens net zo veel werk vereisen).


Vliegtuigen bouw ik meestal in 1/72, maar deze leek me leuk om naast de SF robots op 1/100 te zetten (zodat je kan zien hoe belachelijk groot sommige van die dingen zijn...).

@ Bert: Dank. Zelf vind ik dat het wel beter kan, vooral afwerken ben ik niet echt goed in...en zo klein is hij nu ook weer niet.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, het spuitwerk dus.

Eerst maar eens eventjes de spuitcabine erbij gepakt :P :
photo 332777

En dan begonnen met het kleine spul, voordat ik de romp ging afplakken:
photo 332778
photo 332782

Mr. Surfacer 1500, zwart. Had een tijdje geleden een potje besteld, kreeg een bus, en ja, die moet ik toch ergens voor gebruiken. Dus waarom niet voor een preshade? En ja, dat is m'n WC. Er is afzuiging, en dat was beter dan de temperatuur buiten.

Vervolgens, terwijl die delen aan het drogen waren, de romp onder handen genomen:
photo 332781
photo 332779
photo 332780
Luchtinlaten en de plek waar straks de straalpijpen komen volgepropt met een propje papier, zwarte delen afgeplakt.

Dan witte primer op de kleine onderdelen, evenals een klein beetje schuurwerk om wat stofjes weg te werken:
photo 332783

Dan, terwijl dát droogde, met de kwast de landingsgestelpoten gedaan (Tamiya mat wit, mat aluminium, smoke):
photo 332784

En de romp in de witte primer + mat wit:
photo 332785
photo 332786
Ook de kleine onderdelen zijn in dit stadium van mat wit voorzien. Ik heb wat geklooid met de romp, maar gelukkig op een plek waar grijs komt.

Vervolgens een en ander afgeplakt, en aan het grijs begonnen. Eerst de vleugels schilderen, terwijl ik de romp van een jasje afplaktape voorzag:
photo 332787
(dit was rotwerk en heeft me uren gekost)

Tegen de tijd dat de romp was afgeplakt, zat de laatste laag grijs al op de vleugels. Tape eraf, en perfect resultaat:
photo 332788

De romp is ook best goed:
photo 332789
photo 332791

Er kwam een beetje zwart met de afplaktape mee op de neus, en het wit is wat onder de tape gekropen op een van de staartvinnen:
photo 332790
Ook is er een beetje sinaasappelschil-effect op de achterzijde van de romp (bus te dichtbij gehouden :oops: ). Maar toch best tevreden :D , zeker gezien dat de vorige twee keren dat ik een model met een bus heb geverfd redelijk rampzalig waren. :(

Sindsdien ben ik bezig geweest met de luiken voor het landingsgestel, de wieltjes, en de steun. Later van de week maar de diverse details van de romp doen (zwart bijwerken, buikvinnen rood schilderen, kleine details aanpakken), en daarna kan ik waarschijnlijk aan de decals beginnen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement