Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Hallo, het volgende project is ook weer een kit die reeds jaren in m'n stash ligt te verkommeren. Deze bleef liggen omdat ik niet wist wat ik er mee moest aanvangen.
15 jaar later heb ik het licht gezien en ben ik er met volle moed aan begonnen.
Deze C-130J van Italeri is eigenlijk een herwerking van hun oude maar oh zo bekende C-130 reeks.

Afbeelding

Afbeelding

AL een beginnetje gemaakt aan het interieur. Zal niet veel zijn want deze wordt dicht gebouwd.

Afbeelding

Het enige wat Italeri heeft gedaan is een nieuwe sprue toegevoegd met wat extra bits&bobs.
Ondertussen weten we dat dit niet voldoende is om een redelijk accurate J-variant te kunnen neerzetten.
In grote lijnen is de C-130 niet veranderd, maar er zijn toch wezenlijk wat verschillen.
Vooral de romp heeft wat aandacht nodig. Goedkope modelbouwer dat ik ben, koop ik geen PE of resin-toevoegingen en probeer zoveel mogelijk zelf te maken en aan te passen.

Wat dient er allemaal aangepast te worden? Allereerst valt het op dat er minder raampjes zijn op de neus, met name degenen die zich net boven de radome bevinden en de onderste zijramen. Ook de hublots aan de voorzijde van de romp zitten op de verkeerde plaats. Ronde raampjes bij de achterdeuren dienen vierkant te worden.
Dit is het makkelijke werk.
De sponsons(?) vereisen wat meer werk. de rechterzijde heeft een luchtinlaat die werd opgebouwd uit plasticplaat.

Eerst wat uittekenen en al beginnen vijlen

Afbeelding

Opbouwen van het extra inlaatje

Afbeelding

Er zitten van de maffe dingetjes onder de neus

Afbeelding

Afbeelding

Hier moet nog een inlaatje komen

Afbeelding

De linkerzijde heeft nog een extra bult en heeft een uitlaat van het één of ander systeem. Opnieuw bouwen we dit op met plasticplaat.
Spijtiggenoeg, toen ik deze werken had uitgevoerd, kwam ik erachter dat de sponsons ook verlengd zijn...
Uitzagen die handel. Ik weet dat het me toch zal gaan storen op termijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan lijmen we deze er weer in.

Afbeelding

Zover zijn we nu.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Nu dit reeds wat gedroogd heeft, kunnen we de ontstane gaten beginnen opbouwen.
Dit doe ik door er wat sprue in te lijmen

Afbeelding

Afbeelding

en dan vullen we dit op met Milliput.Leuk spul, maar kleverig en beenhard om te schuren.

Afbeelding

Nu laat ik dit drogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Succes met deze! De verbouwwerkzaamheden zien er goed uit. Knap gedaan. Wat is de schaal btw? 1:72?
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een werk zeg.
Het lijkt alsof je de romp ook hebt ingekort, is dat zo?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Schaal is inderdaad 1/72 (as always :wink: )

Nee hoor, niet ingekort. 't Is de normale lengte. Lijkt misschien zo door het stukje tape, maar dat was enkel om aan te duiden tot waar de sponsons komen.

Hier een klein voorbeeldje van een J-30 en een gewone J.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement