Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2014 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Da's ook een aparte verschijning in je vitrine. Wel fijn als je de hele handel bij mekaar ziet staan.
Is het mogelijk om nog eens een overzichtsfotootje te zien van je Apache-familie tot nu? :?:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2014 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Niet helemaal compleet, de laatste modellen (Chief Geronimo uit Planes en de LHX-Apache) staan er niet bij, maar toch een overzicht. Foto's genomen tijdens AGL-dag te Leeuwarden, afgelopen najaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jun, 2014 10:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
mooie collectie, René !!

Vooral de Israëliër, en de Navy vind ik mooi.. maar ja ik heb dan ook wel iets met what-if...

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 1:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ha Rene,

Toch ook maar even reageren nog: superfascinerend die Apaches en het is 't ook wel even waard, denk ik, om dit topic voor eventjes naar boven te tikken. Vooral die Isrealische en de DHL-er (misschien nog een dubbele fietstas om de staart of een container voor pakketjes aan de wings;?) vind ik origineel en mooi. Ik hoef er maar eentje en daar ben ik al zoet genoeg mee.

Groet!

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor je reactie Anne.

Ik heb wel overwogen om iets van een container er onder te hangen. Misschien als ik zoiets nog eens tegenkom? Vooralsnog concentreer ik me op andere modellen waar ik nu mee bezig ben en mee bezig ga. Er zal vast wel weer eens een leuke indiaan gebouwd worden.

Ik wil de Japanner ook nog eens gaan bouwen, uitdagend schema.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
tsjopper bob schreef:

Ik wil de Japanner ook nog eens gaan bouwen

René


"Now You're talking...!!!" :D :D :D

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb hiervoor 2 opties:

1) De 1:72 kit van Doyusha (DXB-2-2500). Destijds aangeschaft om te vergelijken met de kits van Revell, Italeri, Academy etc. Echter voor zo'n €35 mag je best wel een goede 'D' verwachten. Wat er aan mankeert zijn de verkeerde Avionics bakken. Aan de achterzijde eindigen ze in een punt en dat is niet juist.
Het model wordt geleverd met deze EFAB's.
Afbeelding
Zo moeten ze er uit zien...
Afbeelding

2) Ik gebruik een 1:72 kit van Academy, aangevuld met de juiste aftermarket EFAB's en decals.

De juiste 'D' is er niet. Daarvoor moet je de EFAB's zelf scratchen of investeren in AM.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Ik heb hiervoor 2 opties:

1) De 1:72 kit van Doyusha (DXB-2-2500). Destijds aangeschaft om te vergelijken met de kits van Revell, Italeri, Academy etc. Echter voor zo'n €35 mag je best wel een goede 'D' verwachten. Wat er aan mankeert zijn de verkeerde Avionics bakken. Aan de achterzijde eindigen ze in een punt en dat is niet juist.
Het model wordt geleverd met deze EFAB's.
Afbeelding
Zo moeten ze er uit zien...
Afbeelding


Dat is toch niet zo moeilijk om te realiseren met wat styreen plaat, putty, en schuurpapier? Redelijk rechthoekig en zo te zien lopen ze verder naar achteren dan de oorspronkelijke bakken (tenminste, dat lijkt zo...).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Salamander schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk om te realiseren met wat styreen plaat, putty, en schuurpapier? Redelijk rechthoekig en zo te zien lopen ze verder naar achteren dan de oorspronkelijke bakken (tenminste, dat lijkt zo...).


Enigszins waar. Maar het is niet helemaal rechthoekig. Het achterste deel loopt eerst iets gekromd naar buiten om dan af te buigen naar de romp. Verder zitten er nog 2 roosters in.
Afbeelding

Maar ik ben het wel met je eens, met wat TLC is het wel te doen.
Hieronder een poging van mij van een paar jaar geleden, project ligt stil om ooit weer eens opgepakt te worden. Ik wilde er een demo-Apache van de KLu van maken, maar denk dat ik er een 'foreign' 'D' van ga maken. Kit is overigens van Italeri. Voorzijde van de EFAB's is wel goed en qua detaillering (klinknagels etc.) vind ik de kit ook wel okay.
Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even flink wat stof afblazen van deze. Laatste bericht is van 2015, ik was toen bezig om een 'verkeerde' Apache enigszins aan te passen tot een betere AH-64D. Wellicht herkenbaar, je begint ergens enthousiast aan om vervolgens met een aantal UFO's (Un Finished Objects) te zitten. Daarom ben ik dit jaar verder gegaan met deze en heb besloten om er een Griekse Apache van te maken, gewoon omdat het kan en past mooi bij mijn Griekse PzH2000.
photo 515249

Maar over die bouw kom ik later terug. Ik had ergens beloofd om even wat verschillen te laten zien tussen de AH-64A en de AH-64D (Longbow).

Maar eerst nog even wat geschiedenis (wikipedia) over deze bruut:
Citaat:
De firma Hughes ontwikkelde n.a.v. de behoefte aan een nieuwe snelle gevechtshelikopter in 1973 het prototype YAH-64. De firma Bell was met zijn YAH-63 prototype een geduchte concurrent maar viel later af. De eerste vlucht vond plaats in 1975 en een jaar later werd de YAH-64 gekozen als de nieuw te produceren helikopter. De verdere ontwikkeling en productie startte in 1977 en in 1983 rolden de eerste operationele AH-64A’s van de productielijn.

De AH-64B was een voorgestelde verbeterde versie met nieuwe rotorbladen, radio's, gps. Deze versie is tot 1992 in beperkte mate (250 stuks) geproduceerd.

De AH-64C zou een verdere doorontwikkeling zijn waarbij de resterende A types nagenoeg op de D status werden gebracht; het enige wat deze toestellen dan nog niet hadden was de Longbow radarapparatuur. De productie moest 540 stuks bedragen maar nog niet eens de helft werd daadwerkelijk gerealiseerd. In 1993 werd de productie gestaakt.

De AH-64D Longbow Apache is een vanaf 1997 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64A. De belangrijkste verschillen zijn hierbij de toegevoegde Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit.

De AH-64D werd in twee configuraties uitgebracht:
De nieuwe AH-64D met alle eerder vermelde specificaties.
De beperkte versie (de vroegere AH-64C) zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.

De AH-64E Guardian is een vanaf 2012 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64D. De AH-64E stond voorheen bekend als AH-64D Block III en heeft onder andere sterkere T700-GE-701D motoren.


--------------------------------------------------------------------------------
Op modelbouwgebied zijn er heel veel merken die wel een Apache in hun assortiment hebben, zie [url=https://www.scalemates.com/nl/search.php?fkSECTION[]=All&q=Boeing+AH-64+Apache&fkSCALENORMALISED[]=%221:00072%22]SCALEMATES[/url] voor een keurig overzicht, het linkje slaat even op de 1:72 modellen, mijn voorkeursschaal.

Ik maak dit overzicht op de beperkte ervaring van mij op Apache gebied, ik heb nog niet aan alle modellen mogen proeven. In mijn reeds gebouwde voorraad heb ik 1:72 modellen van:
Academy AH-64A 'Peten' van Israel
Kwaliteit van de kit is prima.
photo 215795

Airfix AH-64A LHX-versie
Kwaliteit van de kit, lekker laten liggen, er zijn betere.
photo 265473

Italeri AH-64A 'What Iff' Navy Apache (is wel een officieel voorstel geweest, maar het is uiteindelijk de Cobra geworden)
Kwaliteit van de kit, prima, maar wel opmerkingen, zie verderop
photo 65621

Mirage AH-64A, omgebouwd naar WAH-64 (Westland)
Tsja, dan is de Airfix versie zelfs beter.
Afbeelding

Er zijn dus nog genoeg om te ontdekken (zie Scalemates).

Theoretisch heb je de keus om een AH-64A te bouwen of een AH-64D, de AH-64E is in opkomst. Nederland heeft eerst de A's geleend van de US of A. Vlak voordat de Apaches kwamen moest ik Defensie verlaten. Later zijn de D's gekocht en nu worden deze langzaam omgebouwd tot E's. De verschillen tussen een D en een E zijn minimaal, de verschillen tussen een A en D zijn groter.

Voor een A heb ik de voorkeur voor Academy. Een prima model en ook nog wel betaalbaar, 2e hands zou je ze voor €10 euro of goedkoper wel kunnen vinden.
photo 527257

Wil je een D bouwen, dan heb je veel creativiteit nodig - zie mijn eerdere poging - of je investeerd in aftermarket. Armycast levert een leuk, maar prijzig, doosje. Voor €19,95 (LHS) heb je de juiste avionicsbakken (EFAB's) / vleugels / instrumentenpanelen / wielen / PE / overig
photo 527270

photo 527271

photo 527267

Maar...... sinds kort heeft Academy ook kant-en-klare D's, o.a. deze (€23,50 bij de LHS, met wat mazzel scoor je hem voordeliger, deze was 50% goedkoper tijdens de laatste ESM)
photo 527264

Verder adverteert Italeri met een AH-64D Longbow. Op zich een prima model, maar de avionicsbakken zijn niet goed voor een D. Op mijn kitje staat €6,95, wat een zeer nette prijs is.
photo 527260

Ooit was ik heel erg geïnteresseerd in de AH-64D Longbow van Doyusha. Net als de Italeri-kit heeft deze verkeerde avionics bakken. Daarnaast is hij aanzienlijk duurder, ik heb destijds €33,95 betaald. In mijn ogen een flinke miskoop want dat ik meer dan 5 keer zo duur als de Italeri kit. Wel heb je een leuke Japanner, maar met een setje decals en die Italeri kit kun je ook een Japanner maken. Is goedkoper en je kunt meerdere exotische Apaches maken.
photo 527262

---------------------------------------------------------
Zoomen we even in op de avionic-bakken.
De FAB (Forward Avionic Bay) van een AH-64A van Academy
photo 527255

En een foto van een echte 'A'
photo 527247
(bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:AH-64_Apache#mw-subcategories )

Armycast levert hier een geheel nieuw bodemdeel voor, dan heten het EFAB's (Extended Forward Avionic Bay)
photo 527256

photo 527258

photo 527259

Hieronder een 'D'
photo 527251
(bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:AH-64_Apache#mw-subcategories )

Flink verschil dus dus met de avionic bay van Italeri ....
photo 527261

.... en Doyusha
photo 527263

Ze slaan de plank niet geheel mis, er zijn wel Apaches die zo rond hebben gevlogen, maar die foto's zijn zo zeldzaam dat ik niet eens meer weet waar ik ze destijds heb gevonden. Wellicht dat de fabrikanten hun mallen op deze Apache gebaseerd hebben. Let op de driehoekige vorm aan de achterzijde.
photo 527246

Nog even de verschillen, van boven naar beneden Italeri / Academy / Doyusha / Armycast
photo 527268

Wil je niet teveel geld uitgeven, maar toch de juiste 'D' bouwen, dan adviseer ik de nieuwe kits van Academy (nr. 12514 / 12537 / 12551 of 12570).
Hieronder even een inkijk in de 12514:
photo 527264

photo 527266

photo 527269

De kit bevat decals voor 6 verschillende US Army versies. Wil je een D van een ander land, dan zal je aftermarket decals moeten scoren, maar die zijn wel te vinden.

-------------------------------------------------
Vervolgens nog een paar aandachtpunten om er uiterlijk een gelijkend model van te maken.
De staartrotor (4 bladen) staan niet in een kruis, maar staan een beetje onder een hoek, ze liggen ook niet in één lijn maar 2 zitten aan de voorzijde en 2 iets daar achter.
photo 527247

Bij Italery en de A-versie van Academy is de onderlinge hoek goed, maar liggen de bladen in één vlak. Bij de D-versie van Academy en Doyusha zijn ze los van elkaar te bevestigen. De tussenruimte is dus wel goed, maar je moet dus even goed denken om de onderlinge hoek.

Volgend aandachtpunt is de grote sensorbol (TADS = Target Acquisition and Designation System en FLIR = Forward Looking Infrared) aan de voorzijde van de heli.
photo 527250

Denk erom dat je de grote 'spiegel' links hebt en de 2 kleinere kijkers rechts. Dat wil een kitfabrikant nog wel eens verkeerd om hebben, waardoor je een beetje aan je model moet sleutelen.

Dan het Longbow principe.
Uitgebreid: Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit.
photo 527246

Uitgekleed: Zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.
photo 527249

Kijk dus goed naar referentiefoto's welke versie je wilt gaan bouwen.

Ook een tricky punt is het hoofdlandingsgestel. Let op de foto hieronder op de demper, die loopt vanaf het wiel, door de avionic bak en zit boven de bak vast. Dat hoort dus één lijn te zijn, maar gemonteerd op je kit, wil hier nog wel eens een hoek in zitten. Dit is een lastig puntje om te herstellen.
photo 527248

Dan de wapens, hieronder een (voor mij) bekende foto.
Afbeelding
(bron; https://www.businessinsider.com/behold-the-ah-64-apache-attack-helicopter-and-all-of-its-weapons-2016-1?international=true&r=US&IR=T

Sommige Apachemodellen worden geleverd met Stingers of Starstreak luchtdoelraketten. In mijn ogen zeldzaam, ook hier geld weer, tsjek je referenties.

Israël en Engeland hebben heel veel extra sensoren aangebracht op hun Apache's. Als je creatief bent kun je dat zelf maken, maar hier is ook aftermarket voor. Nederland heeft zijn Apaches uitgerust met AMASE-pods aan de vleugeltips.
Oud
photo 527252

Nieuw
photo 527254

Had ik al gezegd dat ik dit een machtig toestel vind? Vorige week is het programma Hunted geëindigd. Tijdens de finale kreeg de politie de beschikking over 2 Apaches die in Noord Holland aan het oefenen waren en zodoende mee konden helpen om de 'bad guys' op te sporen en te volgen. Dat bewijst de veelzijdigheid van dit 'beest'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op wo 23 dec, 2020 20:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement