Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 1:51 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Someone is in the kitchen with Dinah, someone's in the kitchen I kno-o-o-ow
Someone's in the kitchen with Dinah, strummin' on the ol' banjo.


==========================
Well, ik heb weer nachtdienst en dat leek me een mooie gelegenheid om alvast wat werk aan deze kist te doen. De Stuka wordt op het ogenblik voorbereid om te spuiten (ik zal daar ook nog een kleine update plaatsen), en daar hoop ik snel wat verf tegenaan te gooien, maar intussen kan ik wat aan deze kit doen.

Dus, mag ik jullie voorstellen:
Mitsubishi Ki-46 III
Afbeelding
Een exemplaar in mindere tijden...

Op 12 December 1937 deed het Japanse leger een verzoek voor een lange-afstands verkenner om de verouderde Ki-15 te vervangen. Het toestel moest voor 6 uur aan brandstof bij zich kunnen dragen en snel genoeg zijn om elke vijandelijke jager in dienst en in ontwikkeling te kunnen ontlopen.
De versie die ik bouw, de Ki-46 III, werd vanaf juli 1942 geproduceerd en was op een aantal punten gewijzigd ten opzichte van z'n voorgangers. Zo had de Ki-46 III andere motoren waardoor de topsnelheid steeg, en was de beglazing van de cockpit behoorlijk aangepakt.

Afbeelding
Een Ki-46 I of II, het verschil met de canopy van de Ki-46 III is overduidelijk.
Met deze aanpassingen steeg te topsnelheid van de Ki-46 naar 630km/u
In totaal zijn er 613 Ki-45-III's gebouwd en deze hebben tot het eind van de oorlog gevlogen boven conflictgebied.

In de laatste dagen van de oorlog zijn een aantal Ki-46'en omgebouwd tot onderscheppingsjager.
Afbeelding
[i]En die heb ik natuurlijk ook liggen. :mrgreen:

Deze toestellen hadden 2 20mm Ho-5 kanonnen in de neus en een 37mm Ho-204 kanon welke omhoog vuurde.[/i]
Afbeelding
Ho-2 kanon, het is goed te zien dat het ontwerp van dit wapen in essentie een vergrootte M2 .50 is.
Afbeelding
Ho-204 kanon. Ook hier is het goed te zien dat dit wapen volgens het Browning principe werkte.
De Ki-46-III Kai, zoals dit toestel aangeduid werd, was slechts licht bepantserd en had een lage klimsnelheid en was niet stabiel genoeg om het 37mm kanon effectief te kunnen gebruiken.

Maar goed, we hebben het hier over de verkenner, dus op naar de kit!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onderstaande sprue uiteraard 2 keer:
Afbeelding
Afbeelding

Bij nadere inspectie is goed te zien dat deze kit niet meer de jongste is (de Pfeil is nieuwer), maar desondanks verwacht ik weinig problemen met de bouw.
Ik heb al het één en ander in elkaar geplakt en ik moet wel zeggen dat het zo al lekker opschiet. :)
Afbeelding
Alleen de wielbakken gaan wat aandacht nodig hebben...
Afbeelding

En zo moeten die in de onderste helft van de vleugels terecht komen:
Afbeelding
Best wel apart dat de wielbakken geen voor- en achterwand hebben, maar misschien dat ik die zelf nog dicht ga maken.
De externe tank:
Afbeelding

Het detail is niet slecht, en met die enorme glasbak die erop komt zal het interieur goed zichtbaar blijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het instrumenten paneel heeft al wat kleur gekregen:
Afbeelding
En ik ben bezig geweest met een ander leuk klusje...
...
...
...
...
Afbeelding
:mrgreen:
De middelste motor is trouwens van een D3A1, nu ik weer met de Stuka bezig ben geweest bleek de 'Val' ook wel een leuk toestel om te bouwen. 8)
Oh, en op de laatste foto besloot de camera op m'n telefoon een beetje raar te doen, wegens dat snijmatje is doorgaans blauw met gele strepen. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 4:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Yepp...GESNAPT !!! Én direct gediskwalificeerd !!!

Stiekum al ff snel vooruit werken om maar als eerste een "product" in de "show-case" sectie te kunnen plaatsen...
Foei Danny !!! :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 5:27 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Euh....oops... :oops:
Daar heb ik dus helemaal niet meer naar gekeken... :roll:
Dan leg ik bij deze het werk stil tot de eigenlijke begindatum!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 9:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
een valse start, maar wel mooi werk... ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Aiai, en dat voor een mod... :mrgreen: Leuk onderwerp, mooi werk tot zover. wordt het de uitvoering met de tijgers?

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Juggernaut schreef:
Euh....oops... :oops:
Daar heb ik dus helemaal niet meer naar gekeken... :roll:
Dan leg ik bij deze het werk stil tot de eigenlijke begindatum!

Danny


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Laten we zeggen dat je als Mod enkel een (zéér geslaagde !!!) poging hebt gedaan om het goede voorbeeld te stellen. :D
Bouw wat mij betreft lekker door Danny en hopelijk zullen de overige brouwers nét zó enthousiast van start gaan !!!

Overigens een leuk onderwerp. Ruudje weet bitter weinig van al die ouwe proppers en ik heb zo'n vermoeden dat mijn "kennis"
gedurende deze GB behoorlijk zal worden bijgespijkerd. Het begin van je Ki-46 ziet er in ieder geval goed uit.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 21:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Niks aan mijn voorgangers toe te voegen :lol:
Prachtige kist, en Tamiya kennende een heerlijke shake & bake.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2015 6:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je mag weer verder gaan hoor Danny. :mrgreen:

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2015 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
dave the doctor schreef:
Je mag weer verder gaan hoor Danny. :mrgreen:

Dave


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2015 17:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Ruud: ik probeer doorgaans altijd wel een beetje informatie te posten over het origineel. Door het zoeken naar informatie en referentiemateriaal heb ik het idee met meer bezig te zijn dan enkel een kitje te bouwen. En ik vind het altijd leuk om op beurzen ook iets te kunnen vertellen over het toestel.

@ Friso: ik weet het nog niet... Ik twijfel tussen de versie op de boxart en optie 'D' (zie illustratie):
Afbeelding
Echter is deze laatste een kamikaze kist, en daarbij komt dat ik niet weet of ik deze kit bruin wil maken aangezien de bewapende variant van deze kit al bruin gaat worden...

@ Dave: Laat ik dan gelijk maar een kleine update plaatsen!

Het interieur is intussen gespoten in een lichtgroene kleur. Op de foto lijkt de kleur feller dan in werkelijkheid is.
Afbeelding
Afbeelding
De kleur heb ik gemengd door Tamiya XF-71 te mengen met wat geel en een paar drupjes wit.
Ik heb deze kleur gekozen omdat XF-71 wat donker leek vergeleken met de paar foto's die ik heb gevonden.

Verder ben ik opzoek gegaan naar wat informatie over de motoren. Ik had natuurlijk looddraad op de cilinders geplakt en nu was ik op zoek naar een plaatje waar te zien is hoe de draden lopen en waar de wiring harness loopt.
Nu wilt het toeval dat zowel de D3A, de Ki-46 en de Ki-100 diverse versies van dezelfde motor hadden; de Mitsubishi Kinsei, en van dit laatste toestel had ik natuurlijk nog een boekje liggen waar onderstaande foto in staat.
Afbeelding
De dikke gebogen kabel komt van één van de magneten (aan de andere kant zit eenzelfde installatie), en loopt naar een mantelbuis met de bougiekabels. Het is lastig te zien, maar deze mantelbuis loopt achter de cilinders, waar bij de meeste motoren deze voor de cilinders langs loopt. Onderstaande foto laat zien hoe de wiring harness (en nou in het Nederlands... :roll: ) van een Wasp junior loopt
Afbeelding

Bij het Mitsubishi blok lopen de bougiekabels tussen de cilinders door naar achter, en dat heb ik geprobeerd te reproduceren.
Afbeelding
Uiteraard komen er nog meer kleurtjes bij.

Tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement