Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Voel je overigens vrij om je topic te openen, zodat er op 'geschoten' kan worden.

Dat zullen we dan maar doen.
De Fokker D.V, fabrieksaanduiding M.22, was het laatste vliegtuig uit Fokker’s M-serie; daarna werd begonnen met de V-serie. Het werd ontworpen door Möser, de opvolger van the Martin Kreuzer, die de meeste M-types ontworpen had en kort tevoren verongelukt was bij het invliegen van een Fokker D.II productie vliegtuig. De M.22, die de 100 pk Oberursel U.I als krachtbron had, was uit de M.17E ontwikkeld, een variant van de D.II jager met twee vleugelstijlen in plaats van vier. Het vliegtuig maakte zijn eerste vlucht fin oktober 1916. De D.V had een veel beter gestroomlijnde romp en motorbeplating dan de D.II. De ronde cowling en grote spinner leverden wel wat koeling problemen op; daarvoor zat er in de voorkant van de romp een ruim gedimensioneerd kanaal voor de koellucht. Wat bleef uit de vorige Fokker ontwerpen waren de vleugel met het dunne profiel, de horizontale meskant aan de achterkant van de romp en de fragiele staartvlakken met kommavormig richtingsroer. De D.V was de laatste Fokker met een dunne, verspannen vleugel; hierna hadden alle Fokkers de dikkere, (vrijwel) vrijdragende vleugel. Ook de horizontale meskant verdween vanaf de Dr.I en de horizontale straatvlakken werden wat robuuster. Het richtingsroer bij de Fokkers bleef kommavormig, maar had vanaf de D.VII een wat steviger bevestiging. De bovenvleugel van de D.V had een kleine pijlstelling om te compenseren voor een iets meer naar achteren liggend zwaartepunt.

Afbeelding
[Bron: Leaman]

Afbeelding
[Bron: Imrie]

De D.V was een zeer goed en makkelijk manoeuvreerbaar vliegtuig, en was veelgeprezen door de piloten, het was een echt “pilots plane”. Zoals een van de piloten zei: “It took off after 15 or 20 meters, climbed all by itself to level off at 2000 meters.” Of ook: “Provided you shut off the engine ignition, you could practically turn it on the spot. Very responsive to the controls to which it reacted instantly”. Maar: “Good gliding characteristics, but you had to take care to flare-out just over the ground and above stalling speed, lest it fell off to the left and crash, even from one-half meter height”. Om een indruk te geven hij hij geconstrueerd was: een onbeklede vleugel van bijna 9 meter lang woog maar 13 kilo; er is zelfs een met hout ingedekte vleugel gebouwd die maar 12 kg woog. Die kon je dus onder je arm meenemen.
De D.V had een beetje betere prestaties dan D.II, maar was te langzaam en had een te laag plafond om als jager aan het front te functioneren. Hij werd hoofdzakelijk gebruikt als voortgezette trainer en als verdedigingsjager in Duitsland. De meeste Dr.I piloten moesten eerst hun training volgen op een D.V om aan te tonen dat ze om konden gaan met de rotatie motor. Er zijn zo’n 300 D.V’s gebouwd.

Karakteristieken van de D.V:
Bemanning 1
Spanwijdte (m) 8.75
Lengte (m) 6.05
Hoogte (m) 2.30
Vliegbereik (km) 204
Maximum snelheid (km/uur) 170
Stijgsnelheid (m/minuut) 167 (tot 4000 m)
Startgewicht (kg) 566
Leeggewicht (kg) 363
Motor Oberursel U.I 100 pk
Bewapening 1 LMG.08/15 Spandau 7.92 mm

Niemand rapporteert het plafond, maar klimprestaties worden tot die hoogte wel vermeld.

Gegevens en foto’s van de D.V zijn te vinden in de volgende referenties.
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, p. 60, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. A.S. Engels, Die Umlaufmotoren der Motorenfabrik Oberursel A.G., pp. 36-37, ISBN 3-930571-55-2, 1996
3. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, pp. 127-128, ISBN 3-930571-52-8, 1996
4. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, pp. 54-55, 91, ISBN 3-89880-355-4, 2004
5. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 30, 202, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
6. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, pp. 4, 24, ISBN 3-928820-21-4, 1993
7. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, pp. 76-79, ISBN 1 86126 353 8, 2001
8. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, pp. 181-187, Putnam, London, 1965
9. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 19, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
10. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 30, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
11. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, pp. 45, 63, ISBN 907557410X, 1998
12. A. Imrie, Fokker Fighters of World War One, Vintage Warbirds No. 6, pp. 4, 27-28, ISBN 0-85368-782-X, 1986
13. P.M. Grosz, Fokker D.V, Windsock Mini Datafile 11, Albatros Productions Ltd, UK, 1997.
De Windsock Mini Datafile van Grosz bevat een schat aan informatie, en is het best bruikbaar.
De kit zit in een kartonnen doos en omvat de plastic onderdelen, een helder plastic windscherm, PE voor kleine onderdelen in de cockpit, voor het machinegeweer, scharnieren, control horns en voor de verspanning, een 3D decal voor de naad van de bespanning en decals voor drie versies. Op de achterkant van de doos zijn drie versies van de D.V in kleur geïllustreerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De handleiding is uitgebreid voor een limited run kit als deze. Er staat een korte beschrijving van het vliegtuig en zijn geschiedenis in, gedetailleerde schilderinstructies en een stap-voor-stap bouwinstructie. Uitgebreid wordt aandacht besteed aan de verspanning, die voor dit vliegtuig tamelijk eenvoudig is. Ook de route van de stuurkabels is duidelijk aangegeven. Het schilderen van het model zal overigens een uitdaging zijn met dat streperige uiterlijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op di 12 aug, 2014 18:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke opening Rob.

Dit is wel een grote bak hoor, in vergelijking met je eerdere kitjes die we van je gewend zijn (1:72). Ik moest even zoeken, ik meende ook zoiets te hebben, maar dat bleek een E-V te zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Dat is een leuk en niet vaak voorkomend model.
Inhoud ziet er ook goed uit.
Een goede keuze.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Heb 'm zelf ook liggen en overwogen met deze deel te nemen. Maar goed dat ik een andere keuze heb genomen. De "turnbuckles" zitten er bij als PE materiaal, ga je die gebruiken?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Rene: Ze hadden hem niet in 1:72, dus ik moest wel :wink:
@ Nico: Dat van de turnbuckels had ik gezien. Ik moet nog wel uitvogelen hoe ik die kan gebruiken (zou het wel graag doen, hou van uitdagingen 8) ). Mijn normale manier van spandraden aanbrengen is er niet direct compatibel mee.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Weer een mooi stukje intro...daar hou ik wel van. Het is ook een mooie kist die D V.

Welke versie qua decals heeft je voorkeur A, B of C.

Ik vind B wel mooi.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Welke versie qua decals heeft je voorkeur A, B of C

Nog niet besloten. Ik vind deze wel mooi.

Afbeelding

En deze is nog mooier:

Afbeelding

Altijd verbazend hoe zo'n staalbuis-met-linnen romp of hout-linnen vleugel bij een botsing als een oud velletje rimpelt.
Beide foto's uit de Windsock Datafile.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2014 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
dis een mooi ding. Zie je niet heel veel voorbij komen. Meestal is het de D-VII of DR I, iets minder vaak de E-III maar deze D V ken ik niet goed.
Leuk om te zien dat je vroegah nog wel eens met een kist kon crashen om dan vervolgens 's avonds met een stijve nek aan de whiskey te gaan met de vijand. (na 5 uur was de oorlog over en werd er rustig geslapen tot de volgende ochtend)
Whiplash kende men nog niet in WO I.

ben benieuwd hoe de bouw van dit ding vordert. Succes en leuk dat je mee doet en zo :brouw:

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2014 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar een post, niet zozeer omdat het bar interessant is, maar om te laten zien dat ik echt begonnen ben. Eerst Gunze kleurtjes vertalen in Humbrol. Viel niet mee, maar de gaten in de standaard conversietabellen waren m.b.v. Internet wel in te vullen. Of ik me er aan ga houden is een tweede.
De eerste cockpit onderdeeltjes uit het raam gehaald, ook de PE.

Afbeelding

De PE ziet er prima uit, maar het is wat groot. Moet ik weer aan wennen, denk ik. Ook het plastic vertoont weinig flash, maar wel hier en daar gietnaadjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2014 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Er zit in jouw stoel zelfs nog iets van reliëf...die van mij is gewoon weg kaal vlak....maar dat is ook een Revell :) .
Niet dar het erg is, wan ik ga het pilotenfiguur wel gebruiken.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement