Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De boeg krijgt langzaam aan meer vorm.
Toch ook hier weer wat lessen voor de volgende keer, zie het gat in de boeg.
Omdat dit een plug is is het op zich geen ramp maar het zou niet zo moeten zijn natuurlijk.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 nov, 2014 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Even de oude opbouw erbij gepakt om een idee te geven van waar ik over een hele lange tijd uit zal gaan komen.
Afbeelding
Tweety kwam weer eens op visite.
Afbeelding
Het laatste stuk bodemplaat wordt hier gecontroleerd op passing, hierna moest er nog wel wat bijgewerkt worden.
Afbeelding
En de bodemplaat wordt vast gelijmd.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

In de afgelopen dagen heb ik nog eens goed nagedacht over de ballast tanks.
Ik had een mooi en redelijk eenvoudig systeem bedacht om met 1 pomp 8 ballast tanks te kunnen vullen waarbij iedere tank een eigen klep zou krijgen.
Met relais en OF schakelingen zou de pomp dan aan en uit gezet worden wat op zich vrij eenvoudig is en amper elektronica nodig heeft.
Waarom 8 tanks?
Ik wil bakboord en stuurboord een eigen tank geven, en voor en achter tanks, dat zijn dus iig 4 tanks.
Vanwege klotsen wilde ik zorgen dat de tanks helemaal vol konden.
Dat moet erg precies gebeuren en dat is alleen mogelijk als werkelijk ieder gewicht tot op de laatste mg bekend is compleet met zeer nauwkeurige zwaartepunten ed.
Dat gaat voor een modelboot veel te ver.
Vandaar dat ik besloot om voor 8 tanks te gaan zodat er eerst 4 tanks helemaal vol gegooid kunnen worden (waarbij een elektrische stroom via een relais zorgt dat de bijbehorende klep dicht gezet wordt) om daarna aan te vullen in de andere 4 tanks.
Dit kan prima werken, het grootste gewicht aan water verbetert dan de stabiliteit waarbij het gewicht aan water in de andere 4 tanks die niet helemaal vol zitten minder effect heeft.
Niks aan de hand zou je zeggen.
Tot ik bedacht hoe de ballast tanks van model duikboten werken.
Dat zijn cilinders waarin een verplaatsbaar schot waarmee de inhoud van de tanks veranderd wordt.
Als de inhoud groter wordt ontstaat een vacuüm dat meteen water naar binnen zuigt.
Dat betekent dat de tank altijd helemaal vol is met water, dus geen klotsend water.
Bijkomend voordeel is dat 1 motor met een linksom en rechtsom functie voldoende is om de tank te vullen en te legen.
Omdat ik uit de gewichtsschatting weet dat dit model met alle werkende functies best wel eens een topzware neiging zou kunnen krijgen wil ik toch iig 4 tanks, omdat 2 tanks die zo ver mogelijk naar buiten geplaatst zijn een remmend effect hebben op het slingeren waardoor het schip zich minder topzwaar zal gedragen.
Bovendien wil ik graag tanks voor en achter omdat ik dan ook gelijk kan trimmen met de ballast tanks.
Om de eenvoud te behouden en tegelijkertijd ook de nauwkeurigheid van het systeem te verbeteren heb ik bedacht om 2 tanks met 1 motor aan te drijven, dus komen er in totaal 4 tanks en 2 motoren.
Het idee is om tandriemen te gebruiken om de motor aan de tanks te verbinden.
Waarom 1 motor voor 2 tanks?
Als 1 tank dan weerstand ervaart of 1 motor van nature iets harder loopt dan de andere krijg je verschil in de vulling tussen BB en SB, dat wil ik tegengaan.
Niet dat dat soort verschillen merkbare verschillen opleveren maar het komt de nauwkeurigheid wel ten goede.
Bovendien heb je dan de eenvoud van 2 tanks terwijl je de inhoud en stabiliteitsvoordelen van 4 tanks hebt.
Tot nog toe zie ik alleen maar voordelen, de stabiliteit gaat namelijk vooruit en het wordt nog veel eenvoudiger om te bouwen.

Dan is er nog het punt van de bediening van de tanks.
Voorheen had ik het plan om een plaat te maken met schakelaars voor iedere klep, nu dan dus voor iedere motor.
Toen bedacht ik me dat dat betekent dat ik een opbouw eraf moet halen om bij de schakelaars te kunnen komen waardoor ik rekening moet houden met het gewicht dat er weer bij komt als de opbouw er weer op staat.
Omdat ik met de besturing toch al behoorlijk ver ga bedacht ik mij dat de toevoeging van 2 3-weg schakelaars voldoende zou zijn voor om vanaf het instrumenten paneel de tanks te bedienen waarbij de accu's dan al in de boot liggen en de opbouwen op hun plek staan en dus al het gewicht aan boord is.
Een snelheidsregeling lijkt mij niet nodig omdat het niet de bedoeling is dat de tanks zich in enkele seconden kunnen vullen, dat mag even duren.
Met de vertragingen in de overbrengingen komt het er dan toch op neer dat zodra de motor geen stroom meer krijgt de schotten ook meteen stil staan.
Als laatste worden dan op de 2 uiteinden van het bereik eindschakelaars toegevoegd met een diode om zonder tussenkomst van elektronica de motor stil te zetten terwijl de motor wel de andere kant op kan draaien.

Wat vinden jullie van dit idee?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De bulb begint langzaam ook ergens op te lijken, morgen hier maar eens flink aan gaan schuren.
Afbeelding
De plaat achteraan is aangepast en wat er weg is gehaald is ook maar gelijk vervangen door latjes.
Als het weer morgen mee zit ga ik dit hele stuk in de polyesterplamuur zetten, gelukkig doe ik dat onder een afdakje dus dat vergroot de kansen aanzienlijk.
Afbeelding
Volgens mij is de achterkant echt recht!!!!
Afbeelding
Er mist nu nog een stukje in de bulb, hier zijn de lijnen uitgezet voor het opvul stuk, past qua dikte precies.
Helaas liggen er hier al mensen op bed anders had ik dat nu nog gezaagd.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2014 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Van amper naar bulb naar ruwe bulb in 1 dag.
Afbeelding
En meteen door naar gevormd voorste stuk, de bovenkant kon ik met de schuurmachine niet zo goed bij dus die ga ik nog met de hand schuren.
Overigens heb ik even naar de foto's gekeken van het echte schip uit het water en de boeg klopt echt een stuk beter dan de eerste poging.
De bulb is nu veel breder en dat hoort ook zo.
Afbeelding
Overzichtje.
Afbeelding
De achterkant begint ook steeds meer op die van het origineel te lijken.
Vanuit deze hoek is het niet echt te zien maar de karakteristieke zichtlijn aan de zijkant achteraan zit er qua vorm ook al aardig in maar moet nog wel scherpere randen krijgen maar de lijn zit er globaal al wel in.
Afbeelding
Hier is de zichtlijn beter te zien.
Afbeelding
En dan is het toch wel een enorm model...

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Maar eens even de oude romp naast de nieuwe gelegd voor een vergelijking.
Na het maken van de foto's heb ik de laatste dingen uit de oude romp gehaald om deze voor te bereiden op de nu toch echt komende sloop, door 2 kleine kinderen.
Afbeelding
Hier is goed te zien dat de bulb van de nieuwe romp echt breder is dan die van de oude.
Toen heb ik mezelf overigens wel afgevraagd of die bulb wel klopt, mijn gevoel dat het dus niet zou kloppen blijkt nu dus terecht te zijn.
Afbeelding
Dat was de laatste.
Vandaag ga ik weer fijn schuren en plamuren.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov, 2014 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Weer even lekker buiten geschuurd.
Nieuw schuurpapier gekocht en gelijk weer terug gebracht, viel uit elkaar met 10 minuten schuren, gloednieuw papier...
Afbeelding
Achterkant begint ook langzaamaan vorm te krijgen maar loopt nog wel achter op de boeg.
Afbeelding
En de boeg na een half uurtje nat schuren vanavond, hier ben ik hard richting eindresultaat aan het gaan maar ben er voorlopig nog niet.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Eindelijk weer eens een update, zei het een kleintje maar toch...
Afbeelding
Tweety is weer even aan boord geweest.
Afbeelding
Up close and personal.
Afbeelding
Hier is eigenlijk niks veranderd behalve dat ik nog eens stevig verder heb gedacht over hoe verder te gaan met dit model en toch besloten, ondanks een erg goede tip pas geleden op een ander forum, om het op een houten romp te houden.
Ook 1 van de andere ideeën die ik toch al bij dit model door wilde voeren is alsnog afgelopen: de ballast tanks gaan er niet komen.
De reden hiervoor is dat ik achterin in de problemen kom met de moonpool en eigenlijk heb ik geen zin in een moeilijk systeem met allerlei pompen en kleppen.
Daar komt nog bij dat ik de gewichtsberekening eens grondig doorgenomen heb en kwam tot de conclusie dat ik veel te veel gewicht heb geschat voor bepaalde onderdelen, in de kilos teveel waardoor er fors meer ballast mee moet.
Dat past niet meer met tanks dus toch terug gegrepen op de toch al voorradige staalballast.
In de foto zie je 3 plakken bij elkaar getapte staalplaten, een kleine 5kilo voor de 3 pakketten samen, als ballast voor de boeg waar nog een mooi rek voor gemaakt gaat worden zodat het niet kan gaan schuiven.
Verder zie je 2 Speed 500-maat motoren die als boegschroefmotor gaan dienen, apart bedienbaar, 3 pompen, 2 voor koelwater en 1 voor het spoelen van de ankers en een Arduino Mega waar later nog een complete printplaat op aangesloten gaat worden.
Als laatste is er nog een WiFi antenne die ook daar ergens uit zal moeten komen vanwege de hoogte...
Afbeelding
Hier de midscheeps, de accu's komen met de aansluitingen naar elkaar toe te liggen en zo ver mogelijk naar buiten, wederom in een net rekje om schuiven te voorkomen.
De centrale boordcomputer (nog zonder printplaat) ligt hier nog te hoog maar die kan er nu moeilijk in geplaatst worden.
Afbeelding
De achterkant met 2 Speed 500E hoofdmotoren, 2 stappenmotoren met bijbehorende elektronica en ruim 5 kilo aan ballast waar ook nog een rek voor gemaakt gaat worden.
Ook hier is weer een Arduino Mega te zien, wederom zonder printplaat, de printplaten moet ik immers nog ontwerpen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2015 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De mal voor de boeg bleek erg moeilijk bewerkbaar en aangezien het toch afval zou worden heb ik besloten een nieuwe mal te maken van balsa hout, die hier in elkaar gelijmd wordt.
Afbeelding
De mallen zijn eraf gezaagd als voorbereiding op het aanbrengen van de injecteerhars.
Nu nog 1 keer schuren en dan kan de injecteerhars erop.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2015 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Wat een gigantisch project :shock: :shock:
Ga zo door

Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement