Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 nov, 2014 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
supermooi die pedalen 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 nov, 2014 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Zit ik eens even rustig wat rond te neuzen hier op het forum, Wat ik helaas door tijdgebrek niet al te vaak doe de laatste tijd, kom ik dit tegen :shock: Ik heb de pagina's een even rustig door zitten kijken, maar wat een geweldige bouw Odorf. Details, details en nog eens details en daar ben ik gek op... :D Dus vanaf nu heb je er weer een belangstellende kijker bij... :wink:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Tomska ... :lol: en toch blijven deze pedalen erin :wink:
Ik was vroeger ook te vaak aan het rommelen met onderdeeltjes die je nauwelijks vast kon pakken.
Hieronder weer zo'n voorbeeld.

@Coachke,
Lukt het toekrijgen van uw mond wel met chocotoffs? :wink: :mrgreen:

@Auto emoticon,
Bedankt, ook voor de tips, maar met pvc-lijm vermoed ik dat ik hetzelfde ga krijgen, dat de lijm door het gaas komt en deels een laagje erop vormt. En met secondelijm kan ik het gaas weer niet aandrukken. Tenminste dat kan wel maar dan zit ik weer een week met een paar onderdelen aan mijn vingers op mijn werk. :lol: :mrgreen:
Ik ga het proberen met spuitlijm, en daarna fixeren met verdunde boekbinderslijm. Dit is een soort witte houtlijm maar meer 'sticky'.

@Crazyrichard,
Bedankt,

@Zeger,
Wees welkom ... dat heb ik nou ook iedere keer met een bouwverslag van projecten van jouw hand. :brouw:

Huishoudelijke mededeling: ik heb de titel aangepast ... ik wist toen ik begon niet of ik wel zo ver zou komen.
En met de toenmalige titel kon ik nog alle kanten op. Deze titel is duidelijker.


We hebben nog wat klein gefrummel van de achteras aangepakt.

Het achterashuis (hoe noem je zoiets?) was in de kit een rechthoekig blokje. Deze had ik eerder al wat ronder geschuurd.
Maar zeer waarschijnlijk ga ik een hap uit het wiel halen zodat dit soort structuren ook zichtbaar worden.
Meer detail nodig dus:
Zo begonnen we:


Afbeelding

En met de (al aangepaste) schokbrekers:

Afbeelding

Dat was alweer een tijdje geleden. Om bovenstaande reden dus begonnen met wat strips ertegen.
En een asje erdoor waar de schokbrekers aan vastzitten.

Afbeelding

Steeds passen met het wiel zodat het nog past.

Toen was ik ook niet meer tevreden met de schokbrekers.
Iets te dik en ik moest de aansluiting aan dit ashuis ook al aanpassen.

Dan maar goed:

Afbeelding

We beginnen met een 1,5mmm stukje staf waar een gaatje in de lengte wordt geboort. (Hierboven)
En een gaatje dwars (Foto hieronder)

Afbeelding

Hier lijm ik met SloZap een staafje verenstaal in.

Afbeelding

Als dit droog is kunnen de zijkantjes op maat worden gesneden:
En nu gaat hij pas los van het stuk staf.

Afbeelding

Afbeelding

Zo zit het deel op het ashuis:

Afbeelding

En zo met een buisje aluminium van 1,5mm als bovenstuk.

Afbeelding

Nog even naast elkaar;

Afbeelding

En nog even passen op het model:

Afbeelding

En dat was een beetje dom ... bij het opplakken van een stukje staf bovenop het buisje had zich door de cappillaire werking van het buisje de secondelijm zich helemaal door het buisje verspreid. Ik kreeg er geen beweging meer in. En de delen moesten juist los blijven om makkelijk en goed passend te kunnen monteren.

Afbeelding

Nog met een tangetje geprobeerd, aluminium deukt in maar geen beweging meer.
Dus nóg eentje gemaakt en alle delen los van elkaar laten drogen.

Afbeelding

Dat is het weer voor nu,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op ma 17 nov, 2014 18:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Jaja wij zijn hier nog met snoepers in huis hoor dat gaat hier goed van de hand hoor
Ik heb het hele " HOW_TO " op de site gezet maar je moet er achter zoeken hoor er staan nog een paar hints bij die ook nog interessant zijn
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 aug, 2012 23:23 pm
Berichten: 435
Woonplaats: Axel
Ge-wel-dig!!!

_________________
If in doubt.. flat out!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
nou inderdaad heerlijk dit :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 aug, 2012 23:23 pm
Berichten: 435
Woonplaats: Axel
Het kan toch niet anders dat je hiervoor geweldige goeie referentie foto's hebt?
Komen die van een specifieke site? Ik zoek namelijk een site waar veel referentie fotos van rally wagens op te vinden zijn.
Mocht je er eentje weten, stuur me gerust maar eens door. :wink:

_________________
If in doubt.. flat out!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Crazyrichard en Rocknrolla;
Thanks!

en misschien heb je hier iets aan:
http://www.forum-auto.com/sport-auto/ph ... /debut.htm

Wat met modernere rally auto's ook kan helpen is te zoeken op automerknaam (of type) in combinatie met bijvoorbeeld 'pits'
Dan krijg je vaker half uit elkaar gehaalde auto's te zien. Maar één site waarop alles te vinden is ken ik helaas ook niet.

Maar ik heb voornamelijk de zoekmachines gebruikt, als ik dan op een plaatje stuitte het plaatje opgeslagen maar ook op de bron van het plaatje, vaak een forum ofzo, verder gezocht. Wat ook helpt is om met een vertaalprogrammaatje op zoek te gaan naar in mijn geval Italiaanse woorden van bepaalde onderdelen. Kom je weer in een andere wereld terecht.

Maar ik heb aardig gezocht, Vind ik ook leuk, dat scheelt.
Een paar voorbeelden:

En gelukje is wel dat deze auto anno nu wordt nagemaakt en dat er leveranciers zijn die daarvoor dus onderdelen fabriceren.
En die willen ze verkopen ... bijvoorbeeld:
Afbeelding
http://lancia037motorsport.com/product.php?id_product=1049&id_lang=4
Hierboven het olietankje ... nieuw voor 1000 euries.
Kwam ik ook maar heel toevallig op ... Maar bij deze leverancier hebben ze nog veel meer '037' onderdeeltjes.

En waar mijn meest recente geplak mee te maken had:
Afbeelding
Bron: http://www.lancistas.com/temas/lancia-037.649/page-9
Iemand die 1op1 spulletjes heeft gekocht en daar trots over verhaalt in een forum. :wink:
Op pagina 10 en 11 staan ook nog leuke plaatjes :!:

Zo heb ik inmiddels meer dan 200mb aan internetplaatjes.

En ik wordt er soms ook wel een beetje gek van ... heb ik nèt iets gemaakt, kom ik betere plaatjes tegen en wil ik het toch weer verbeteren :evil: :lol:
Of helemaal overnieuw maken, want bijvoorbeeld mijn kitbasis voor dit dingetje hierboven is dus een rechthoekig blokje plastic. Terwijl als ik van een buisje uit zou gaan mijn basisvorm veel beter wordt. Maar dat ga ik in dit geval niet doen want ik wil dat mijn model stevig op zijn pootjes staat. En het zit voor het grootste gedeelte verstopt in het wiel.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 nov, 2014 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig project is dit Odorf, zo veel details. Mooi hoor.
Ik zat bij mijn Turbostar ook nog te twijfelen om hem opengewerkt te maken, maar durfde het niet aan.
Met name de velgen en banden leken mij onmogelijk, ben benieuwd hoe jij dit gaat doen.
Succes met de bouw Odorf :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Griffioen72
Bedankt! En ook al is hij niet opengewerkt de Turbostar mag er zeker zijn!

Wat betreft de wielen heb ik wat ideetjes. Maar alles begint met een kopie van de Kit wielen.
En daarmee kom ik bij mijn volgende deel van dit verslag.

Afbeelding

De wielen ...
Om hier een kopie van te maken moet er eerst een vormpje komen.
Ik heb al wat ervaring met gieten, voornamelijk giethars, maar iedere vorm geeft weer nieuwe uitdagingen.
Één van de grote uitdagingen zijn luchtinsluitingen. Belletjes dus, en die willen we niet.
Daarom probeer ik een vorm te maken waar aan één kant de gietmassa in kan en op diverse punten, zo hoog mogelijk, de lucht eruit.

Afbeelding

Hierboven een schematische weergave van de vorm. Van boven naar beneden:
Het wiel, kwartslag gedraaid, de gietvorm met wiel en de lege vorm met de gietmassa.
Rode pijl geeft de invoer van de gietmassa en de grijze pijlen de uitstroom van lucht.

Het mooiste is een vorm uit twee delen omdat dat makkelijker 'te lossen is'. En met de uitstroomopeningen aan de bovenkant.

Afbeelding
Afbeelding

Ik begin met het dichtmaken van de gaatjes van de velg, omdat het anders geen 2 losse vormen kunnen zijn.
(Dan komen er door de gaatjes verbindingen tussen de boven- en ondervorm en krijg je hem niet los.)
Dit doe ik met dun stevig Scotch tape. Rondje om de velgrand snijden en het hart eruit.
Dan zijn de gaatjes (bij het pijltje) afgedekt.

Afbeelding

Hierboven alle onderdelen van het wiel voordat we met het vullen met siliconen-rubber beginnen.
Een groot bakje waar alles in past, een kleiner bakje om het wiel. Zo krijg je twee gescheiden vormen.
Maar kan ik alles in één keer gieten. En de pennetjes. Deze pennetjes worden op de velg gelijmd en zorgen dat de gietmassa erin kan en de lucht rondom eruit.

Afbeelding

Zo zien de pennetjes eruit op de velg. Ze zijn bewust dunner op het raakvlak, dan kunnen ze makkelijk worden losgebroken.

Afbeelding

Alles uitgestald voor het begin, Ik gebruik Siliconen gietrubber uit de Brouwersshop, Makkelijk mengen 1:1.
Ik heb ook nog wat éénzijdige vormpjes erbij gemaakt, voor als ik nog wat rubber overhad.

Afbeelding

Uitgerekend hoeveel volume er in de vormpjes ging (ongeveer) en afgetekend op een wegwerpbekertje.
Toen deel A en B bij elkaar gedaan op de keukenweegschaal. Daarna goed en beheerst roeren.
Probeer zo weinig mogelijk luchtbellen erin te krijgen.

Afbeelding

En zo stond de vorm klaar om gevuld te worden.

Afbeelding

Om zo min mogelijk luchtbellen in te sluiten ben ik eerst begonnen met de velg die in de vorm onder zit.
Losjes erop gegoten en met behulp van een tandenstokertje de luchtbellen naar het oppervlak geholpen.
Oja en ik had het rubber van het wiel nog ingesmeerd met loswas. Zodat het gietrubber niet hecht.

Afbeelding

Daarna deze grote vorm voor de helft gevuld en het wiel erin laten zakken.

Afbeelding

En daarna de losse vormpjes gevuld.
Ook hier wat luchtbellen geholpen.

Afbeelding

Omdat ik nog wat rubber overhad nog wat losse delen zoals deze velg bedropen met rubber.
Hier zitten namelijk mooi boutkopjes op die ook wel leuk zijn om te kopiëren.

Afbeelding

Het tandenstokertje om luchtbelletjes omhoog te helpen.

Afbeelding

Tevens een stuk gietboom in mijn Boortol om op de onderkant van de vorm te ratelen om de belletjes omhoog te krijgen.

Afbeelding

En dan een nachtje wachten, dan hard -als het goed is- het gietrubber lekker uit.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op ma 01 dec, 2014 11:23 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 34  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement