Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ lukepe: graag gedaan :wink: .

@ Henri: bedankt voor de info en de foto's :D ! Hoe meer referentiemateriaal, hoe beter!

@ allen: op dit moment staat het model in de basisverf. Wanneer ik de details geschilderd heb komt er weer een update.

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2014 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo allen,

Even een paar foto's van de basislaag verf. Had vanavond ook graag de decals aangebracht maar kon niet beschikken over de airbrush. Vervolgens de Tamiya clear met het kwastje aangebracht....

Om te constateren dat de complete verflaag op het onderdeel weggeveegd werd :shock: :evil: ... Gelukkig geen essentieel onderdeel (munitiekist), maar toch...

Anyway, the pictures:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover. Het diorama-idee is ook uitgewerkt, de onderdelen daarvan liggen al op de werkbank. Overloon moet te halen zijn :D . Next: decals en weatheren.

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2014 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie basislaag, maakt me benieuwd naar de basis die je gebruikt hebt voor het groen en de volgende stappen. Ook voor de loop van het "kanon" zelf, hoe ga je over naar het donkerder, gewoon een dikke zwarte wash?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 8:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ziet er goed uit Richard, heel netjes. Blijven de 'gun barrels' blank?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ Silenoz & Jeroen:

Bedankt voor jullie complimenten :) .

Wat betreft de kleur: de GMC is dit keer gespoten met Gunze Sangyo, te weten H52 Olive Drab dat bij de postshade lichter is gemaakt met H303 Green.

Ik probeer de basis altijd zo licht mogelijk te houden zodat ik later bij het verweren met donkere washes en filters kan werken.

Vanmiddag heb ik de satijnlak er op gezet, vanavond doe ik de decals, morgen weer een beschermlaagje satijnlak voor de decals. Daarna:

- chipping (in dit geval niet veel)
- filters
- (pin-)washes
- OPR, oftewel "oil paint rendering". Dit is een techniek geïntroduceerd door Mike Rinaldi waarbij het er op neer komt dat je met onverdunde olieverf gaat "faden" en "mappen"
- "streaking" (regen-, roest- en vuilstrepen maken)
- modderspetters maken
- pigmenten
- matlak
- drybrush

Deze technieken gebruik ik meestal in deze volgorde, maar soms sla ik een stap over of ga ik weer een stap terug. Het hangt er een beetje van af wat ik wil bereiken. Zo zal ik bijv. bij dit model zeer weinig- tot geen modder maken omdat het in een zomers diorama wordt geplaatst.

Wat betreft de barrel: deze zal ik "inkwasten" met onverdunde zwarte olieverf waarna ik met een schone kwast de overtollige verf verwijder. Wanneer deze laag droog is geef ik er wat meer kleurvariatie aan door een pinwash van "van Dijcke bruin" op de loop te doen en de loop te drybrushen met Vallejo "oilly steel" en zilver.

@ Macabre: dit bovenstaande lijstje is afwijkend van het lijstje dat ik jou heb gegeven. Dit is omdat ik op dit model de (voor mij) nieuwe OPR-techniek wil uitproberen.

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Zal vast wel een mooi resultaat geven, ik ben benieuwd naar die OPR ( hoe bedenken ze zo'n naam) :shock:
Altijd in voor nieuwe methoden.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2014 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Update II: dio onderdelen.

Hallo allen,

Een kleine update om te laten zien dat ook ik nog bezig ben met de Overloon-FOC.

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met onderdelen van het diorama. De uitgebeelde scene is die van een Franse crew van de 22e Coloniale groep, 2e Franse Gepantserde Divisie die met hun Bofors AA GMC trots poseren voor een neergeschoten FW190, één van de 17 vliegtuigen die door deze groep werd neergehaald gedurende de opmars naar Parijs in de zomer van 1944. De FW is naast een klein kapelletje bovenop een bocage terecht gekomen. Uiteindelijke titel van het diorama: Another one bites the dust.

De modellen:

De FW190. Dit is een 1/32 Hasegawa kit, maar omdat er flink de zaag in is gezet lijkt het model redelijk op schaal. Ik heb tijdens een bouwavond uitvoerig met een medebouwer die "vliegtuigbouwkundige" is over het "skelet" van een vliegtuig gesproken en ik ben het met hem eens dat het behoorlijk moeilijk is om een natuurgetrouwe kopie hiervan te maken... Maar dat is ook niet mijn bedoeling. Zoals ik al vaker heb gezegd wil ik met mijn diorama's een sfeer uitbeelden, een gevoel oproepen. Deze FW190 komt in het totaalplaatje op de achtergrond, de afgebroken staart en vleugel zijn slechts provisorisch nagebootst.
Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Piloot is van PJ Productions:

Afbeelding

Pasvorm is op z'n zachts gezegd beroerd. De parachute is weggelaten en één been is afgezaagd om de piloot in de cockpit te krijgen.


Het kapelletje is van Reality in Scale en staat op dit moment in de basiskleur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tenslotte de crew van de GMC. De figuren staan enkel in de basiskleuren. Wie de onderstaande foto's bekijkt herkent figuren van CMK, Alpine, Ultracast, Nemrod en Miniart, al dan niet aangepast. Maak kennis met Jean Pierre, Jean Marc, Jean Luc, Jean Francois, Jean Marie en Mumbere 8) ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover. Nu verder met "Too stubborn to stop".

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 6:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Hele lekkere ingrediënten voor een overheerlijk dio soepje.

Mooi voertuig, tot nu toe mooie figuren, knap vliegtuig

Alleen wel even een paar dingetjes

Die figuren zou ik nog een beetje inlijnen met een donkere wash, worden ze net even wat beter

Bij het vliegtuig zou ik de bedekking bij de staart en vleugels toch nog dunner maken, daarbij, zou een plaat eerder loskomen op de las dan echt scheuren? Ik neem aan dat de piloot niet in deze actieve vlieghouding blijft zitten? vliegtuig doet het namelijk niet zo goed meer denk ik :lol: Ik zou hem voorover of op zij laten liggen.

Wel mooie gebouwtjes, dat dan weer wel :lol:

En ik weet nu hoe het heet wat ik al jaren toepas................OPR...........................ik noemde dat altijd KMO.................kliederen met olieverf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 10:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik doe al een goed idee op voor als moeder toevallig eens op mijn FW zou gaan zitten. Misschien kan je nog een paar fragmentatiegaten in de romp maken, zodat het duidelijk wordt dat de kist door de Bofors geraakt werd voor hij neersmakte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Een heel erg gave setting Richard. Ik houd mij verder nog even op de achtergrond omdat alles nog in progress is. Ben erg benieuwd naar de OPR-techniek.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement