Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
P-38F Lightning [Academy 1/48]

Tijd voor een nieuwe kit. Na diverse groepsbouwen had ik eigenlijk ook wel weer eens zin om ‘gewoon’ wat uit de stapel te trekken :wink: . En deze P-38 lag er al een tijdje! Een toestel wat mij door de dubbele startboom erg aanspreekt:
Afbeelding

Geschiedenis
Als eerst een stukje met informatie, schaamteloos overgenomen van Wikipedia:

De Lockheed P-38 Lightning was in de periode 1942-1945 een van de beste Amerikaanse jachtvliegtuigen. Dit toestel was zo snel, krachtig en betrouwbaar dat het in vele rollen op het strijdtoneel rond de Grote Oceaan en in Europa werd ingezet.

Lockheed ontwierp de P-38 naar aanleiding van het verzoek van de Amerikaanse Luchtmacht in 1937 om een onderscheppingsjager te bouwen die een constante snelheid van minimaal 580 km/h op 6100 m hoogte kon volhouden en net als bij de Nederlandse Fokker G.I was het ontwerp gebaseerd op een romp met dubbele staartbomen. De propellers bij de P-38 draaiden tegengesteld om de torsie te verminderen en de configuratie van het landingsgestel - met één wiel voor en twee wielen net achter het zwaartepunt - was in die tijd een unieke keuze voor een jachtvliegtuig.
Op 27 januari 1939 vloog het eerste prototype en op 11 februari 1939 vestigde het meteen een trans-continentaal snelheidsrecord door in 7 uur en 2 minuten van Californië naar New York City te vliegen. Het eerste type dat vanaf april 1942 actief werd ingezet was de P-38E, gevolgd door de P-38F.


In de doos zit specifiek de P-38F met als nickname ‘Glacier Girl’, oftewel'Gletsjer meisje' of beter klinkend ‘IJsmeisje’.
Afbeelding
Het leuke van deze versie is dat er een verhaal achter zit. Onderstaand een vrije samenvatting/vertaling van warbirds-eea.net.

Op 15 juli 1942, als onderdeel van operatie Bolero, zijn zes P38 en twee B-17 bommenwerpers met in totaal 25 mensen aan boord van de vliegtuigen onderweg van Presque Isle Air Base (Noord-Oosten van de US, op de grens met Canada) naar Groot Brittannië.

Door zeer slecht weer was de hele groep genoodzaakt om op het Groenlandse ijs te landen. Hierbij is gelukkig niemand om het leven gekomen. Na drie dagen werd de door uitgezonden morsecode opgevangen en werden er supplies gedropped. Door deze voorraden waren ze in staat om de kust te bereiken waar ze zijn opgepikt door de kustwacht.

50 jaar na dato besluit een klein groepje op zoek te gaan naar de vliegtuigen die altijd op het Groenlandse ijs zijn blijven liggen. Hierbij vinden ze één van de P38 onder het ijs (25 verdiepingen, dus zo’n 75 meter!)


Foto’s van de opgraving:
Afbeelding

In totaal waren meer dan 12 expedities nodig om de P-38 onder het ijs vandaan te krijgen. Hierbij heeft het vliegtuig ook de bijnaam ‘Glacier girl’ gekregen.

Toen het toestel éénmaal geborgen was is men begonnen aan de restauratie. Ondanks dat het toestel nog redelijk goed bewaard bleek onder het ijs, heeft men hier uiteindelijk ruim 10 jaar over gedaan. Hierbij heeft men 80% van de originele onderdelen weten te gebruiken.

Op 26 oktober 2002 heeft de ‘Glacier girl’ uiteindelijk voor het eerst weer een vlucht gemaakt. In 2006 is het vliegtuig opgenomen in de Lewis Air Legends collectie, waarmee het vluchten maakt op Airshows.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast dit toestel biedt Academy ook nog de mogelijkheid om een andere versie te maken (eentje, zoals die tijdens de wwII heeft gevlogen.

De Kit.

Deze doos heb ik al een tijdje liggen. Ook heb ik uiteraard al het één en ander aan informatie over opgezocht. Het is een kit met aan de ene kant best fijne details, maar aan de andere kant ook een slechte pasvorm op bepaalde punten (met name de neus). We gaan er dus nog wel wat werk aan hebben.

Foto’s van de inhoudt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als toevoeging een kleine PE-setje:
Afbeelding

Tot zover.

De Bouw
En we zijn dus begonnen aan de bouw. 8)

Als eerste wat grote onderdelen uitgeknipt en met tape aan elkaar gezet om te kijken hoe het past. En in eerste instantie lijkt het allemaal wel oké te zijn. Valt met name op dat het toestel groter is dan dat ik in gedachten had.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met de cockpit begonnen. Het zijn niet bijster veel stukjes:
Afbeelding

Detaillering is verder ook niet heel bijzonder, maar wat erop zit ziet er redelijk strak uit:
Afbeelding

Wel jammer dat er her en der nog van die uitdrukpunten zitten:
Afbeelding

Maar goed, met een beetje PE van ED wordt de boel nog net even iets opgeleukt.
Afbeelding

Vervolgens een laagje zwart gespoten:
Afbeelding

Vervolgens een begin gemaakt met de twee staartbomen. Ook hier weer van die ongelukkig geplaatste punten:
Afbeelding

Na wat vul en schuurwerk:
Afbeelding

In elkaar plakken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens een laagje zwart er overheen:
Afbeelding

Afbeelding

Er is nog een kleine spleet aanwezig, dus er zal nog een rondje plamuur aan te pas komen. Het middendeel met vleugels is overigens nog los (hangt alleen met tape aan elkaar).

Vervolgens de neus. Deze schijnt zeer slecht te passen op de romp. Voor zover valt het wel mee:
Afbeelding

Aan de onderzijde is nog wel een naad aanwezig, maar niets wat niet onoverkoombaar is:
Afbeelding

De aansluiting met de romp gaat waarschijnlijk wel wat moeizamer zijn. Maar dat zien we dan wel weer. :wink:

Volgens de beschrijving moet de neus verzwaard worden. Kan geregeld worden met behulp van wat oud ijzer:
Afbeelding

Momenteel staat de neus te drogen met een bosje spijkers en een kledder houtlijm. :)

Binnenkort weer verder met de cockpit! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Laatst bijgewerkt door Prutsel op vr 09 jan, 2015 18:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Wil dit toestel al heel lang nog eens bouwen, dus deze ga ik zeker volgen. Leuk verhaal ook over dit IJsmeisje.

Dient het zwart als preshade of is dat de uiteindelijke kleur?

Succes :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk verhaal, ik heb er ooit eens van gehoord. Maar ik wist niet dat ze hem ook naar boven hebben gehaald. En weer vliegend hebben gekregen.

Ik blijf de P-38 een apart kist vinden. Een paar keer de Flying Bulls Lightning zien vliegen.
Ze vertelde mij toen, toen ik hem nog niet gehoord had, dat hij klinkt als een auto uit de jaren 40.
En dit is echt! Prachtig geluid!

Succes met de bouw, en ga hem volgen. Ga je een diotje maken? Zo in het ijs? :mrgreen:

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Citaat:
Ga je een diotje maken? Zo in het ijs :mrgreen:

Das wel een heel gaaf idee....

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Hoi, dank voor de reacties.

Citaat:
Dient het zwart als preshade of is dat de uiteindelijke kleur?

Dit is voor de meeste stukjes alleen een ondergrond. Hier komt nog interieur groen over heen.

Citaat:
Succes met de bouw, en ga hem volgen. Ga je een diotje maken? Zo in het ijs?

Als er genoeg sneeuw valt deze winter maak ik er een tijdelijke dio van! :mrgreen:

Maarre, ik vind dio’s vaak heel gaaf om te zien, maar ik ben zelf nog niet zo van het dio maken. Bovendien maak ik niet het originele toestel, maar de gerestaureerde versie. Maar zoals Friso noemt, wel serieus een gaaf idee! Wellicht iets voor een toekomstig project.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Yeah! :) De P38. Een van mijn favorieten. Ik heb zelf ooit de versie van monogram gebouwd. Ik geloof dat revell die nu onder eigen naam uitgeeft na de overname.
Ziet er wel typisch uit als een academy kit. Veel pushpin afdrukken maar daar weet je wel raad me heb ik al gezien.
Zie ik goed dat de gondels niet helemaal netjes aan de vleugels passen of is dat omdat ie een beetje kantelt?

Veel plezier in ieder geval. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Gaaf model! Staat ook nog op mijn lijstje om ooit 'es te bouwen.

Een aantal jaren terug heeft mijn moeder speciaal voor mij een christelijk populair 'wetenschappelijk' magazine gekocht omdat er een item in stond over Glacier Girl. Het blad viel verschrikkelijk tegen, had niks met wetenschap te maken en behalve wat foto's stond vrijwel niks in over Glacier Girl en/of de P-38 of uberhaupt iets interessants, het item ging ongeveer alleen maar over de vergelijking dat mensen zijn als dat vliegtuig, met een hart van ijs, maar als je Jezus toelaat zal die het ijs doen smelten. Pfff :roll:

Wat denken jullie, nu al het ijs smelt door milieuvervuiling doordat ze zoveel plastic moeten maken voor ons modelbouwers: Zou er nog zoiets interessants onder het ijs vandaan komen :?:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
@Klaas: De aansluiting van de staartbomen/gondels is op zich wel aardig voor elkaar. Op de foto’s is alles nog met losse stukjes tape aan elkaar gezet om een idee te krijgen van de omvang.

@Nem: Klinkt als een jeugdtrauma’tje! :mrgreen:
Citaat:
Wat denken jullie, nu al het ijs smelt door milieuvervuiling doordat ze zoveel plastic moeten maken voor ons modelbouwers: Zou er nog zoiets interessants onder het ijs vandaan komen

Er zal vast nog wel het één en ander onder vandaan komen. Er in de afgelopen eeuwen voldoende verdwenen (met name schepen etc. :?: ). Op die manier trekken ze zo nu en dan ook nog wel eens zo’n behaarde olifant onder het ijs vandaan.

Maarre, het ijs smelt met name op de Noordpool. Op de Zuidpool schijnt het momenteel sneller dan ooit aan te groeien. Dus of het ijs nou smelt door “onze” milieuvervuiling… :roll: (Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook van mening dat het niet goed is om ontelbaar ton CO2 de lucht in te spuwen en ten minste evenveel plastic in de zee te lozen).

Maar goed, weer terug on-topic (de Glacier Girl die op menig demonstratie nog steeds bergen vervuilende uitlaatgassen uitstoot :wink: ).

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 nov, 2014 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
Mooi project ik heb dat boek ook waar ze de kist uit het ijs halen ik ga hem zeker volgen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 nov, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Drukdrukdrukdrukdrukdrukdrukdrukdruk. Maar helaas niet met het IJsmeisje.., modelbouw of überhaupt het forum. :roll:

Einde van het jaar is het traditiegetrouw erg druk op het werk. Daarnaast moet ik ook menig gedicht knutselen en surprise rijmelen (waar ik uiteraard ook wel plezier in heb :wink: ). En in de resterende tijd heb ik getracht toch nog iets gedaan te krijgen aan de P-38.

Een samenvatting van de afgelopen drie weken.

Als eerste de neus verzwaard. Spijkers met een klats houtlijm:
Afbeelding

En verder met name bezig geweest met "het interieur". De zwarte onderlaag is overgespoten met groen:
Afbeelding

Her en der wat kleurnuances aangebracht en een voorzichtige drybrush over het geheel gehaald:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Riempjes van PE geschilderd en vastgeplakt aan het stoeltje:
Afbeelding

En toen alvast het één en ander bij elkaar geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Toen op de daarvoor aangewezen plek geplakt, samen met de zijwandjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje donker, dus ook een foto met flits:
Afbeelding

Het idee is dat er verder niet teveel met viezigheid gesmeten gaat worden. Het wordt immers een kist die gebruikt wordt voor demo’s en dergelijke. Dus die zal waarschijnlijk regelmatig een poetsbeurt krijgen :) .

Proefpassen met de bovenkant van de vleugels erop:
Afbeelding

Gaat prima, maar er blijf eigenlijk maar weinig te zien. Dus met flits:
Afbeelding

Vervolgens de bovenkant dichtgeplakt:
Afbeelding

Afbeelding

En de neus erop:
Afbeelding

Dit alles stevig aangedrukt en met tape op zijn plek gehouden. De pasvorm is hier niet optimaal, maar in vergelijking met andere verslagen die ik op het i-net heb gevonden denk ik dat de kieren bij mij wel mee gaan vallen.

En als laatste ook de motorkappen geplakt. Ook hier zal, ondanks het stevig aandrukken, nog wat werk in zitten straks.
Afbeelding
Afbeelding

Voor zover. Nu weer snel terug naar de rijmelarij, dat hoort er nu eenmaal ook bij. :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement