Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik ga proberen hier een verslag te maken van de herbouw van mijn 126. Ik heb dit in 2003 ook al eens gedaan, maar dat is dus niet gelukt, althans ik was er niet tevreden mee.

Eerst maar even een stukje geschiedenis van de Daf

In de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de behoefte om het rijdend materieel, te vervangen.
De tot dan toe gebruikte voertuigen waren na de Tweede Wereldoorlog door de Landmacht tweedehands verkregen via het MDAP uit de voertuigdumps van de Geallieerden, maar doordat deze voertuigen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleek het onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.

Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie,3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.
Er werden twee verschillende voertuigen ontwikkeld: de YA-318/328 en de hier beschreven DAF YA-126, waarvan er totaal 3.496 stuks gebouwd en geleverd zijn.
De YA-126 was bedoeld ter vervanging van de Dodge "Beep" WC 51 die werd gebruikt voor het transporteren van zes personen met hun uitrusting en waarvan ook een ambulance-versie bestond.
De waarde van de 126 bedroeg 25.000 gulden

In soldatentaal had de YA-126 de bijnaam eentonner, maar ook kortweg Wep (afk. van (en) weaponcarrier: (nl) wapendrager).

De officiële typeaanduiding (YA-126) is op de volgende manier samengesteld;
Y = militair voertuig
A = algemeen,
1 = laadvermogen in tonnen,
2 = de serie,
6= het aantal, draaiende, wielen

In dit geval zes omdat de twee hooggeplaatste reservewielen meegeteld worden, daar deze vrijdraaiend gemonteerd zijn en als nevenfunctie dienen als zg. "steunwielen".
Van deze totaal zes wielen worden op de weg alleen de twee achterwielen aangedreven en in het terrein vier wielen via de extra inschakelbare voorwielaandrijving.
De Wep was voorzien van de, door Hub van Doorne gepatenteerde H-aandrijving.

Uitvoeringen

De Wep is geleverd/omgebouwd als:

Vrachtauto Algemeen (de standaard Weapon Carrier).
Ambulance YA126 GWT (gewonden transport) voorzien van een gesloten opbouw.
Het chassis was hiertoe verlengd middels een met bouten bevestigd verlengstuk. De GWT was voorzien van kachels voor- en achterin, hetgeen bijzonder is want een normale Wep was niet voorzien van verwarming.
Radiowagen met huif.
Radiowagen met stalen opbouw.
In 1979 zijn 296 stuks (algemene vrachtauto) Wep's omgebouwd tot YA-126 EZB (Enkelzijbandmodulatie) en 176 stuks tot YA-126 FM (Frequentiemodulatie .
Werkplaatsauto met verhoogde huif.
Brandweerwagen.

De Wep werd vanaf 1980 gefaseerd vervangen en in 1997 was er geen Wep meer in dienst en ook niet meer in de mobilisatiecomplexen.

Voor de Wep is geen directe opvolger aan te wijzen, deels omdat de organisatiestructuur van de Kon. Landmacht gewijzigd is in de jaren en deels omdat de opvolger van de Jeep, de 110" Land Rover meer toepassings-mogelijkheden biedt dan de Jeep. Voor een aantal taken is de WEP dus opgevolgd door de Land Rover en voor een aantal andere taken door de DAF YA 4440 / 4442

Veel Wep's zijn via de Dienst Domeinen naar de burgermaatschappij verkocht en zijn een geliefde hobby-auto. Vooral omdat hij met een (klein) rijbewijs B bereden mag worden.

Hier even de drie types (de brandweeruitvoering even buiten beschouwing gelaten evenals de toolset)
De wapendrager

Afbeelding

De radiowagen (waren twee types. de FM en de EZB)

Afbeelding

en de ambulance uitvoering

Afbeelding

Hoewel er veel foto's te vinden zijn van de 126 als referentiemateriaal, zijn er dus geen bouwtekeningen te vinden op een paar wazige maatschetsjes of de tekeningen van de 116, nu zullen de oorspronkelijke tekeningen nog wel ergens bestaan, maar ik ben ergens wel gewend om puur vanaf foto's te werken, er zijn altijd zaken waarvan de afmetingen bekend zijn.Ik ben dus begonnen om enkele zaken uit te tekenen, want je weet nooit. Nu zijn deze tekeningen geen exacte maatgebonden zaken en zal een andere bouwer ongetwijfeld verbeteringen zien.

Even een paar plaatjes van het eerste model waar ik aan begonnen was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deels plastic, deels karton. Gebouwd vanaf de foto's in de TM en afgeschreven van de Daf voor de deur (zaten dus veel maatverschillen in, daarom klopte dit model niet helemaal)

Nu dus overnieuw begonnen en eerst eens een schetje gemaakt, je ziet dus ook de vele omrekeningen op het navolgend plaatje

Afbeelding

Ben eerst begonnen met de bouw van het frame, in het eerste model was ik begonnen met de opbouw.
Ik ben begonnen met foto's maken toen de reductiebak er ook in zat. Niet geheel zoals het 1/1 model, maar het ziet er wel aardig uit zo. Ook de torsiestangen vand e achterwielen er op gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Oei, plaatjes kunnen wel wat groter, straks eerst maar even aanpassen. De maatverdeling is in de modelbouwwereld redelijk universeel en elk vakje is 1 bij 1 cm. Zo weet je direct de afmetingen van het modelletje

Ook maar wat dichterbij bij de reductiebak
Afbeelding

Afbeelding

Zo her en der zit nog wat scheef, maar dat pas ik gaandeweg steeds aan.
Ook zijn de 1e torsiedraaiassen te zien, die bevielen mij niet, dus heb ik ze weer verwijderd en nieuwe gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

En ook maar even mijn werkplek en gereedschap wat ik gebruik, tis echt minimaal, mesje, paar vijltjes, potlood, lineaal en een pincet. En uiteraard mijn tablet met veel foto's

Afbeelding

Tussendoor maar eens Sketchup gedownload, met het oog op een mogelijke toekomst en dat maar eens uitgeprobeerd of ik het snap

Afbeelding

Afbeelding

Goed de nieuwe torsieassen zitten er op en ben ik bezig geweest met het maken van de torsiearmen. Ik monteer ze nog niet, moet eerst de wielen klaar hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wormkasten zijn ook al gemaakt, alleen de kleine details nog

Afbeelding

Afbeelding

Goed, eerst maar even plaatsen voor alles weer overnieuw moet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Bert Takken op ma 21 apr, 2014 21:37 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ben nu een week of 3 bezig en gemiddeld 2 uur per dag een beetje aanklooien

Ik ben maar eens begonnen met de bumper, dat is ook een heksending om die puur van foto's te maken vanwege de rare hoeken. het lijkt dus een simpel iets, maar dat vakt tegen, althans voor mij, ben dus dan ook niet erg ervaren met de zgn. scratchbuilding zoals dit heet.
Maar goed, naar eer en geweten

Afbeelding

Afbeelding

De openingen van de sleepogen zijn nog te smal en aan de zijkant moet de afdekking nog aangeplakt worden, maar in verband met de torsieassen aan de voorzijde dit nog maar even zo gelaten.

Je bent dus continu aan het beslissen hoeveel detail je gaat aanbrengen, vandaar dat ik een soort modulebouw ga toepassen, dus chassis, cabine en achterbak (het wordt overigs in 1e instantie een radiobak, omdat ik zie zelf gehad heb, maar denk dat ik er ook een open bak met zeil er bij maak, kan ik leuk af en toe wisselen.

Goed, ik ben toen begonnen aan de cabine. In de plaatjes van Sketchup is al een impressie te zien die ik voor ogen had toen ik de cabine begon te bouwen (ja ja, de deurtjeopeningen in Sketup zijn fout, maar ik was toen net 2 uur bezig met dit programma dus ik moet nog even oefenen.


O en nog even tussendoor. Het materiaal wat ik gebruik is het zogenaande Evergreen, wat in diverse diktes te verkrijgen is, het snijdt en schuurt makkelijk en verlijmd heerlijk.

De eerste stappen vand e cabine

Afbeelding

Afbeelding

ook maar even op het chassis gezet voor de beeldvorming

Afbeelding

De details, zoals dashboard en dat soort zaken komen nog, eerst maar even de ruwbouw klaar hebben.
Omdat ik niet precies weet hoe ik de neus moet maken (ook al zo'n apart iets wat best moeilijk is) begonnen met de motorkap, dus ik werk van boven naar beneden, logisch toch.........:)

dus de motorkap maar eens gemaakt

Afbeelding

Er zit een raar hoekje in, maar dat komt goed.

Goed, van daaruit dus de neus maar eens opgebouwd waarvan de volgende serie plaatjes het verhaal zelf zullen gaan vertellen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot de grill

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik bouw slechts 1 uurtje per avond, mijn kleindochter is erg nieuwsgierig en pakt als een gesmeerde bliksem met voorkeur mijn scalpel, mijn hobbymesje, mijn sleutelvijltjes en met de nog onhandige motoriek is dat niet handig (Ik ben dus een spreekwoordelijke keukenaanrechtbouwer)
In het weekend is dat ding dus ook erg veel in bij nabijheid en dat is voor opa natuurlijk heel gezellig maar niet in combinatie met bouwen.

Ook ben in vaak bezig met het opnieuw maken van een onderdeel, het aanpassen van onderdeeltjes want ik ken de Daf uiteraard best goed, maar van foto's iets iets namaken geeft soms vertekening in maten en eenmaal gemaakt klopt het dan niet.

Maar goed, cabine schiet aardig op en met oude PE onderdeeltjes wil ik dan de rest een beetje gaan detaileren, al zie je daar weinig van als alles dicht is.
Ben nu bezig met het laadbakframe (eigenlijk moet je domweg eerst de bak maken en dan de profielen achteraf simpel er in lijmen, nee, ik moet het natuurlijk weer op de moeilijke manier doen). Maar ik heb er wel weer wat foto's van gemaakt en dan is het wel een nadeel als je alleen maar met witte evergreen werkt, het is niet altijd even duidelijk geloof ik.

Maar hier de plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De aansluiting van de neus op de bumper ziet er om 2 redenen nogal beroerd uit
a: de neus zit nog los
b ik heb me iets verrekend en iets te veel van de bumper afgesneden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben vandaag weer eens bezig geweest en opeens had ik een laadbak in mijn handen, zo snel heb ik nog nooit iets gebouwd.

Het frame had ik al, al moest ik dat inkorten omdat ik het toch niet goed bekeken had vanaf de foto.

Grondplaatje er op, zijkanten van de onderbak en kopschot, toen de diverse profielen aan de onderkant en hoppa, mooi zeg.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde moet ik nog wat profieltjes inkorten en een paar dwarsprofieltjes zetten. Het kopschot heeft bij het echte model profiel, ik kreeg dat niet voor elkaar en moet dus iets anders gaan bedenken.

Toen de bakwanden er op gezet
Aan de binnenzijde van de bakwanden heb ik nog een stripje gemaakt waarvan er nog steeds een litteken op mijn arm zit, ik heb me daar dus eens verschrikkelijk mijn arm aan opengehaald

Afbeelding

Ik kwam trouwens nog wat tegen, als je wat bewaard dan heb je nog wat. hussie PE, waarvan ik toch best wat kan gebruiken voor de DAF

Afbeelding

Ook het profiel aan de buitenzijde van de wanden geplakt en het achter vaste schot er ingezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de boel netjes afwerken (er moet op het hele model nog wel wat beetjes plamuur gebruikt worden, maar dat is nihil) een paar stukjes traanplaat maken of regelen voor op de vloer van dde bak en cabine, haakes en oogjes maken en iets bedenken waarop ik heel makkelijk de Web uitvoering van de laadbak kan wisselen met een radiokap. (eigenlijk moet ik er twee maken, met en zonder de uitsparing rechts voor in de kap, volgens mij hadden beide kappen een dakluik, maar dat is slecht te zien omdat de meeste een zeil er overheen hebben.

Ook nog maar even het totaalplaatje tot nu toe.
Moet maar een paar oude voertuigen kanibaliseren voor een motorblok en aandrjifassen, althans de koppelingen

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Tja, ik schreef het al eerder en zal het nog wel een paar keer schrijven.

Scratchbuilding is 1 stap voorwaarts en 2 achterwaarts, althans bij mij, want ik blijf slopen.

De bak had ik gemaakt maar het klopte niet als ik er zo naar keek, in mijn geheugen en ook op foto's was deze toch korter en hoger, maar als ik het na ging meten bleef het toch kloppend.
Maar zoals altijd krijg je een momentje van "^&&%$$^^^^ sukkel" Ik moet natuurlijk ook de rand mee meten die onder het zeil zit. IK had deze dus niet mee gemeten. Dat maakt niet uit als je de kap er permanent op zet, maar in mijn geval kan er gewisseld worden met de WEB bak en radiobak. Dus heb ik de bak met 3 mm verhoogd.

Dus zie hier, de nieuwe bak

Afbeelding

O en de oude zag er uiteraard zo uit

Afbeelding

Toch een verbetering.
Toen kregen we het verhaal van de kapspanten.H et ziet er simpel uit en dat is het ook, als je het klaar heb, maar ben toch wel even bezig geweest met het maken en zeker met het bedenken van de mogelijkheden om te bak te kunnen wisselen. Ik heb dus maar weer geleerd en ondervonden. het is een kwestie van KISS(S) Keep it straight and simpel (stupid) ..
Hier even met de spanten in de bak

Afbeelding

Afbeelding

en hier er dus uit. De spanten moeten nog wel rechtgemaakt worden, maar dat gebeurt zodra ik het zeil er over heen gooi.

Voor de cabine heb ik lasdraad genomen en dat in model gebogen en als je dan alles op een rijtje zet krijg je de volgende fotoserie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen me maar eens gewaagd aan de deuren, de grondvorm was er zo, maar dat profiel aan de buitenzijde, das een ellende. Het klopt niet geheel exact, maar met een verfje er over en aan het model zullen er maar weinig mensen zijn die het zien

Afbeelding

Uiteraard ga je de deuren passen en dan kom je voor een paar vervelende verrassingen te staan. Ten eerste is de deuropening te diep weggehaald, ten tweede zijn de bollingen van de spanten niet juist. dus weg er mee. Maar dat werd een gevalletje van het betere hak en breekwerk en heb ze letterlijk uit de cabine gesneden. Die moet ik dus overnieuw gaan maken.

Hier het resultaat (zie het gat bij de stoeltjes)

Afbeelding

Ja en zo blijf je lekker bezig als je alles twee keer moet maken.

Maar goed, ben we even bezig geweest met het detailleren van de cabine, al denk ik dat je daar weinig van gaat zien als deurtjes en het zeil er overheen zit.

Afbeelding

En ja, chauffeursstoeltje zit nog steeds scheef. De tellers simuleer ik door zwart in te schilderen, want de tellers zijn erg klein, de handleidingsplaatjes bij de versnellingsbaktunnel, kloppen niet geheel, rechts wel, links eeen beetje een artsistieke vrijheiddje vanwege de beschikbare PE. De KI starter, dashboardlichtje en wat andere knoppies moet ik er nog op plakken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Maar weer eens wat laten zien. IIk moet toch wachten tot de kap een beetje in vorm blijft staan en ik weet even niet hoe ik verder moet gaan met de torsiestaven en zo.

Inmiddels ben ik met de radiobak begonnen en heb een intern frame gemaakt van oude spruestukjes, daar zie je toch niets meer van terug, maar is wel lekker stevig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de drogende kap, heet gemaakt en in model gezet

Afbeelding

Hier moet later nog de uitsparing aan de rechtervoorzijde ingemaakt worden, eerst maar even de bolling erin.

Ook nog wat verder gegaan aan de cabine, inmiddels zitten rem en koppeling er ook in net zoals de stuurstang, ik twijfel een beetje aan de hoek, maar vanaf foto's zit tie toch goed. Moet alleen nog even het gaspedaaltje er in mikken. Ook maar evven her en der aan het plamuren geweest, je heb nu een maal zo hier en daar wat kiertjes of lijmvervormingen. 1e sessie heb ik gedaan dus zal het binnenkort eens in de primer gooien.
Ook de deuren gemonteerd, hier moeten nog wel even de deurscharnieren en deurkling gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit een beetje tegen de aandrijflijn aan te hikken, maar zal er toch echt wel een keer aan moeten beginnen

Hier een plaatje met hoeveel en hoever ik ben

Afbeelding

Denk dat ik maar domweg moet beginnen, dan zal het zichzelf wel vanzelf oplossen..............................hoop ik.

Dan nog maar even alle onderdelen netjes naast elkaar gelegd................links de webuitvoering, rechts de radio uitvoering.......................eigenlijk zal ik dan ook nog de GWT moeten maken.

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
De radiobak ook maar dichtgemaakt, ging niet vanzelf helaas, maar de aanhouder wint.
Nu even laten drogen en dan kan ik hem afwerken en de details er op hangen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hey! Een militair voertuig! Of is het nu een vrachtauto....... LOL! :twisted:

Ik vind dit een vrachtwagen, ook al is ie voor B-rijbewijs geschikt.
Dat SketchUp heb ik ook snel even bekeken, maar is volgens mij inderdaad een mooi hulpmiddel.
Dank je voor de tip. (daar is dit forum tenslotte voor)

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
heel lang gelden (ben van lichting 74-4 tser) heb ik ook het genoegen gehad hier een keer mee te mogen rijden. na een uur rijden was ik blij dat ik afgelost werd. ik had een beetje problemen met mijn armen. en jij weet wel waarom. ik ga deze bouw eens volgen. en als ik er aan toekom wil ik wel eens een ya-328 gaan brouwen. daar heb ik mijn rijbewijs mee gehaald.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Een heel fraai stukje scratchbuilding is hier gaande! De 1:35 schaal is me natuurlijk wel duidelijk maar ik kan het niet helpen om te denken hoe deze in 1:24 helemaal geweldig kan zijn!

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement