Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jan, 2015 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Iedereen bedankt voor de complimenten!

Vandaag heb ik alclad steel aangebracht.

Foto's zijn niet mooi geworden zie ik nu op groot scherm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het achterste gedeelte heb ik een lichtere kleur aangebracht vanwege:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je hoe strak je de ondergrond moet maken voordat je een metaal kleur aanbrengt, de krassen zie je heel duidelijk. Niet zo erg, dit is toch maar voor het chippen.

Even een paar dagen goed uit laten harden en dan sealen met P+

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2015 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik ben met zout in de weer geweest. Dit was mijn eerste keer en het eindresultaat valt me niet tegen.

Afbeelding
Afbeelding

Het zout wat teveel was aangebracht met een harde kwast weggeborsteld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst heb ik de achterkant en twee driehoeken bij de stabilo's afgeplakt die metaal kleurig moeten blijven. Het aanbrengen van het zout met water en een kwast ging nogal slecht. Toen bedacht ik mij dat ik beter het hele model in de stoom van de waterkoker kon houden en het daarna bestrooien met zout. Dit ging heel erg goed! De eerste poging met heel grof zeezout was niet naar mn zin. Toen heb ik al het zout eraf gespoeld onder de kraan. Toen heb ik het zout in een vijzel fijner gemaakt. Dit is opzicht prima, de verschillende korrels vond ik mooi qua formaat. Alleen maak je met de vijzel ook een hoop heel fijn stof. Toen ik het zout op het model strooide heb ik dit kleine fijne spul niet gezien. Nadat ik het wit aangebracht had zag ik over het hele model allemaal kleine deeltjes door de verf. Zo klein dat je ze nooit eraf kan borstelen, maar je ziet het van dichtbij toch wel zitten. Net alsof er vies in je verf zit. Kijk maar op de volgende foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het eindresultaat ben ik opzicht wel blij mee. Ik vond het geinig om te doen. Een volgende keer zal ik het zout nog wel eerst zeven. Dat fijne gruis is toch wel jammer. Ook zijn er hier en daar beschadigingen aan het wit te zien. Ik heb toen het model droog was de tape en het zout meteen verwijderd. Ik durfde niet te wachten totdat de verf helemaal uitgehard was. De stabilo's heb ik nog niet van het zout ontdaan. Die doe ik dan morgen zodat ik voor een volgende keer weet wat fijner werkt: meteen of een dag later het zout verwijderen.

Wat ook niet werkte was het afplakken om de verschillende panelen te benadrukken. :roll: Met al die zoutkorrels gaat dat nogal lastig.. Nu heb ik het uit de losse pols gedaan. Later probeer ik nog iets met een filter hier en daar, maar of je daar wat van ziet? Ik heb de foto's ook nog niet op groot scherm gezien, dus ik ga nu snel op enter drukken om het te bekijken.

Afbeelding


De mazzel en bedankt voor het kijken

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2015 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Het is goed gelukt, die zout-methode. Eerst dacht ik, het is té. Toen dacht ik, een experimenteel toestel dat zo hard gaat dat de lak er vanaf blaast.. dus dat kan prima! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2015 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
de zout methode op zich is goed gelukt. Echter is het resultaat naar mijn eigen bescheiden mening iets " te " voor de schaal. de haarlakmethode was hier een beter alternatief omwille van het feit dat die veel beter controleerbaar is.
Desondanks ben ik ervan overtuigd dat het een mooie inbreng zal worden
grtz
Chris

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2015 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Inderdaad, de verf knalde er aan alle kanten vanaf.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de haarlak methode ook overwogen en al mee geëxperimenteerd. Echter, het leek mij vrij moeilijk om met deze methode de allerkleinste pitjes na te maken. Hoe zou je dat aanpakken? Overigens is het helemaal precies de bedoeling geweest om het model er zo uit te laten zien. Je hebt er redelijk controle over door het zout wat er teveel op zit voor het spuiten al weg te halen.

Afbeelding
Afbeelding


Vind nu de metaal kleur ook ietwat donker.. Ik ben het met je eens dat het schaaltechnisch een lastig verhaal blijft. Net als de paneel lijnen. Ik hoop dat het eindresultaat naar mn zin is.

Vanavond het laatste zout wegpoetsen en de schade herstellen.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2015 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
wat ik bedoel is dat het zout ervoor zorgt dat je alleen daar waar het zit je " schade " krijgt, en in deze schaal zijn de zoutkorrels een beetje te grof, catch me?? Met de haarlakmethode en een stijf borsteltje kan je het effect beter onder controle houden en daar verfschade aanbrengen waar je het wil hebben , zover je wil, waar je met het zout gebonden bent aan waar het zit en de vorm die het teweegbrengt ( de zoutkorrels zijn altijd redelijk grof en zorgen eerder voor een onnatuurlijk effect )..
maar zoals geopperd...ik kijk uit naar het eindresultaat, ben er van overtuigd dat je toch een mooi model gaat neer zetten :brouw:
grtz
Chris

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Chris,

Ik heb het licht gezien. Ik snap dat ik inderdaad niet kan bepalen WAAR de zoutkorrels komen :roll: De hoeveelheid kon ik dus wel zelf bepalen. Volgende keer ga ik zeker voor de haarlak methode. Ook omdat ik nu de verschillende panelen niet kon afplakken. Het wit is uiteindelijk niet heel vlak geworden, maar had het net ff anders voor ogen.

Goed, vandaag het zwart rond de canopy gespoten. Daarna het tape van het glaswerk verwijderd en met een mixje van verdunde P+ met een drupje zwart en een drupje olijfgroen het glaswerk van de canopy 'getint' net als op het echte toestel. Geinig gelukt al zeg ik het zelf, een foto maken bleek echter onmogelijk. Dus neem van mij aan dat dit fantastisch mooi en ongelofelijk goed gelukt is.

Hierna de stabilo's met dikke sec vast gezet, en het geheel 3 keer in de P+ gespoten. Plastic om de uitlaten mee te fabriceren is besteld (daarover later meer)
en een eerste poging om zelf het serial nummer te printen is achter de rug. Daar zijn nog aanpassingen nodig. Zodra deze geprint is kan ik gaan stickeren!

Dat vind ik wel een van de leukste dingen om te doen.

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Tot de volgende ronde!

A dios.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Effect ziet er toch wel grappig uit hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 3:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ja, en het past ook wel precies in het thema 'stripboek' dan het 'cartoonachtig' net iets té is: Op deze manier is duidelijk dat het toestel tot het extreme getest is. Dus gewoon zo laten! :brouw:

Wel je best doen op de eindfoto's bij daglicht straks, ben nu best wel benieuwd naar die gespoten canopy :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
@ René: merci

@ Nem: Ik vind je heel aardig maar ik ben bloedserieus bezig met dit ding en probeer haar alles behalve cartoonesk te doen lijken :cry: :lol:

Ik zou eigenlijk wel een poll willen openen met de vraag of de verwering te zwaar is de ja/ de nee. Ikzelf vind het heel goed gelukt met als juiste aantekening van Chris dat je beter haarlak kunt gebruiken in deze situatie. Al met al was ik toch niet helemaal in de gloria. Ik baal enorm van die troep die erin gekomen is. Laat dat een les zijn voor iedereen: gebruik nooit te fijn zout, en zeef je zout en gebruik alleen wat in je zeef achterblijft. Ik heb nog wel de hoop dat het met een matte lak minder te zien zal zijn.

Ik heb vandaag decals aangebracht. Alleen het registratienummer wat ik zelf moet printen moet nog. Decals plaatsen vind ik 1 van de leukere dingen om te doen.

To do list voor de groepsbouw:

- Laatste decal printen en plakken.
- P+ aanbrengen.
- Eventueel nog meer lagen met P+ met een filter om de decals wat af te zwakken.
- Uitlaten en ander soort afvoerpijpen aanbrengen.
- Pitot buis met ander klein grut aanbrengen (zei iemand daar vergeet die niet mee te spuiten :roll: )
- Matte lak.
- Vuurpijlen vastplakken
- Eindfoto's maken.

En dan is ze klaar!

Maar nog niet helemaal! Of het helemaal legaal is volgens het wetboek van groepsbouwen weet ik niet maar ik wil hierna nog verder met de X-2. Ik wil de dolly nog scratchen:

Afbeelding

En uiteindelijk komt de X-2 op een klein ondergrondje plaatsen in de zo kenmerkende net-na-de-landing-isie-nou-gecrashed?-look

Afbeelding

Ik wil het brouwen hiervan graag in dit verslag plaatsen, de eindfoto's van dat geheel dan in eindfoto's zonder verslag. If that's okay with the rest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Bedankt voor het kijken weer! Salut!

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement