Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 15:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Misschien dat ik die strepen toch maar met een bezem (schaal 1:48) aan ga brengen.............

http://youtu.be/LUCmgsKiRNs


Die gezien hebbende, heeft mijn oom het eigenlijk helemaal niet zo slecht gedaan, zoals ik al eerder schreef.
Hier zijn twee van zijn oude Spitfires. Dit zijn de originele Monogram kits, eerste uitgave uit de jaren '60. Dus geen heruitgaven !! ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Toen hij deze kits pas afgebouwd op de schappen plaatste, zaten de decals er perfect op. Hij kon niet vermoeden dat tientallen jaren later
de decals af zouden bladderen, omdat hij niet wist dat decals niet goed hechten op kaal plastic en matte verf !! Van zijn "fouten" heb ik
kunnen leren en kon dit soort toestanden dus vermijden.

Dit was een andere manier van hem om snel te bouwen: had het plastic al de juiste kleur dan liet hij het zo. Mat groen op glanzend grijs
plastic.... Ach....
Afbeelding

Afbeelding

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Het lichtgrijs zit erop. Gelukkig hoef ik niet veel af te plakken om het groen te spuiten, die invasiestrepen bedekken al een kwart van het vliegtuig ! ;-)

Afbeelding

Afbeelding

We gaan weer plakken. Die plakbandfabrieken worden nog rijk van al die mensen met onze hobbie.

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Blauwgrijs zit erop.
Afplakken. Dan donkergroen.

Afbeelding

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De camo heb ik aangebracht d.m.v. stevig papier met aan de onderkant een strookje tape welke tot een cilinder gerold is. Er zitten meerdere
stukjes tape onder elk papiertje.
Blijkbaar is er op de neus toch nog een stukje papier omhoog gekomen. Het is niet zo strak als ik zou willen maar het is acceptabel. Ik laat het maar zo.
Afbeelding


En ja.....na al dat geplak en gespuit mag na de nodige droogtijd de tape eraf !!!

Ik ben tevreden. Het is wel eens slechter geweest. Hier en daar een beetje bijwerken is echter wel nodig.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende taak is het afplakken voor de zwarte strepen.
Daarna komt er een mooie glanslaag overheen van Pledge Multi Purpose Wax. Dit moet minstens twee dagen uitharden, anders reageert
het spul slecht op water, Decal Set en Sol. Gemaakte vlekken zijn dan bijna niet meer weg te werken. Goed drogen is absoluut noodzakelijk !

__________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een goeie tip van de rolletjes tape. Zoiets moet ik ook maar proberen bij mijn 1:72 model. Ziet er goed uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2014 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nee.....dit is geen testbeeld...... de zwarte strepen zitten op mijn Spit !

Revell 302, redelijk dun, verdund met spiritus, H&S airbrush met 0,2 mm naald, 1,3 bar druk en dan maar nevelen. Ik wou absoluut geen verf
onder mijn tape en dat is gelukt. Bijna messcherpe randen. Heel veel dunne laagjes. De eerste acht of tien leken wel spettertjes en het zwart bleef
transparant. De tweede keer dat ik mijn airbrush vulde was de verf iets dikker en spoot ik ook iets dikkere lagen. Het resultaat was prima.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan er een laag Future overheen en dan maar wachten. Twee lange dagen......... Maar ik heb nog meer onderdelen die ik moet schilderen.
En ik heb nog zat andere modellen om aan te werken.

______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 apr, 2014 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi spuitwerk, dat is goed gelukt.
Ik vind het zelf toch prettiger werken met rolletjes posterbuddy voor de camo, deze manier heb ik eerder ook wel geprobeerd maar dat wordt bij mij lang niet zo netjes als bij jou.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 apr, 2014 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kleurtjes zitten er strak op hoor.

ETG schreef:
Ik wou absoluut geen verf onder mijn tape en dat is gelukt.


Als ik dat absoluut wil voorkomen, spuit ik eerst de kleur waar ik de tape op plak, in jouw geval dus wit. Mocht er dan toch verf onder de tape kruipen dan is het je basiskleur die je op je basiskleur spuit en dat zie je dus niet. Randje is dan gedicht en je kunt spuiten met de andere kleur, in jouw geval dus zwart.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
......Pech.............

Veel pech..........

De decals van ICM blijken gewoon troep te zijn. Tijdens het aanbrengen bleken ze erg bros en raakten dus erg makkelijk beschadigd.
De roundels op de vleugeld, boven en onder, kreeg ik er redelijk op. Maar zelfs dikke lagen Sol en sofener van een ander merk mochten
niet baten; het hielp, maar het was niet de moeite.
Dan maar Liquid Decal Film geprobeerd. Dat maakte de boel alleen maar erger. Tijdens het aanbrengen bleven de decals heel. Het zag
er eerst hoopgevend uit. Maar terwijl de decals opdroogden, trokken de randen krom en kwamen de decals weer los van het model.

Gelukkig had ik nog enkele reservevellen. Ik heb meerdere van dezelfde vellen gekocht, vanwege de zeer lage prijs. Nu weet ik dus
waarom ze zo goedkoop waren...........

Daarom heb ik maar besloten om in mijn verzameling ongebruikte decals te kijken, op zoek naar decals die qua kleur overeenkomen.
De versie die ik eerst wilde bouwen is nu helaas van de baan. Ik heb echter wel voldoende decals om zeer dicht in de buurt te komen
van de versie in het voorbeeld (zie pagina 1 van deze thread). Is niet zo moeilijk want eigenlijk worden alleen de letters op de zijkant
vervangen en de zwarte nummers vlakbij de vleugels achteraan. De rest zijn de standaard markeringen: de roundels op de romp en de
vleugels en de zwarte teksten, overal op het vliegtuig.

Of het nu in dit geval ook een historisch correcte weergave wordt....??? Tja....dat kan me nu niet meer schelen. Als de decals er maar
netjes op zitten. Die goedkope decals van ICM blijken nu, een dag later, nog flink silvering te vertonen, ook.
Voor me liggen nu decals waarvan ik weet dat ze goed zijn, want ik heb ze de afgelopen 12 tot 14 maanden nog gebruikt. Sommigen
komen van recente kits, zoals de Hasegawa rebox in Revell doos, de beroemde Mark IX.

De ICM decals vond ik toch al niet al te mooi, beetje flets, iets te grijzig.
Nu maar hopen dat ik de slechte decals er met (zachtklevende !!) tape weer af kan krijgen....?!?! Gezien de kleefkracht van de decals
verwacht ik geen problemen.
..........we zullen zien.............


_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2014 13:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Bah, wat een gedoe zeg! Vooral als bouw- en spuitwerk zo goed gelukt zijn. Hopelijk lukt het beter met wat je nog in de sparebox hebt.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement