Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2015 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de duistere vogel die de Fokker D.XII was. Eerst maar een stukje geschiedenis en beschrijving
De Fokker D.XIII was een jager uit midden jaren ’20 van de vorige eeuw. Het was een verdere ontwikkeling van de Fokker D.XI met een nieuwe motor en aanzienlijk betere aerodynamica, en was ontworpen tegen de eisen van de clandestiene Duitse vliegschool van het Duitse leger in Lipesk in de Sovjet Unie. De eerste vlucht vond plaats op 12 september 1924.

photo 325120

Evenals zijn voorganger was de D.XIII een onverspannen anderhalf dekker met versprongen vleugels die door V-stijlen afgesteund werden. De piloot zat in een open cockpit en het toestel had een vast landingsgestel en een staartsteun. De vleugels waren van hout ingedekt met triplex en de romp was opgebouwd van gelast stalen buizen met een bekleding van aluminium panelen en linnen.
Op 16 juli 1925 vestigde een van de eerste productie machines een serie wereld snelheidsrecords: voor een 500 kg payload 265,7 km/uur, met dezelfde payload over een afstand van 200 km 264,2 km/uur, waarbij dezelfde records ook golden voor een 250 kg payload.

photo 325126

Met als dekmantel een virtuele order uit Argentinië kocht het Duitse leger 50 vliegtuigen en liet die transporteren naar Lipetsk via Stettin en Leningrad. Daar werden de toestellen gebruikt door de vlieg-school tot de Duitsers de basis ophieven in 1933. De 30 overgebleven toestellen, inclusief twee die later aangeschaft waren, werden toen overhandigd aan de Sovjet luchtmacht.

photo 325125

photo 325122

Algemene eigenschappen:
Lengte: 7,90 m
Spanwijdte: 11,00 m
Hoogte: 2,90 m
Vleugeloppervlak: 21,5 m2
Leeggewicht: 1220 kg
Startgewicht: 1650 kg (3,640 lb)
Motor: Napier Lion XI, 570 pk
Maximum snelheid: 270 km/uur
Vliegbereik: 600 km
Praktisch plafond: 8000 m
Stijgsnelheid: 9.8 m/s
Bewapening: 2 vaste 7,92 mm LMG 08/15 Spandau mitrailleurs voor in de romp
Referenties
1. Taylor, Michael J. H. (1989). Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. p. 405.
2. World Aircraft Information Files. London: Bright Star Publishing. pp. File 894 Sheet 35.
3. "The Paris Aero Show 1924". Flight: 771–73. 11 December 1924.
4. "A Fokker Record-Breaker". Flight: 549. 27 August 1925.
5. Johnson, Robert Craig (December 1998). "Planting the Dragon's Teeth: the German Air Combat School at Lipetsk (USSR) 1925-1930". Chandelle 3 (3).
6. Archief Fokker Web
7. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
8. Fokker Bulletin, Fokker, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek 1919-1929, Vol. V, Nos. 9, 10, 11 and 12, NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam, 1929
9. Fokker Bulletin, 1924
10. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
11. Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 60, no. 3, ISSN 1381-9100, 2011
12. O. Thetford & A. Lumsden, On Silver Wings, RAF biplane fighters between the wars, ISBN 1 85532 374 5, 1993, Osprey, London
13. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
14. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, Jaargang 15, No. 29, 1949
15. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, 2010
16. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
17. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, Putnam, London, 1965

Op het FokkerWeb stond een artikel met een fraaie tekening die uitnodigde om de D.XIII als scratch model te gaan bouwen.

photo 325124

photo 325123

Ik heb die tekening al eens gebruikt om een demo model te maken om mijn manier om tweedekkers te bouwen en van spandraden te voorzien te illustreren op een regio avond van de IPMS.

photo 325114

Dit modelletje was helemaal opgetrokken uit 1 mm plastic plaat en 1 mm plastic staf. Natuurlijk is de verspanning niet op zijn plaats voor een onverspannen tweedekker.

Ik ben begonnen om de tekening weer op schaal te maken (1:72) en heb vervolgens een kopie van de vleugels op plastic plaat geplakt (2 x 1 mm voor de ondervleugel en 2 x 1 mm plus 1 x 2 mm voor de bovenvleugel.

photo 325121

De bovenkant van beide vleugels ligt horizontaal, dus moet de onderkant taps naar beide tippen afgeschuurd worden. De kleine ondervluegel ging tamelijk makkelijk, ook het daarna in profiel schuren.

photo 325117

photo 325119

De ondervleugel was wat meer werk, en bovendien daardoor ook een aanzienlijk smeriger job :mrgreen:

photo 325115

photo 325116

Het begin is er.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 27 dec, 2015 20:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2015 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit belooft weer eens een prachtig project te worden. :)
Maar ehm, is het nu de D XII of de DXIII ?

Veel plezier met je home made scale model. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2015 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Die ene D.XII is gecorrigeerd :oops: (hoop dat het de enige was). Verder met de vleugels. Eerst in profiel geschuurd (weer erg stoffig) en in de grijze primer gezet. Een kartonnen malletje gemaakt voor de drie benzinetanks en de watertank op de bovenkant van de bovenvleugel en die ingekrast. Ook een lijn gemaakt van tip tot tip op de plaats van de hoofdligger en de omtrek van de rolroeren aangegeven, die ik daarna uitgesneden heb. De vier tankdoppen ingeboord met een 1.2 mm boortje; daar lijm ik later een rondje van 1 mm in.


photo 325246

Op ondervleugel met potlood aangegeven waar de hoofdligger loopt en de twee bevestigingspunten voor de V-stijlen tussen de beide vleugels. Hoofdligger ingekrast en de bevestigingspunten oppervlakkig ingeboord met een 0,9 mm boortje. Ook licht ingekrast waar straks de romp moet komen. Ik weet nog niet of ik de vleugel heel laat en een gat in de romp maak (goede V-stelling) of de twee vleugelhelften aan de romp ga lijmen (betere passing).
Daarna op de onderkant van de bovenvleugel de de plaats van cabane en V-stijlen aangeprikt (weer met hetzelfde kartonnen malletje) en de gaatjes ingeboord. Iets dieper 0,4 mm gaatjes geboord op de plaats waar de drie brandstofleidingen uit de tanks komen en een 0,9 mm gaatje voor de waterpijp. De hoofdligger weer ingekrast en twee lijnen op de plaats van de "knik" in de vleugel. Ook alvast de schuine gaatjes geboord voor de rolroerkabels, zowel aan de boven- als aand de onderkant. De ondervleugel was simpel; die heeft aan de onderkant alleen maar een ingekraste hoofdligger.

photo 325245

Het viel me nu pas op dat het onderstel alleen maar aan voorkant van de romp en de motorbok vast zit. Nogal on-Fokkers; meestal was de achterste stijl verbonden aan de romp bij de vleugelvoorrand of de hoofdligger (bij de hoogdekkers bij de achterste vleugelstijl naar de cabane).
Nu moet ik fototjes gaan kijken om te zien of de vleugels inderdaad helder gevernist waren, en niet groen, zoals bij het meeste Fokker vechttuig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2015 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je weet er toch weer wat van te maken zeg....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Uit elk van de drie tanks komt een brandstofleiding die volgens de tekening uit American Aircraft Modeler met elkaar verbonden zijn en vervolgens via twee leidingen naar de motorruimte lopen. Ik heb de leidingen gemaakt uit 0,4 mm messing draad, en het leek me het makkelijkste om ze te solderen. Eerst netjes buigen en knippen, daarna vastplakken op een glasplaatje, flux op de soldeerpunten en even aantippen met soldeer op een hete bout.

photo 325459

Na het weg vijlen van de soldeerbobbels ziet het er zo uit:

photo 325458

Iets afgeknipt en dry fit in de gaatjes onder de vleugel:

photo 325457

En dan op maat gemaakt:

photo 325455

De twee einden die omhoog steken worden later in vorm gebogen en afgeknipt om op de motorkap te passen.
Zowel de maatschets van AAM en de maatschets in Hegener geven aan dat de rolroeren niet met hout ingedekt waren, maar een frame hadden van stalen gelaste buis bekleed met linnen; de "ribben" zullen dus zichtbaar zijn.

photo 325460

Opmerkelijk is wel, dat deze maatschets in detail nogal verschilt met die van AAM, waarop ik het model ga baseren. Ik heb de vleugelmal hiervoor (in een derde funktie) gebruikt door de rolroeren er met tape aan vast te plakken en met een scriber de ribben in de roeren te krassen.

photo 325456

Ik was al begonnen de vleugels groen te schilderen omdat Fokker dat bij de meeste militaire vliegtuigen uit die periode altijd deed. De AAM tekening meldt echter dat de vleugels gevernist triplex waren, wat ook wel bevestigd wordt door de (spiegelende) vleugels op de foto's. Het schilderen moet dus over, het donkergroen zullen we dan maar beschouwen als pre-shading of zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals op de foto's en de tekeningen te zien is, steken de koppen van de horizontale cilinders van de Napier Lion motor uit buiten de cowling. Dat zou een extra modelleer opdracht zijn geweest, ware het niet dat bij een berg Aeroclub spul wat ik overgenomen heb een drietal Napier Lion motoren zaten (EP031). Weliswaar niet de juiste versie, maar het verschil is te verwaarlozen.

photo 325463

De verticale cilinder rij laat ik weg, die valt helemaal binnen de cowling; alleen de uitlaten zijn zichtbaar. De 12 uitlaatjes ga ik zelf maken, dat zijn maar rechte pijpjes.
Ik heb de vier zijden van de romp maar op vers plastic geplakt, dit keer met verdunde Kristal Klear. Het papier en de lijm waarmee de andere set geplakt was is alleen maar met schuren er af te krijgen.

photo 325464

Ik heb de vier zijden in het midden wat ruimer gehouden dan voor het demo model, want daar bolt de romp wat uit t.o.v. de rechte lijnen. Ik ga eerst de romp gesloten bouwen en hem dan in vorm schuren. Daarna zaag ik de stukken waar cockpit en motor moeten komen er uit, bouw mootr en cockpit in en pas als dat nodig is de uitgezaagde stukken aan om de romp weer dicht te maken.
Het rompmiddenstuk zit in elkaar.

photo 325462

De hoeken bovenin zijn goed opgevuld met plastic strip, want de bovenkant is half rond; de stripjes aan de onderkant heb ik er in gezet om de verbinding wat steviger te maken (de hoeken zijn daar recht).

photo 325461

Dit goed laten drogen, en daarna neus- en staart-sectie er aan vast bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Leuk om te zien, dat je weer een nieuw model als scratch gaat bouwen. Ik heb hem al een tijd geleden gebouwd, dus als je nog wat referenties zoekt of ideëen, dan
gewoon leentjeboer bij mijn model spelen :-)

Zie maar op : http://www.modellversium.de/galerie/23- ... enbau.html

Ook aardig: https://www.flickr.com/search/?user_id= ... ext=Fokker

Ik vond het een heel leuk model om te bouwen, weinig problemen, al had ik niet zoveel info.
Ik blijf het met belangstelling volgen, wat je ervan brouwt. Veel succes !! :wink:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2015 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John: Heb je model nog eens goed bekeken en ga proberen net zo'n kwaliteot te bereiken.
De onderdelen van romp voor- en achterstuk, weer met vulling op de hoeken om straks de ronding er in te schuren.

photo 325626

Ook de rompdoorsneden op de tekening op plastic geplakt. Dat worden straks de malletjes om de romp de juiste vorm te geven.
Na het uitsnijden en de samenbouw van de vier vlakken:

photo 325646

Ik heb hier en daar wel wat naden op moeten vullen met dikke secondelijm. Kennelijk toch miet nauwkeurig genoeg gewerkt. Daarna de drie rompdelen samengevoegd.

photo 325647

Ook hier heb ik na het uitrichten van het achterstuk weer wat naadjes moeten opvullen. De strepen geven de plaats aan waar de rompdoornedes gemeten moeten worden.
De vleugels hebben intussen hun houtkleur gekregen (50% Humbrol 63, 50% Humbrol 74, eem paar druppels Humbrol 7 en ruimschoots Humbrol glans vernis om het mat tenminste zijdeglans te maken).

photo 325651

Moet nog wel een wash krijgen, want nu ziet het er veel te mooi egaal uit.

Rob

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een uurtje schuren:

photo 325897

De vier zijden in profiel. Hier en daar wordt de huid wel wat dun.

photo 325896

Dan maar wat versterken met dikke secondelijm.
En na nog een uurtje schuren:

photo 325895

Het profiel zit er redelijk in. Ook hier weer wat dunne plekjes. De doorsnedemalletjes heb ik iets aangepast, zodat ik niet al te veel materiaal moest weghalen. Ik heb de camera gebruikt om te controleren of de zijwanden loodrecht op de onderkant stonde, de bovenkant parallel was aan de onderkant en of de kromming een beetje symmetrisch was. Nee dus, er moet hier en daar nog een paar tiende af. :evil:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
pff, prachtig weer...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement