Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nu deF.27 Mk.200 klaar is, tijd voor een nieuw model. Eentje die het niet tot prototype heeft gebracht, maar wel interessant is: De Fokker F.26 Phantom, ontwerp voor het eerste straalpassagiersvliegtuig.

Afbeelding

Het hoofd constructiebureau van Fokker, M. Beeling had de leiding van het F.26 Phantom project, binnen het bedrijf bekend als Ontwerp 232, en het ontwerpteam heeft twee schaalmodellen gemaakt voor demonstraties en voor windtunneltesten. Dit gaf een aanzet voor de constructie van de Phantom.
The F.26 was een vooruitstrevend ontwerp, zeker als je in aanmerking nam wat de Duitsers met het bedrijf had-den gedaan. Ze hadden de rol van Fokker in de vliegtuigindustrie meer en meer beperkt en hadden aan het eind van de oorlog alle productie uitrusting weggevoerd of vernietigd.
The Fokker F.26 werd gepresenteerd op de Parijse Salon in 1946. Het vliegtuig werd voortgestuwd door Britse Rolls-Royce straalmotoren, die echter op dat moment door vele luchtvaartmaatschappijen als te futuristisch be-schouwd werden, zodat er toen geen vraag naar het vliegtuig was. Fokker claimde later, dat de F.26 slechts een conceptueel ontwerp was, hoewel de feiten iets anders lijken aan te tonen.
Op aansporing van Plesman, directeur van de KLM, initieerde Fokker een samenwerkingsproject met het Brit-se De Havilland Aircraft Company om een straalpassagiersvliegtuig te ontwikkelen. Plesman dacht dat zo de ontwikkelingskosten beter verdeeld konden worden; hij vond dat Fokker zo’n project niet alleen kon doen, zelfs al zou de Nederlandse overheid het subsidiëren. Het project werd uiteindelijk inderdaad door het. Nationaal In-stituut voor Vliegtuigontwikkeling (NIV) ondersteund.
Uiteindelijk gingen de Britten na het gezamenlijke onderzoek er met alle data vandoor en gebruikten die voor hun eigen De Havilland D.H. 106 Comet, die in 1949 als het eerste straalpassagiersvliegtuig van de wereld zou vliegen. De Britten ondervonden later eenzelfde scenario toen de gegevens van hun eigen Miles M.52 die zij de Amerikanen leverden gebruikten voor de Bell X-1.
De Fokker F.26 Phantom zag er tamelijk uniek uit door de plaatsing van de twee Rolls-Royce RB.41 Nene mo-toren onder de romp. Het vliegtuig was geheel van metaal en kon 17 passagiers vervoeren met een bemanning van drie personen. De cabine had twee rijen stoelen aan stuurboord en een enkele rij aan bakboord. Achter in de romp bevonden zich twee bagageruimen en een toilet.
Hoewel de F.26 niet in productie ging, behalve wat componenten fbricage, hielpen het windtunnelonderzoek en de markt research wel bij de ontwikkeling van de Britse De Havilland D.H. 106 Comet, the Avro Canada C-102 Jetliner en ook de nieuwe Fokker F.27 Friendship van een paar jaar later.
De F.26 had een intrekbaar landingsgestel en de motoren, met een stuwkracht van ieder 2.3 kN waren de krach-tigste die op dat moment beschikbaar waren. De bemanning bestond uit twee vliegers en een radio operator. Volgens de ontwerpstudies had de F.26 een kruissnelheid van 800 km/h en een vliegbereik 1,000 km.

Afbeelding

De kit zit in een stevige kartonnen doos en bevat de resin onderdelen in een aantal plastic zakken, doorzichtige plastic cabine- en cockpit, een set decals voor de registratie PH-FOK en het Fokker logo in drie verschillende stijlen, bouw- en schilderinstructies, een korte beschrijving van de historische context en een genummerd certi-ficaat, waarschijnlijk om de walgelijk hoge prijs te rechtvaardigen. Mijn kit heeft nummer 21.

Afbeelding

De handleiding is erg eenvoudig, een lijst van de 61 onderdelen, een beschrijving van de bouwvolgorde een maatschets en suggesties voor een schilderschema voor binnen en buiten.
De onderdelen hebben nauwelijks luchtbellen, maar wel grote stukken resin op de plaatsen waar de malhelften samenkwamen. Het interieur is best gedetailleerd, al zal daar later weinig van te zien zijn.
Afmetingen:
Spanwidte 18.20 m
Lengte 15.40 m
Hoogte 5.90 m
Hier nog de enige, originele Fokker tekening (bron: Wim Vredeling)

Afbeelding

Referenties
1. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 193, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
2. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, Luchtvaart in Beeld nr. 1, p. 63, Omniboek, Kampen, 1978
3. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 125, 137, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
4. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 188, ISBN 907557410X, 1998
5. R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, p. 145, ISBN 90 269 4074 2, 1989
6. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, p. 60, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
7. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 80, L.J. Veen's Uitge-versmij N.V., Amsterdam, 1963
8. N. Braas & W. Vredeling, Fokker S.14 Machtrainer, In dienst van de Nederlandse Luchtvaart, p. 22, ISBN 978-90-804981-5-0, 2009
9. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, 2010

Maar meteen begonnen. Zo zien de grote stukken er uit.

Afbeelding

Na wat zagen en schuren:

Afbeelding

Dat schuren wilde ik eerst met een schuurschijfje doen, maar dat gaf zo'n troep (en stofwolk), dat ik het maar met de hand gedaan heb.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 05 jun, 2014 10:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik vroeg me al af wanneer deze voorbij zou komen. Ziet er indrukwekkend uit! Succes.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een supergaaf model!! Deze kende ik nog niet (gebeurt me de laatste tijd iets teveel hier op modelbrouwers :lol: )
Heel veel plezier d'rmee en ik ben erg benieuwd wat het gaat worden :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Gaaf dat je deze nu gaat bouwen! De romp ziet er wel erg dik uit in de wandjes, maar ik zou niet weten hoe je dat netjes zou kunnen uitdunnen. Ga je het interieur er ook in zetten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga er een interieur inzetten (dat zijn tenslotte 18 van de 61 onderdelen :wink: ), en de romp uitdunnen alleen maar op de plaatsen waar de dikte echt hinderlijk is (cockpit en deur, als ik die open monteer).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook ik ken(de) deze niet. Gaat weer leuk worden.

pakt er een biertje en een zak chips bij. :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het grove (en smerige) schuurwerk is achter de rug, dus tijd voor de eerste dry-fit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de maat:

Afbeelding

Aardige spleten tussen de onderdelen, al is de passing i.h.a. wel goed. En het eerste probleem dient zich al weer aan. Want zo ziet het neuswiel er uit op de tekening.

En op het model is er echt geen uitsparing tussen de twee motoren om die lange poot op te bergen. Moet gecheckt worden (#1)

Afbeelding

Verder geeft de tekening ook de stand van het hoofdlandingsstel goed aan (check #2).

Afbeelding

Uit de tekening ga ik ook de contouren van de flaps en trimvlakken overnemen (te doen #3).
In de neus is weinig ruimte voor lood. Hoewel het model niet op zijn staart gaat zitten als ik het bij de vleugeltippen pak, wil ik toch geen risico nemen, en ga ik een "loodkamer" in de voorkant van de motoren inbouwen (te doen #4).
Verder kijken hoe de cockpitramen passen (check #5).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Hoe ga je dat doen met het voorwiel? De hele wielkast uitzagen/boren/frezen/schuren? Lijkt me toch iets waar de bouwpakketten-maker rekening mee had moeten houden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Een beste uitdaging zo te zien... :shock: Ga je uberhaupt nog het resin L/G gebruiken? Lijkt me zo zwakjes voor deze klomp resin.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... iets waar de bouwpakketten-maker rekening mee had moeten houden

Vind ik natuurlijk ook. Aan de andere kant, het is tamelijk waarschijnlijk, dat kit maker alleen maar deze tekening had:

Afbeelding

De enige Fokker tekening van Ontwerp 232, zag ik voor het eerst in de verzameling van Wim Vredeling, en alleen daarop staat de "uitslag" van het neuswiel. Op Internet was die ook niet te vinden. Als ik naar het neuswiel in de kit kijk, denk ik dat het idee daar was dat er in de hoofdstijl een scharnier zat, zodat het wiel zit als het ware op zichzelf opvouwde. In de bouwbeschrijving bedankt IRMA Bel-Air Models; mogelijk hebben zij de kit gemaakt of hebben zij masters aangeleverd voor de grote delen. De F.26 van Bel-Air lijkt helemaal geen onderstel te hebben.

Afbeelding

Of ik het resin onderstel ga gebruiken: weet ik niet. Misschien de hoofdstijlen vervangen door messing? En het neuswiel moet ik in ieder geval opnieuw gaan bekijken. Ach, zo hou je iets te doen. :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement