Ik heb altijd al een zwak gehad voor de duistere vogel die de Fokker D.XII was. Eerst maar een stukje geschiedenis en beschrijving
De Fokker D.XIII was een jager uit midden jaren ’20 van de vorige eeuw. Het was een verdere ontwikkeling van de Fokker D.XI met een nieuwe motor en aanzienlijk betere aerodynamica, en was ontworpen tegen de eisen van de clandestiene Duitse vliegschool van het Duitse leger in Lipesk in de Sovjet Unie. De eerste vlucht vond plaats op 12 september 1924.
Evenals zijn voorganger was de D.XIII een onverspannen anderhalf dekker met versprongen vleugels die door V-stijlen afgesteund werden. De piloot zat in een open cockpit en het toestel had een vast landingsgestel en een staartsteun. De vleugels waren van hout ingedekt met triplex en de romp was opgebouwd van gelast stalen buizen met een bekleding van aluminium panelen en linnen.
Op 16 juli 1925 vestigde een van de eerste productie machines een serie wereld snelheidsrecords: voor een 500 kg payload 265,7 km/uur, met dezelfde payload over een afstand van 200 km 264,2 km/uur, waarbij dezelfde records ook golden voor een 250 kg payload.
Met als dekmantel een virtuele order uit Argentinië kocht het Duitse leger 50 vliegtuigen en liet die transporteren naar Lipetsk via Stettin en Leningrad. Daar werden de toestellen gebruikt door de vlieg-school tot de Duitsers de basis ophieven in 1933. De 30 overgebleven toestellen, inclusief twee die later aangeschaft waren, werden toen overhandigd aan de Sovjet luchtmacht.
Algemene eigenschappen:Lengte: 7,90 m
Spanwijdte: 11,00 m
Hoogte: 2,90 m
Vleugeloppervlak: 21,5 m2
Leeggewicht: 1220 kg
Startgewicht: 1650 kg (3,640 lb)
Motor: Napier Lion XI, 570 pk
Maximum snelheid: 270 km/uur
Vliegbereik: 600 km
Praktisch plafond: 8000 m
Stijgsnelheid: 9.8 m/s
Bewapening: 2 vaste 7,92 mm LMG 08/15 Spandau mitrailleurs voor in de romp
Referenties1. Taylor, Michael J. H. (1989). Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. p. 405.
2. World Aircraft Information Files. London: Bright Star Publishing. pp. File 894 Sheet 35.
3. "The Paris Aero Show 1924". Flight: 771–73. 11 December 1924.
4. "A Fokker Record-Breaker". Flight: 549. 27 August 1925.
5. Johnson, Robert Craig (December 1998). "Planting the Dragon's Teeth: the German Air Combat School at Lipetsk (USSR) 1925-1930". Chandelle 3 (3).
6. Archief Fokker Web
7. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
8. Fokker Bulletin, Fokker, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek 1919-1929, Vol. V, Nos. 9, 10, 11 and 12, NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam, 1929
9. Fokker Bulletin, 1924
10. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
11. Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 60, no. 3, ISSN 1381-9100, 2011
12. O. Thetford & A. Lumsden, On Silver Wings, RAF biplane fighters between the wars, ISBN 1 85532 374 5, 1993, Osprey, London
13. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
14. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, Jaargang 15, No. 29, 1949
15. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, 2010
16. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
17. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, Putnam, London, 1965
Op het FokkerWeb stond een artikel met een fraaie tekening die uitnodigde om de D.XIII als scratch model te gaan bouwen.
Ik heb die tekening al eens gebruikt om een demo model te maken om mijn manier om tweedekkers te bouwen en van spandraden te voorzien te illustreren op een regio avond van de IPMS.
Dit modelletje was helemaal opgetrokken uit 1 mm plastic plaat en 1 mm plastic staf. Natuurlijk is de verspanning niet op zijn plaats voor een onverspannen tweedekker.
Ik ben begonnen om de tekening weer op schaal te maken (1:72) en heb vervolgens een kopie van de vleugels op plastic plaat geplakt (2 x 1 mm voor de ondervleugel en 2 x 1 mm plus 1 x 2 mm voor de bovenvleugel.
De bovenkant van beide vleugels ligt horizontaal, dus moet de onderkant taps naar beide tippen afgeschuurd worden. De kleine ondervluegel ging tamelijk makkelijk, ook het daarna in profiel schuren.
De ondervleugel was wat meer werk, en bovendien daardoor ook een aanzienlijk smeriger job
Het begin is er.
Rob