Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2015 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een nieuw jaar vraagt om een nieuw project, en omdat ik vind dat de Fokker F.XX te weinig aansprekende voortgang maakt, heb ik er maar een tweede project er naast gekozen (wat ik overigens meestal doe). Ik had al een tijdje het idee dat het de Koolhoven F.K.46 moest worden. Een oud 1:72 resin kitje daarvan (VAMI 7210) had ik gescoord op de IPMS jaarvergadering vorig jaar, en ik was al begonnen informatie te verzamelen. Behalve uit mijn eigen bibliotheek heb ik informatie gekregen van Henri Kaper (ex-Stichting Koolhoven Vliegtuigen), het Aviodrome en via een collega bouwer van vliegende modellen (Wout Moerman) van -alweer- Harry van der Meer.

Afbeelding

De Koolhoven F.K.46 was een tweedekker en specifiek ontworpen als lesvliegtuig voor beginners en was daarom zeer veilig, kon nauwelijks overtrokken worden, o.a. door de bovenvleugel een twee graden grotere invalshoek te geven dan de ondervleugel en hem ver voor de ondervleugel te plaatsen, en was makkelijk te vliegen. Het prototype was geheel van hout, maar de seriekisten hadden een met linnen beklede romp van stalen buizen en houten vleugels en de Cirrus Hermes motor werd vervangen door de De Havilland Gipsy Major I van 130 pk.
Het prototype maakte zijn eerste vlucht in oktober 1933 en werd na de proefvluchten uitgeleend aan de Nationale Luchtvaart School. Daar beviel het vliegtuig goed, en werd de F.K.46 gepromoveerd tot het standaard lesvliegtuig van de NLS, die er in 1934 totaal vijf in dienst had. Een van de NLS machines werd voorzien van een gesloten cockpit, wat weer wat wijzigen van de romp veroorzaakte en de prestaties niet ten goede kwam, en dus niet toegepast op de andere kisten.

Afbeelding

Als basis trainer was de F.K.46 dus geslaagd, maar te goedig ( de bijnaam van het type bij de NLS was niet voor niets Koebeest) om flitsend mee te vliegen en acrobatiek te bedrijven, zoals bijvoorbeeld voor de militaire vliegopleiding geëist werd. Specifiek voor dat doel werd een nieuwe, pittiger versie ontwikkeld met rolroeren in boven- en ondervleugel om een snellere rol te bereiken, met kleiner kielvlak en staartvlakken om een vrille mogelijk te maken en met een speciale brandstofvoorziening om rugvlucht uit te voeren. Ook de benzinetanks werden veranderd en beter geïntegreerd in de vleugel. Dit model met militaire registratie “76” werd ter beschikking gesteld van de LVA, die de F.K.46 overigens niet bestelde, maar de Fokker S.IX en de Bücker Jungmann kocht.
In 1935 is nog een 100 kg lichtere tropenversie van de F.K.46 ontwikkeld, bedoeld om geproduceerd te worden in een nog op te richten fabriek in Nederlands-Indië, maar dat is niet doorgegaan en het is gebleven bij dit ene exemplaar van de F.K.46L, de PH-ALA.
Van de F.K.46 zijn in totaal 13 exemplaren gebouwd, waarvan er negen dienst gedaan hebben bij de NLS. De meeste van die toestellen hebben tot mei 1940 dienst gedaan en zijn toen allen bij de vijandelijkheden vernield of later door de Duitsers gesloopt, behalve een F.K.46, die geëxporteerd is naar Zuid-Afrika en daar tot 1948 heeft gevlogen.
Het tweepersoons toestelletje had een spanwijdte van 8,00 meter, was 7,30 meter lang, had een maximum snelheid van 175 km/uur en een plafond van 4200 m. Leeg woog het 570 kg en het startgewicht was 870 kg.
De eerste F.K.46’s hadden een bolle voorkant van het kielvlak (de typische Koolhoven staart), maar zoals uit het plaatje op de doos al blijkt, en door de inhoud bevestigd wordt, is de kit uitgerust met een kielvlak met een rechte voorkant. Dat moet dus de opgevoerde versie zijn (daarom zit er in de kit ook een decal met twee keer de registratie “76” van de LVA versie en zijn beide vleugels voorzien van rolroeren). Dat beperkt de keus van het te bouwen vliegtuig aanzienlijk: of de “76” van de LVA, of de PH-APO van de NLS.

Afbeelding

Afbeelding

De PH-APO had een aantrekkelijke uitmonstering en daarvoor ben ik bezweken. De afwerking is volgens Harry van der Meer (die het weer heeft van een oud-medewerker van Koolhoven): Romp onder- en zijkant midden blauw/grijs; bies op romp donker blauw; letters op romp wit, letters op vleugels zwart; bovenkant van de romp, kielvlak, stabilo en vleugels aluminium; donker blauwe band met een witte bies aan weerszijden om vleugels, romp en stabilo. De witte bies wordt niet door Harry van der Meer vermeld, maar is op de twee foto’s duidelijk zichtbaar. Behalve die donkerblauwe banden met witte bies was dat volgens Harry de standaard uitmonstering van de NLS F.K.46’s, al heb ik mijn twijfels over de aluminium romprug; daarvoor is op de foto’s het kleurverschil met de bovenkant van de vleugels toch wat aan de grote kant.
Er zijn maar twee foto’s van de PH-APO, maar die geven genoeg informatie om het model te schilderen en om decals te maken. Verder zijn er nog een paar foto’s van de zustervliegtuigen “76” en de laatst geproduceerde F.K.46, de PH-ATS die eigendom bleef van Koolhoven en in 1939 omgekat werd tot “1003” met oranje driehoeken.
Dan de kit zelf. De 25 onderdelen zijn hier en daar een beetje vervormd, en zullen in een heet bad moeten. De vleugels vertonen een heleboel kleine luchtbelletjes, en daar zal dus het nodige aan geplamuurd moeten worden. Verder is het een “normale” resin kit. Het is een klein modelletje met zijn lengte van nog geen tien centimeter.

Afbeelding

De handleiding bestaat uit een A4-tje met een maatschets, maar niet van de versie in de kit. Van het Aviodrome heb ik een kopie van het origineel van deze tekening gekregen, die ik hierbij reproduceer.

Afbeelding

Voor de plaatsing van de onderdelen blijft het dus een beetje gokken aan de hand van foto’s en tekeningen. Op internet heb ik nog een paar tekeningen gevonden, een van Alex den Ouden van de kist met gesloten cockpit en een tweede originele Koolhoven tekening. Ook de summiere tekening in de officiële Koolhoven brochure toont de versie met het bolle kielvlak, dus geen van de tekeningen is van de acrobatische versie van het vliegtuig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de decals. Ik ben begonnen met de donkerblauw-met-witte-bies banden in Corel Draw tekenen. Het was nog een heel gedoe om de gebogen band voor de romp te tekenen, maar dank zij de grote verkleining vallen de onnauwkeurigheden in die tekening niet op. Als lettertype heb ik RAF WW2 641ATH (voor de grote letters) en 651ATH (voor de kleine letters) gebruikt; die hadden net die iets rechthoekige O en P, die typerend is voor de registraties. Verder heb ik het Koolhoven logo nagetekend van het origineel. Dat dit geen mooie afgeronde vleugel- en propellertips heeft, valt in de verkleinde versie niet op.

Afbeelding

De PH-APO had niet het opschrift “NATIONALE LUCHTVAARTSCHOOL HOLLAND”, wat de meeste andere F.K.46’s wel hadden. Ook het NLS logo ontbrak. Het opschrift voor de F.K.46 met gesloten cockpit heb ik geknutseld met Gill Sand MT met een custom made A.

Afbeelding

Nu ik toch bezig was, heb ik tegelijkertijd maar wat andere NLS decals gemaakt, die passend zijn voor andere F.K.46’s van de NLS en ook voor een modelletje van de Tiger Moth PH-UDY, die na de oorlog bij de NLS gevlogen heeft. Dat model is niet voor mijn collectie, maar voor een oude vriend die heimwee heeft naar vroeger. Daarbij heb ik wel moeten zoeken naar een kist die nog met het oude kielvlak bij de NLS gevlogen heeft, want de meesten waren voorzien van een groter kielvlak ter verbetering van de langsstabiliteit. Om de verwarring te verminderen hierbij een plaatje van de decals die ik voor de PH-APO ga gebruiken.

Afbeelding

Omdat er weer wit in de decals zit, zal ik die weer moeten laten maken door mijn ALPS decal printer Joseph Osborne in de USA.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2015 19:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rob,

Je weet ze wel uit te zoeken hè.....weer zo'n niet alledaags onderwerp maar wel heel leuk.

robh schreef:
De Koolhoven F.K.46 was een tweedekker en specifiek ontworpen als lesvliegtuig voor beginners en was daarom zeer veilig, kon nauwelijks overtrokken worden, o.a. door de bovenvleugel een twee graden grotere invalshoek te geven dan de ondervleugel en hem ver voor de ondervleugel te plaatsen, en was makkelijk te vliegen.

We praten in dit geval niet over de invalshoek maar over de instelhoek.......de invalshoek is de hoek tussen de vleugelkoorde en de aanstromende lucht terwijl de instelhoek een door de fabrikant tijdens de bouw bepaalde hoek is tussen de vleugelkoorde en de langs-as van de romp. Zie ook http://www.cursus.europpg.com/aerodynamica/aero6.htm
De invalshoek is bijv. heel erg variabel tijdens de vlucht ( denk aan een airliner die aan het eind van zijn take-off-run roteert en dan pas een berg lift gaat krijgen ) terwijl de instelhoek meestal een vast gegeven is.....behalve bijv. bij de Vought F-8 Crusader die zijn vleugel kan verhogen tijdens vliegdeklanceringen.

Verder ben ik heel benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken maar je vorige projecten geven al prima weer dat we ons weer in onze handen kunnen gaan wrijven :brouw:
Succes!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2015 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Je hebt gelijk, heel dom van mij, maar dat krijg je na meer dan 40 jaar in de ruimtevaart :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2015 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Leuk begin van het nieuwe jaar, ik hoop de Koolhoven ook nog eens te bouwen. Aleen wordt het in 1/48 schaal wel weer scratchen. Maar dat is geen probleem.
Dus geef aan mij maar het goede voorbeeld en maak er wat moois van.
Ik volg het met veel belangstelling. :wink:

Veel succes,

Vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
Afbeelding

Ik vond ook nog 2 foto's, deze zijn gemaakt door Jos de Vries


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, dat noem ik inderdaad een goed begin van een nieuw jaar.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 20:24 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Komt deze kit van dezelfde maker dei voor Unicraft modellen giet? De kleur van het resin en de kwaliteit doen me daar namelijk heel erg aan denken. :lol:
Veel succes en geluk met het vullen van de luchtbellen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan, 2015 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Geen idee; op het doosje staat alleen maar VAMI.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan, 2015 11:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Neen, het modelletje van de FK46 komt uit Tsjchië. Vami was een bedrijfje in België van Emile Michielsen die allerlei kits door o.a. Ales Benes en Omega liet maken en onder zijn eigen naam VAMI verkocht. Hij is inmiddels overleden en veel van de kits gemaakt door Omega voor Emile zijn nu verkrijgbaar onder het Omega label.
De FK46 niet helaas, die mal is niet van Omega. Er zijn pogingen om de mal te traceren bij Ales. Als dat lukt en Rob weet er iets leuks van maakt en de mal is nog bruikbaar is het misschien een idee een kleine serie te laten maken. Tenminste, als er belangstelling voor bestaat.
Groetjes uit Branky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan, 2015 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op de IPMS jaarvergadering van vorig jaar, waar ik het modelletje gescoord heb, was ook de maker van de master aanwezig (dat was dus niet Omega). Wat zijn naam was weet ik niet (meer).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement