InleidingInmiddels twee jaar geleden had ik tijdens de IPMS opendag in Sneek dit kitje voor een paar centen gekocht, ik ben toen diezelfde dag noch begonnen aan de bouw. Echter waren de andere projecten veelal iets interessanter, met als gevolg dat dit zo'n spookproject werd waar heel af en toe iets aan gedaan werd. Maar nu ik de laatste tijd nogal veel ''niet-verzamelthema-gerelateerde'' modellen heb gemaakt neemt de drang steeds meer toe om weer echt alleen maar dingen te bouwen die passen bij een van de onderwerpen die me echt interesseren. (Golfoorlogen in Irak, Afghanistan, Nederlands, Vietnam & IDF) Zodoende heb ik dit kleine dakflappertje er de laatste tijd weer eens wat vaker bij gepakt.
Het idee is om er een Britse variant van te maken zoals die operationeel zijn geweest tijdens de Golfoorlog in 1991, Engelse codenaam: "Operation Granby'', maar voor de meeste mensen beter bekend onder de Amerikaanse naam: "Desert Storm". Dit was het offensief van de Geallieerde troepenmacht onder leiding van de VS tegen de Iraakse troepen die het jaar daarvoor Koeweit waren binnengevallen. De Gazelle werd aldaar ingezet voor verkenningsdoeleinden maar ook als tank-destroyer met TOW raketten. Maar daar zo meteen meer over.
Eerst even een paar foto's van hoe de Gazelle er dan uit ziet in zandbakje kleurtjes:
(De onderstaande is met afgesleten / afgebladerde camouflage)
Ook al is het niet op elke foto even goed te zien, sommige, of alle Gazelle's hadden een camouflage schema van beige met zandkleur.
Ik weet ook al welke heli ik ga, het wordt XZ 347 T, te herkennen aan de zwarte T's op de staart.
Nog even alle credits geven aan de website waar ik al mijn referentie vandaan heb voor dit project:http://www.dstorm.eu/pages/en/gb/gazelle.htmlZo moet het model uiteindelijk dus gaan worden. Voordat ik verder ga met een kleine kit review en de bouw eerst nog even een informatief stukje over de AS-342 Gazelle:
Geschiedenis & InfoDe Gazelle is een kleine vijf-zits helikopter die gebruikt wordt voor: licht transport, verkenningsmissies en als lichte aanvalshelikopter. De heli wordt aangedreven door een motor met één turbine en was de aller eerste helikopter met een fenestron staartrotor. (Zo'n ding met heel veel bladen die in de staart is gebouwd.) De Gazelle werd ontwikkeld door het Franse bedrijf Sud Aviation dat later Aérospatiale genoemd werd. De helikopter is niet alleen in Frankrijk gebouwd, maar ook onder licentie door Westland voor onder andere de strijdkrachten van Groot Brittannië. Daarnaast is de heli ook gebouwd door een bedrijf in Egypte, en in het voormalige Joegoslavië. De Gazelle is vanaf zijn in-dienstname bij de Britten in 1974 in vele conflicten gebruikt, bijvoorbeeld tijdens de Falklands oorlog, Kosovo, de Golfoorlog in 1991, maar ook later nog in de War on Terror. Nog een opvallend feitje is dat ondanks deze dame al redelijk op leeftijd is, zij van alle Britse helikopters het laagste uitvalspercentage had (slechts 20%) tijdens de Britse aanwezigheid in Afghanistan.
Nog wat specificaties:
Crew: 2
Capacity: 3 Passengers
Length: 11.97 m (39 ft 0 in)
Main rotor diameter: 10.5 m (34 ft 6 in)
Height: 3.15 m (10 ft 3 in)
Main rotor area: 86.5 m2 (931 ft2)
Empty weight: 908 kg (2,002 lb)
Gross weight: 1,800 kg (3,970 lb)
Powerplant: 1 × Turbomeca Astazou IIIA turboshaft, 440 kW (590 hp)
Performance
Maximum speed: 310 km/h (193 mph)
Cruising speed: 264 km/h (164 mph)
Range: 670 km (416 miles)
Service ceiling: 5,000 m (16,405 ft)
Rate of climb: 9 m/s (1,770 ft/min)
(Vanwege die Nederlandse vertalingen van dit soort begrippen zijn niet echt fantastisch zeg maar... Dus dan kan ik alles net zo goed
ctrl C, ctrl P'en )
De KitEven een paar foto's van het kitje waar het in dit topic allemaal om zal gaan:
De mogelijke versies:
De verschillende ''gietraampjes":
En tot slot nog een foto van de plakkers:
Het kitje lijkt op zich best leuke details te hebben, echter zijn de onderdelen veelal dik gegoten dus wat scratchwerk bleek zeker nodig te zijn. Niet alleen vanwege de vorm overigens, maar ook omdat sommige redelijk essentiële onderdelen ontbreken in de kit voor de versie die ik ga bouwen. Dan moet je denken aan de controls, maar ook aan de verschillende antennes en andere sensoren en de camera bobbel bovenop het dak. De passing is ook niet bepaald perfect te noemen, al met al een lastig kitje dus...
De BouwVeel weet ik er na bijna 2 jaar niet meer van, dus plaats ik slechts de foto's met een klein beetje tekst:
Vervolgens een kleurtje:
Het cockpitglas en het dakje er op en vervolgens meteen aftapen, daarna heb ik nog de nodige sensoren toegevoegd:
Vervolgens heb ik eerst een basislaag zwart aangebracht. Omdat het rode plastic nog wel eens lastig zou kunnen worden met het spuiten van de kleuren, bovendien zorgt het zwart voor een mooie schaduwwerking:
Daarna was het tijd voor een kleurtje, Revell Nr.16 "Sand Yellow" bleek uitermate geschikt te zijn, naast deze kleur het ik dezelfde kleur gemengd met een beetje wit ook nog een keer gebruikt voor een lichte post-shading.
Vervolgens de beige bruine camouflage gespoten, voor het eerst weer eens free-hand. Mijn airbrush leent zich daar niet heel goed voor omdat hij een nogal dikke naald heeft maar bij dit model kon het nog wel omdat de kleuren niet heel ver uit elkaar liggen. De gebruikte kleur is overigens Iraqui Sand van Vallejo.
So far, So good vind ik. Het experiment met free-hand camouflage is redelijk gelukt dus daar ga ik zeker nog wat meer op oefenen/mee experimenteren.
Op het moment ben ik bezig met het schilderen van de decals, bij gebrek aan decalpapier en een printer die wit kan printen. Nu weet ik dat er ook wit decal papier bestaat en dat je daar dus ook gewoon de woestijnkleur op zou kunnen afdrukken maar zelf schilderen lukt tot nu toe ook prima.
Hopelijk binnenkort meer,
Dj.