InleidingBen je dus bezig een leuk verslag te typen, klik je wanneer je een foto toe wil voegen op het nieuwe mini modelbrouwers logo in plaats van het pijltje, alles weg...
Wel ...........
Zucht... Vooruit, dan maar weer iets typen. Had net zo'n leuk verhaal...
Het komt er dus in het kort op neer dat ik van plan was om een UH-1H Vietnam A-CAV versie te gaan maken, mar dat maar niet ga doen omdat ik die Huey op een dusdanig complexe manier in een diorama ga verwerken dat de bouw van diorama en Helikopter wel synchroon móét lopen.
't Alternatief, een Vietnam veteraan omgebouwd voor het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse zaken om counter drug operaties uit te voeren in Afghanistan. De inmiddels bekende UH-1H, maar dan in een nieuwe geavanceerdere jas.
Hoe ziet dat er uit, nou zo dus:
Njum njum njum, wat een heerlijk schema.
Kan ik me ook mooi op uitleven qua sensoren en dergelijke.
Voordat we over gaan op hoe ik dat allemaal ga proberen na te maken in 1:72, eerst nog even wat achtergrond info. Want bij een dergelijk project is dat altijd wel handig.
InfoTen eerste heb je natuurlijk de Huey zelf, bekend verhaal. De Amerikanen hadden in eerste instantie een paar helikopters nodig voor medevac en utility, de XH-40 werd ontwikkeld, door ontwikkeld, en kwam in dienst als UH-1 en kreeg al vrij snel de bijnaam Huey.
Later had men een snelle manier nodig om zich door Vietnam te verplaatsen. De UH-1 bleek daar uitermate geschikt voor dus werden er nog veel meer aangeschaft, en nieuwe types ontwikkeld. Eerst de 1B daarna de C. "Die Huey moet groter en sterker kunnen dacht een wijs man ooit..." Dus kwam er een D'tje met de stereotypische vorm die iedereen erkent als ware één 'Huey'. Ook die bleek na verloop van tijd niet goed genoeg te zijn, en dus kwam er een H. Deze H had een beteré motor dan de D en daardoor betere prestaties.
Dit model is tot 2005 in gebruik geweest bij de US-Army, en zelf nog langer bij de National Guard waar hij inmiddels geheel vervangen is door Lakota's. De Huey werd echter vanaf 1979 al langzamerhand vervangen door Black Hawks. Sommige Huey's zijn verkocht, anderen zijn simpelweg op de schroothoop beland zoals zoveel gepensioneerde militaire kisten in Amerika.
Dat laatste is voor sommige partijen weer erg interessant, want dat oude spul kost maar weinig. The Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs Office of Aviation (INL/A, ook wel bekend als INL Air Wing) van het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken (Department of State) onderhoud op het moment meer dan 240 van deze afgedankte veteranen. Niet alleen Huey's overigens, ook hele mooie CH-46's, OV-10 Bronco's en allemaal andere vliegtuigen/helikopters.
Maar ja, dat heeft natuurlijk zijn doel. De INL air wing is belast met de volgende doelen:
- Opleiden van wet handhavend personeel in de strijd tegen illegale drugshandel/terrorimse wereldwijd.
- Het helpen van instanties wereldwijd met het opzetten van een goed werkende professionele luchteenheid die missies kan uitvoeren tegen illegale drugshandel/terrorisme wereldwijd
- Het verlenen van luchtsteun aan bepaalde ambassades (in gevaarlijk gebied), zowel voor veiligheid maar ook gewoon voor transportdoeleinden.
- het onderhouden van een eigen goed werkend bevoorradingsnetwerk voor de luchtvloot
- Het onderhouden en effectief benutten van de ruim 240 vliegtuigen en helikopters
Andere missies die uitgevoerd worden door de INL air wing zijn:
- MEDEVAC
- Logistieke
- Personeel- en vrachtvervoer
- Het bestrijden van mensensmokkel/handel
- Command and Control tijdens Anti-drug operaties
- Verkennings en Surveilance missies uitvoeren
- Ondersteunen van het ''aerial spray'' programma
- 'Andere missies' waarover dan netjes met het gastland afspraken worden gemaakt (... Ben ik toch wel benieuwd wat voor missies dan dan zijn...)
(aldus de Website van
the U.S. Department of State. )
Deze niet-militaire luchtmacht (echter met miniguns in de deuren
) opereert in 8 verschillende landen. Per land verschillen de taken, op het moment opereert men in: Afghanistan, Bolivia, Colombia, Guatemala, Irak, Mexico, Pakistan, en Peru.
Al met al erg interessant allemaal, dus gaan we een UH-1H Huey 2.0 bouwen van The Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs Office of Aviation.
De kitGave box-art. De inhoud van het kitje is echter om iets minder enthousiast van te worden:
Ach jah, de Mil Mi-17 was erger, dus hier moet ook vast wat leuks van zijn te maken. Een ding is in ieder geval al zeker, de Italeri kit is beter.
Hopelijk heb ik binnenkort eens wat tijd om te bouwen, met het verloren gaan van mijn eerste verslag heb ik nu namelijk mijn hele vrije zondagavond gebruikt voor het typen van een verslag.
Dj.