Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo allen,

Dit diorama waar ik momenteel de meeste tijd aan werk is losjes gebaseerd op de boxart van de Academy USMC M4A2 Sherman:

Afbeelding

Ik gebruik hiervoor twee shelfqueens: de bovengenoemde M4A2 en de M3A1, ook van Academy:

Afbeelding


De modellen 01: King Kong

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achtergrond: “King Kong” was een USMC M4A2 van het 2e peloton, compagnie C, 4th Marine Tank Battailon, 4th USMC Tank Division die in juli 1944 landde op Saipan. Haar commandant was luitenant Max English. Compagnie C was de eerste USMC tankeenheid die extra houten bepantsering gebruikten als maatregel tegen Japanse magnetische mijnen. Hoewel de meeste M4A2’s in een standaard Olive Drab geschilderd waren, had de tank van luitenant English een distinctief camouflage patroon dat was aangebracht op de koepel van de tank zodat deze makkelijker herkenbaar zou zijn tijdens gevechten. Verder had deze tank een oud vat van een M3 achterop zijn motordek, gevuld met water, bedoeld voor de begeleidende infanterie om in de hete jungle hun dorst te lessen. Bron: US Marine Corps tanks of WW II door Steve Zaloga (ISBN-10: 1849085609).

De bouw: de basis voor de Sherman is dus de Academy USMC M4A2 kit, doos # 13203. King Kong is een M4A2 gebouwd door Fischer Body. De kit heeft dus een Fisher romp en nieuwe luiken voor het motordek van Joe Bakanovic’s “the New TMD” gekregen. Diverse onderdelen zoals de metalen 75mm loop, PE, gereedschap, DS-tracks van Dragon en de luiken voor commandant en lader komen uit de scrapbox. De watertank achterop het motorluiken en delen van de houten bepantsering tenslotte zijn gescratcht. Ik ben overigens niet de eerste modelbouwer die deze tank gaat nabouwen. Er zijn een drie-, viertal gebouwde exemplaren op het internet te vinden.

Foto’s van King Kong in aanbouw. De houten platen moeten hier nog gemaakt worden van Evergreen, verder zijn er nog wel wat kleine onderdelen te doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De gescratchte watertank: ik heb hiervoor modellen van anderen als leidraad gebruikt en kwam er pas ná het monteren van de tank op de romp (met superlijm) achter dat dit eigenlijk oude brandstofvaten van de M3 Stuart waren :roll: ... Alternatieven waren de tank verwijderen en daarmee het zorgvuldig gerestaureerde motordek volledig te vernietigen (... :evil: ...) of de tank lekker te laten zitten. Ik heb gekozen voor het laatste...


De modellen 02: Dusty

Afbeelding

Achtergrond: “Dusty” was een omgebouwde M3A1, uitgerust met een vlammenwerper. Ze behoorde tot het 2e peloton, compagnie D, 2nd Marine Tank Battailon. Haar commandant was 1st Lt. Alfred Zavala, derde van links op bovenstaande foto. Bron: US Flamethrower Tanks of World War II door Steve Zaloga (ISBN-10: 1780960263).

De bouw: de Academy M3 Stuart (kit # 1398) is de basis voor “Dusty”. De koepel met de vlammenwerper, de schachten voor het doorwaden van water, het nieuwe achterkantje en de schotten waar de .30 machinegeweren hebben gezeten zijn allen van MR Modellbau. Ik ben hier niet helemaal “histerisch correct”: de echte “Dusty” had geïmproviseerde pijpschoorstenen toen zij aan land kwam, niet de schachten die ik hier heb gebruikt. Maar ik had de ombouwset al liggen en om deze nu maar in de prullenbak te gooien :roll: ...... Tracks zijn van Accurate Armour. Verder zijn wat kleine details veranderd met onderdeeltjes uit de scrapbox, dit omdat de M3 na al die jaren op de plank wat onderdelen was kwijt geraakt...

Foto’s van Dusty in onderdelen, klaar voor de primer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het diorama 01 - de basis: de titel van het diorama is “Somewhere down the crazy River”, een nummer van Robbie Robertson. Het is (denk ik) een lied met een benauwende, onheilspellende lading, een lading die ik straks hopelijk ook in het diorama weet te leggen.

De basis is gemaakt van isolatieschuim met een lijst van vurenhout. Saipan is een kalksteen eiland wat zich uit in een specifieke opbouw van de rotsen. Ik heb geprobeerd deze rotsen na te bootsen m.b.v. houtskool en DAS klei (met dank aan Marcel du Long voor de nuttige tips).

Foto's: eerst een paar voorbeelden van Saipan en haar kalksteen rotsen, daarna het diorama in aanbouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het Buddha beeld is kit #078 van Plus Model, de kolommen zijn gemaakt van Balsa-Foam® van Breveco, met dank aan Corien Kraaijeveld voor het proefmonster :) .

Dat is het voor nu. Ik ben er nog lang niet, maar mijn vrouw vond dat ik jullie dit niet mocht onthouden. En mijn vrouw's wil is wet :roll: :wink: ..... Next: diorama airbrushen en voertuigen afbouwen.

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Laatst bijgewerkt door remarc777 op vr 30 sep, 2016 23:17 pm, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 14:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Knappe rotspartijen, Remarc. Ik heb even die panoramafoto omgezet naar een link, die trok alles uit perspectief... Luister altijd naar je marketing assistant, want er zijn inderdaad al een paar intetessante stappen gedaan zoals de ideevorming en de toevoeging van accesssoires aan je tanks.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Mooie opzet Richard! Wat ik mezelf afvraag, en me ook een beetje aan begin te 'irriteren' (irriteren is een erg groot en overdreven woord) :
Waarom zetten bijna alle modelbouwers in hun jungle diorama in hemelsnaam een boeddha beeld :roll: . Ik heb tot nu toe heel weinig jungle dioramas voorbij zien komen zonder boeddha, of een ander heilig beeld. Is hier een reden voor? Of gewoon puur ruimte vulling?

greetz, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In de opzet kan ik me vinden maar net zoals militairtje heb ik bedenkingen bij dat beeld. Nergens vind ik enig spoor van Boedhisme in Saipan terug.
Nu hebben de Japanners wel het eiland lang bewoond (lees = gekoloniseerd) en dat zou misschien een verklaring kunnen zijn maar dan zal dat beeld zeker niet midden in een jungle staan.
De inwoners van Saipan zijn overwegend Katholiek.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
StevenVD schreef:
Knappe rotspartijen, Remarc. Ik heb even die panoramafoto omgezet naar een link, die trok alles uit perspectief... Luister altijd naar je marketing assistant, want er zijn inderdaad al een paar intetessante stappen gedaan zoals de ideevorming en de toevoeging van accesssoires aan je tanks.


Bedankt Steven voor het omzetten en de complimenten. Heb de foto maar verwijderd... het viel me al op dat de foto hier groter is dan dat ik 'm bij Imageshack heb "geresized". Maar goed, het idee is duidelijk.

@ Nicky & Walesha: Tsja, dat Boeddhabeeld.... Het lag al een aantal jaren bij mij op de plank voor een ander idee. Dit diorama kwam min of meer op mijn pad en ik wou iets hebben om het Oriëntaalse karakter te benadrukken, vandaar het beeld. Daarnaast: ik heb in de afgelopen jaren een grote voorraad kits en accessoires opgebouwd. Ik probeer deze nu ook echt in diorama's om te zetten, waarbij sommige zaken dus een andere bestemming krijgen dan waar ze in eerste instantie voor gekocht zijn.

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik begrijp je statement wel maar als je historisch te werk wil gaan moet het ook historisch kloppen.
Nu goed... jij bent de bouwer en jij doet wat je wil maar ik zou het beeld weghalen. Het Orientale karakter van het dio zal ook zonder dat beeld tot zijn recht komen met de Marines hoor.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
walesha schreef:
Ik begrijp je statement wel maar als je historisch te werk wil gaan moet het ook historisch kloppen.
Nu goed... jij bent de bouwer en jij doet wat je wil maar ik zou het beeld weghalen. Het oriëntale karakter van het dio zal ook zonder dat beeld tot zijn recht komen met de Marines hoor.


Mmmm.... dank je wel voor het compliment, maar wie heeft gezegd dat ik historisch wil bouwen? Goed, ik baseer mijn modellen op voertuigen die echt rond hebben gereden in een setting die ik (wat planten etc. betreft) zo realistisch mogelijk wil namaken... Maar ik kan je in mijn eerste posting al een aantal voorbeelden geven van zaken waarbij ik het historische heb losgelaten: de watertank achterop "King Kong" en de schachten op "Dusty".

ik zal je nog een geheimpje verklappen: Ik heb het diorama geheel gebouwd met de titel "somewhere down the crazy river" in mijn gedachten. De ruimte linksvoor op het diorama is helemaal opgezet zodat ik daar straks een waterpartij kan gieten.......... zonder dat ik onderzocht had of er überhaupt wel een rivier op Saipan aanwezig is :shock: ! Nu blijkt er wel een klein stroompje te zijn ontstaan bij een inlandse bron, maar dat mag de naam "rivier" niet hebben...

Nog zoiets: wanneer de voertuigen verder landinwaarts gaan, is één van de eerste dingen die ze doen het afgooien van de waadschachten (King Kong niet maar Dusty wel). Toch zullen beide tanks hun schachten hebben.......

Dus, historisch correct? Zeg het maar.... Waar het op neer komt is dat ik gewoon een diorama wil neerzetten dat een bepaalde sfeer uitademt. Neemt niet weg dat áls ik echt 100% historisch te werk zou gaan, ik jullie advies in deze zeker ter harte zou nemen en het beeld weg zou halen.

Bedankt voor het meedenken :) !

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Laatst bijgewerkt door remarc777 op zo 06 sep, 2015 22:22 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Richard, mooi en origineel project toon je hier. Persoonlijk vind ik het beeld niet misstaan in het diorama :-)
Van het eiland Saipan had ik nog niet eerder gehoord, heb het direct even opgezocht op wikipedia.

ik volg je vorderingen, laat ze maar komen 8)

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ziet er veel belovend uit, blijf ik volgen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zoals ik eerder zei: "Jij bent de bouwer en jij doet wat je wil"... de titel voor het dio wat je in gedachte hebt verwijst niet naar een specifieke locatie dus met of zonder dat beeld heb je veel mogelijkheden in de Pacific-eilanden.
Wil je het beeld toch behouden zou ik dus geen naam van één of ander eiland vernoemen... eender hoe, ik blijf dit volgen want mijn interesse is zeker gewekt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement