Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In afwachting van waarschijnlijk hevige bouwactiviteiten in de GB 100 jaar WW I en voor de ESM maar begonnen aan een relatief simpel kitje: de Fokker F.27 Mk.200 van Welsh Models 1:144 in NLM Cityhopper uniform. Over de geschiedenis hoef ik denk ik weinig te zeggen, behalve dat de KLM, moedermaatschappij van NLM, wat laat tot de overtuiging kwam dat de Fokker toch wel een aardig en winstgevend vliegtuig was.
De kit dan. Ik heb hem eigenlijk gekocht omdat ik een F.27 wilde hebben op dezelfde schaal als mijn Fokkers F.VIIb/3m, F.32, F.28, 100 en 70.

Afbeelding

De handleiding is spartaans.

Afbeelding

De decals zijn fraai.

Afbeelding

De inhoud gemengd: Romp uit vacuform, vleugels en staartvlakken uit resin, wielen en propellers uit witmetaal.

Afbeelding

Eerst begonnen met het vuile werk. De romp aftekenen.

Afbeelding

Dit zit dus allemaal in de kit.

Afbeelding

En dit was de romp na het schuren, schuren en nog eens schuren tot de randjes er af vielen.

Afbeelding

De spaarzame instrukties laten je de keus tussen ramen door de decal ar op te plakken en ramen boren en op maat vijlen en vullen met Kristal Klear als het model klaar is. Die laatste instruktie is niet echt duidelijk; het lijkt er op dat je daarbij de decals opoffert. Nog maar eens over denken; misschien met een kopie van de decal werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op di 13 mei, 2014 18:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Weer een bijzonder model. Veel plezier ermee Rob! :brouw:
Elke avond rond 22.15 vloog de F-27 Cittyhopper over ons huis, vroeger. Heel typisch geluid.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah leuk, leuke uitdaging deze Multi-media kit. Ik heb ook nog zoiets, Revell 1:96 kitje, ietsje groter dus.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wow, leuk project. Ik heb nog een Fokker 50 van Welsh liggen, maar de propellers zijn veel te groot. Ze snijden door de romp heen! Ook vind ik het metalen landingsgestel erg grof. Ben benieuwd wat jij ervan maakt.

Hier is mijn 1:144 NLM Friendship, gemaakt van de Doyusha kit + zelfgemaakte decals. Is al wel een hele tijd geleden dat ik die maakte.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het landingsgestel moet in ieder geval het een en ander aan gebeuren; het is maar een simpele poot met twee wieltjes. Verder ontbreekt het kleine grut (antennes, neuswieldeuren, enz.). Ik ga wel proberen er "echte" ramen in te zetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De raampjes dus. Eerst een kopie gemaakt van de decal sheet en de twee decals met de raampjes uitgeknipt en op de romp geplakt met Hema lijm. Zo goed mogelijk horizontaal gezet en beide kanten uitgelijnd.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna met behulp van mijn tandarts-martel-werktuig een gaatje geprikt in het middelpunt van elk raampje en dat doorgeboord met een 0,4 mm boortje.

Afbeelding

Het valt niet mee om exact het midden te vinden. Via 0,7 mm, 1 mm en 1,5 mm opgeboord tot 2 mm. De raampjes zijn 2,8 mm breed en die 0,8 mm zal ik best nodig hebben om de plaats van de raampjes te corrigeren.

Afbeelding

Ook vast de boven en onderkant van de raampjes op de romp gezet met een fineliner.

Afbeelding

Daarna voorzichtig het eerste raampje in vorm en op maat gevijld.

Afbeelding

De maat gecheckt tegen het licht met een tweede kopie van het decal sheet. Het klopt net, maar het valt (alweer) niet mee om de vorm goed te krijgen zonder het raampje te groot te maken. Geduld (en sekuur) werkje. Gaat wel even duren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project weer Rob. Ik kan het zeer waarderen dat je de moeite neemt om de ramen open te maken. Is het niet makkelijk om een sjabloon te maken van PE voor de cabine ramen? Ik heb zelf ook nog een aantal kits liggen zonder cabineramen en dacht er op de manier toch cabineramen in te kunnen maken. Maar misschien zijn er obstakels waar ik nog niet aan gedacht had.

Succes met dit mooie toestel!

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hallo Rob,

Een buitengewoon leuk model als je het mij vraagt. Volgens mij is de f-27 ook al eens verkozen tot beste Nederlands design ooit?

Is het een idee om (een kopie van) de raampjes (decals) op de romp te plakken en af te lakken zodat je een mooi randje krijgt om naartoe te vijlen en schuren?

Ik blijf je volgen, je maakt altijd fijne verslagen.


Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Is het een idee om (een kopie van) de raampjes (decals) op de romp te plakken ....

Goed idee. Ik heb deze nog:

Afbeelding

Heb ik toch niet nodig :lol: Meer kans om mooie ovaaltjes te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij nader inzien toch maar een kopie decal op transparante decal sheet gemaakt van de blauw-met-witte decals; lijkt me makkelijker om wit weg te vijlen en schuren tot aan de kleur dan andersom. Romp staat in de glans te drogen.

Afbeelding

Verder lijkt het er op dat de originele decals een doorlopende toplaag hebben; die moeten dan dus ook precies uitgesneden/geknipt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement