De Koolhoven F.K.58 in de GB Armee de l'Air is af, dus moest ik wat anders. Dat wordt de Koolhoven F.K.41 Desoutter Mk.II, een doorontwikkeling van de Mk.I door Desoutter zelf. T.o.v. de Mk.I was het kielvlak gewijzigd en was de motor vervangen door een De Havilland Gipsy III van 120 pk (volgens andere bronnen een Gipsy van 105 pk). De eerste vlucht vond plaats in 1930 en er zijn 13 Mk.IIs gebouwd.
De kit is een resin kit van Dujin en heeft als voorbeeld een vliegtuig met een interessante geschiedenis genomen, dat zijn leven begon als de Deense OY-DOD, waarmee Hansen in de Melbourne race zevende werd in de handicap klasse.
[foto uit het boek van Wesselink & Postma: Koolhoven]Daarna werd het vliegtuig verkocht aan het Deense Rode Kruis, die het ombouwde tot ambulance vliegtuig. Vervolgens werd het vliegtuig in september 1941 gedoneerd aan de Finnen, waar het gebruikt werd als verbindingsvliegtuig van de luchtmacht tot het in november 1944 verongelukte.
[foto uit het boek van Wesselink, Koolhoven][foto uit het boek van Keskinen & Stenman: Koulukoneet]De kit heeft onderdelen om het model van het Finse vliegtuig op skis of op wielen te bouwen. De delen zitten verpakt in een plastic zak: resin ondeldelen, vacform windscherm en cabine ramen, wat metalen profiel voor de stijlen en een decal voor het registratie nummer. Geen decals voor de Finse nationaliteit tekens en het Rode Kruis symbool; die moeten uit mijn decalverzameling komen.
De handleiding is geperkt tot een A4-tje met wat aanzichten en summiere schilderinstrukties. Op de foto's uit het Finse boekje is te zien dat het vliegtuig een metaal finish had met een gele band om de romp en gele vleugeltips.
Ook het zijaanzicht uit het Finse boekje laat dat zien.
Verder heb ik in mijn bibliotheek nog de volgende referenties (hoofdzakelijk foto's en tekst, geen maatschetsen).
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 70, Unieboek B.V., Bussum, 1982
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 63-64, ISBN 90 228 3890 0, 1981
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 165-168, 177, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
K. Keskinen & K. Stenman, Suomen Ilmavoimien Historia 22, Koulukoneet, pp. 123, 125, 128, ISBN 951-98751-5-8, Helsinki, 2003
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 1; Van H-NABA tot PH-AEZ, pp. 136-137, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1979
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 2; Van H-NAFA tot PH-AIZ, p. 71, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1980
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 3; Van PH-AJA tot PH-AKZ, pp. 87-89, 157, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1981
Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 5, 1940
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vlieg-tuigbouwers, p. 29, 1988
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 60-64, 1996
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Pander S.4 Postjager, p. 120, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1977
Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 59, no. 3, p. 115, ISSN 1381-9100, 2010
Tijdschrift voor de Luchtvaart historie, Verenigde Vleugels, Jaargang 12, No. 6, p. 16, Oegstgeest, 2010
Samen met de ervaring van de bouw van de F.K.41/Desoutter Mk.I moet dat voldoende zijn.
Rob