Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker dr.I eduard 1/72
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn bijdrage aan deze groepsbouw wordt een Fokker dr.I driedekker van Eduard:

Afbeelding

en de inhoud van de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en als extra heb ik nog deze spandau's aangeschaft:

Afbeelding

Ik hoop dat ik deze gebouwd krijg, het wordt vooral een uitdaging...

Over de Fokker Dr.I zelf:

De Dr.I kan bijna een icoon van de eerste wereldoorlog genoemd worden, vooral bekend in de versie van de Rode Baron, Manfred Von Richthofen, waarin hij zijn laatste 19 overwinningen behaalde en uiteindelijk ook stierf.

Rond 19 februari kwam de Sopwith triplane op het toneel, en hoewel deze maar 1 machinegeweer had, was deze toch superieur aan de zwaarder bewapende Albatros en Halberstadt vliegtuigen. Fokkers antwoord hierop was het converteren van een nieuw prototype dat ie ombouwde van een 2-dekker naar een 3-dekker. Uit initiele testen bleek dat er onredelijk veel kracht nodig was om de roeren te bedienen. Op een volgend prototype werden balanshoorns en struts geplaatst. Deze laatste waren geen noodzaak, maar zorgden er wel voor dat de vleugels minder doorbogen.

Von Richthofen vloog voor de eerste keer met het toestel op 1 september 1917 en schoot 2 vijandelijke toestellen neer in de daaropvolgende dagen. Hij rapporteerde dat het toestel superieur was aan de Sopwith Triplane en adviseerde dat de gevechtsquadrons zo vlug mogelijk werden uitgerust met het nieuwe type. De gevechtsanalyse kwam tot een plotse halt wanneer Kurt Wolff en Werner Voss in het type werden neergeschoten. De andere pre-productieexemplaren werden geleverd aan Jasta 11, en er werden gbestellingen geplaatst voor 100 toestellen en later nog eens 200. Enige wijzigingen waren een rechte voorrand aan het staartstuk en skies op de zijkanten van de onderste vleugels om het omslaan bij het landen te verhinderen/beperken.

Hoewel het toestel extreem manoevreerbaar was in vergelijking met andere toestellen (ailerons waren niet zo effectief, maar het roer en de elevators waren licht en krachtig. Snelle bochten naar rechts werden vergemakkelijkt door de directionele instabiliteit), was het ook trager. Franz Hemer van Jasta 6 zei ooit: de driedecker was mijn favoriete vliegtuig, omdat het zo fantastisch vliegt. Ik kan er perfect mee stunten (loopings en rolls maken) en volstrekt veilig ontsnappen aan de vijand in duikvlucht. hoewel het bij die laatste ook trager was.

Er waren nog andere problemen met het toestel: slechte zichtbaarheid voor de piloot gedurende opstijgen en landen, te kleine cockpit en uitgerust met materialen van slechte kwaliteit, de achterkanten van de mg's die te dicht bij de piloot zaten, die samen met onvoldoende stootkussens in geval van een crash de piloot een grote kans op wonden gaven bij noodlandingen of crashes. Ook braken soms de vleugels af, maar dit was vooral te wijten aan onvoldoende kwaliteitscontrole, zowel bij het gebruikte materiaal als bij de contructie...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Leuke kit, heb hem ook. Ben benieuwd wat je er van gaat bakken. Jouw PE zit er wat rechter uit dan de mijne (heeft wat klem gezeten).
Overigens zijn van die tweedekker (voor Oostenrijk, soms D.VI genoemd, maar dat was meer een variant van de D.V, soms V.3, maar andere bronnen zeggen dat dat een vrijdragende anderhalfdekker met zeer dikke vleugel en Daimler motor), die "omgebouwd" werd tot de V.4, het prototype van de Dr.I geen foto's en tekeningen bekend. Mogelijk heeft ie alleen op het tekenbord bestaan (bron: Leaman).
Ik heb nog wat aardige fotootjes van de "kale" Dr.I. Als je een kopie wilt hebben, laat het even weten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Ziet er goed uit, te klein voor mij :)

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Begrijp ik goed dat je een 'normale' versie of een strip-down versie kunt bouwen? Of zelfs beide versies? Wat gaat het worden? Die PE-versie ziet er uitdagend uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt iedereen.

@JohnH: de foto's zijn welkom. er komt ook een nieuw boek uit van Kagero over deze, maar heb deze nog niet kunnen vinden:

@Tjopper Bob: er worden maar een paar stukken uit de plastiekkit gebruikt: de vleugel tussen het landingsgestel, de munitiekist en nog een paar, de rest is PE

@Verbeek: ik heb hier nog setje liggen, maar dan 1/144, als er nog tijd overblijft...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De lol is natuurlijk de strip-down versie. Zal de foto's in scannen en hier plaatsen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
voorzichtig ook begonnen aan deze:

de eerste spandau mg nadert zijn eerste schilderstappen:

de PE:
Afbeelding

en na het solderen:

Afbeelding

op een paar kleine zaken na staan alle deeltjes op de mg gesoldeerd. De loop, die bestaat uit een stukje naald van iemand die suikerpatient is (ø0.3, lengte 7mm), de korrel, de haan en het uiteinde (ziet er nog een beetje krom uit, maar een gaatje boren in een stukje met maar een paar tienden speling is niet zo gemakkelijk) zijn momenteel nog niet gemonteerd om schildertechnische redenen of omdat de kans op breuk te groot is. Voor de rest een serieuze oefening in geduld...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Als je wilt solderen, zou ik voor de loop messing nemen (tenzij je het gat in de monding erg belangrijk vindt). Staal (zeker roestvrij) soldeert vrijwel niet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Hoi Rob,

ik dacht eraan om de loop te lijmen, net als het vizier dat op de voorkant komt, omdat ik deze eerst de binnenzijde van de MG, het plaatje voor op de voorkant en de loop dien te schilderen. Achteraf solderen lukt dan sowieso niet meer.

Net gezien dat ik nog een beetje ga moeten schuren aan de voorkant van de koeling...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een gepriegel met pe zeg en dan zo een goed resultaat ....knap hoor

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement