Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Ik zal René es verblijden met een heli :)

't hele project begon als 'n grapje eigenlijk, want ik zei voor de grap eens tegen iemand op whatsapp: 'ik ga van die 1/32 apache die ik nog heb liggen, de Apache Solo Display Team (hierna ASDT) apache maken!' . Maar na een tijdje, begon ik eigenlijk echt zo te denken; 'zal ik van die apache echt een ASDT apache maken?!?'. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst maar eens kijken of 't haalbaar is wat ik precies wil. Na redelijk wat uurtjes googelen, is dit het resultaat:
Afbeelding
Redelijk wat (89 :P ) foto's kunnen verzamelen. Er zullen er vast wel meer zijn, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Ook heb ik een heel gaaf (!) filmpje gevonden: http://vimeo.com/69071709

Wat ik wel heel flauw vond, is dat toen ik klaar was met allerlei dingen bij elkaar te sprokkelen, ik erachter kwam dat revell dezelfde apache gaat uitgeven in 1/48. En nu zie ik ook nog verschillende topics geopend worden her en der, van jawel, de apache in 't zelfde schema. Denk je 'n keer met iets origineels te komen :roll:
Nog wat info over de Apache, en het ASDT:
ASDT: '' De Koninklijke Luchtmacht presenteert met trots het AH-64D Apache Solo Display Team 2013 van het 301 Apache squadron van het Defensie Helikopter Commando te Gilze-Rijen.
De Nederlandse Luchtmacht is de eerste ter wereld die een dergelijke demonstratie met de Apache verzorgt. Apache-demo's worden doorgaans alleen door de fabrikant (Boeing) van de Apache-helikopters gedaan.
Het Apache Solo Display Team verzorgt dit jaar shows in binnen- en buiten land op vliegshows als visite kaartje van Nederland. En laat hiermee zien waar de Luchtmacht voor staat: AIRPOWER! " (bron

De 'HAWK' (deze apache):
    Registratie nummer:
    Q-17

    Afmetingen :
    Lengte 17.70 m
    Hoogte 5.33 m
    Rotor diameter 14.63 m

    Motoren:
    2x General Electric T700-GE-701 C1940 pk per motor

    Gewicht :
    maximaal 10.455 kg

    Snelheid :
    kruissnelheid 222 km/u maximaal 365 km/u

    Vliegbereik :
    465 - 485 km of 2,5 uur.

    Bemanning :
    maximaal 2

    Bewapening :
    Hellfire anti-tank raketten (maximaal 16)
    2.75 inch ongeleide raketten (maximaal 76)
    30 mm kanon (maximaal 1200 stuks munitie)

    NL Apache registratienummers :
    Q-01 t/m Q-30

    Fabrikant:
    Boeing
(ook van dezelfde site)

Genoeg gel*l, op naar de kit!
Afbeelding
Zoals jullie kunnen zien, ga ik weer een poging wagen tot deze kit. Wat ik zo heb gemerkt qua dryfit, past deze wel minder goed, dan mijn vorige. En da's wel jammer eigenlijk :? Wat zit er allemaal nog meer verstopt in deze mega grote doos? Nou, 'n hoop plastic, en extra plastic!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu staat deze kit eigenlijk overal wel bekent om z'n slecht kwaliteit enzo, en dat klopt! Redelijk veel pinmarks, op onhandige plaatsen. Nu wilde ik eigenlijk een foto laten zien van zo'n onhandige plek, maar die foto vertikte 't om te uploaden. Die houden jullie dus nog van mij tegoed. Al past deze kit dan wel slecht, 't heeft wel mooie details vind ik:
Afbeelding

Maar ik ben nog niet klaar met de doos uitpakken, want wat hebben we hier?
Afbeelding
De decals en 't bouwboekje! De decals zullen eigenlijk niet gebruikt gaan worden, omdat ik alles zelf mag gaan doen :) . Roundels krijg ik van René (nogmaals bedankt!). Maar hé! Wat ligt daar onder het bouwboekje?
Afbeelding
Heeft 'ie er zomaar een PE setje bijgekocht! Was nog wel geluk trouwens, want ze hadden 'm niet meer bij eduard zelf. Sockelshop/modellbau Konig hadden 'm ook niet meer. Nog wat verder gegoogeld, en wat aziatische/oost europese sites hadden 'm ook niet. He jammer nou. Maar toen: :idea: . What about LHS? En daar hadden ze 'm :D
En wat betekent dat dan voor de kitbouwbeschrijving, dat PE setje? Nou, veul aanpassen:
Afbeelding

Op naar de bouw. Om nog even te illustreren hoe groot zo'n gevechtsheli nu eigenlijk is:
Afbeelding
Best wel groot dus! 't kreng word 'n halve meter groot :0 :0 .. Da's HUGE!. Nog even voor de lol een pic met z'n oudere broer:
Afbeelding
En dat was 't voorstelrondje wel weer. Nu ga ik echt wat pics van de bouw laten zien hoor! :) En om te beginnen begin ik met wat pics van de oh zo goede pasvorm:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toppie!

Ben begonnen met de motorgondels, aldus de beschrijving van revell. Ik zet deze eerst standaard in elkaar, omdat ik hier nog wel wat aanpas werk voor nodig zal hebben (iets met naden enzo):
Afbeelding
Afbeelding
Hierna ga ik beginnen met de cockpit, want als die klaar is, kunnen de 2 romphelften tegen elkaar, en kan ik als eerste beginnen met de EFAB's te maken. EFAB staat voor: Extended Forward Avionic Bay. Waarom moet ik EFAB's maken? De kit is een AH-64A, en de KLU heeft een 'D'. En die hebben meer electronica/avionica. 't grooste verschil met de FAB is dat de EFAB verder naar voren doorloopt, en onder de 2 'vleugeltjes' door. Ook hebben AH-64D's een Longbow radar. En wat is een Longbow radar? Nou deze puist boven de rotor:
Afbeelding
En wij als nederlanders moeten weer eens eigenwijs zijn, en hebben dus een andere radar, en niet die grote puist:
Afbeelding
En die radar mag ik dus ook gaan scratchen :wink: . Een ander ding waar wij als Nederlanders goed in zijn, is apart zijn. Zo hebben wij als enige land (als ik 't goed heb), een AMASE pod aan 't uiteinde van elke vleugel. Voordat ik zeg waar AMASE voor staat, zal ik zeggen dat dit, volgens mij, de laatste afkorting is in deze post. Want ik gooi jullie er een beetje dood me volgens mij :mrgreen: . Oke, AMASE staat dus voor: Apache Modular Aircraft Survivability Equipment. En wat doet dat dan? 't beschermt tegen hittezoekende raketten. Uit de AMASE pod komen ook die mooie flares. Flares zijn die vuurwerkachtige dingetjes:
Afbeelding
Enne, die AMASE pod mag ik dus ook gaan scratchen.

Ik weet alleen nog niet hoe ik alles straks wil gaan afplakken. Ook weet ik nog niet zeker hoe ik straks alle letters en cijfers wil gaan maken. En dan ga ik nu weer lekker verder bouwen!
Afbeelding
Greetz, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 16:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dit belooft wat, succes met deze drama/kit!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Roundels zitten in de bus Nicky. Buslichting is zondag, dus wellicht heb je ze dindag al in huis.

Citaat:
Hierna ga ik beginnen met de cockpit, want als die klaar is, kunnen de 2 romphelften tegen elkaar, en kan ik als eerste beginnen met de EFAB's te maken. EFAB staat voor: Extended Forward Avionic Bay. Waarom moet ik EFAB's maken? De kit is een AH-64A, en de KLU heeft een 'D'. En die hebben meer electronica/avionica. 't grooste verschil met de FAB is dat de EFAB verder naar voren doorloopt, en onder de 2 'vleugeltjes' door.


Denk er wel om dat er verschil is tussen links en rechts !! Als je voor het toestel staat, loopt links onder de supportwing door en rechts loopt schuin omhoog en dan vlak met bovenzijde supportwing. Bovendien lopen ze verder door naar voren ten opzichte de 'A'. Maar even 2 grote platen, zodat je het beter kunt zien. Foto 90 en 91 :lol: :lol:

(mod edit: even op linkjes klikken, foto's zijn een paar maten te groot voor het forum...)

Links
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/AH-64D_Apache_Longbow_Singapore.jpg

Rechts
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/AH-64_JGSDF_20080518_2.jpg

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 20:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Daar is ie al, het verslag! :D
Dit lijkt mij een erg uitdagend project. Ten eerste al vanwege de kit, maar om er dan ook nog eens een Solo Display Apache van te maken...
Veel succes!!!

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je hebt je in een ander topic al afgevraagd hoe je de markings voor deze Apache ging aanbrengen. Deze zaken doen via afplakken en spuiten is in theorie mogelijk, zoals de Orange Lion van ice315 bijvoorbeeld, maar ik heb dat in je bouwverslagen tot nu toe nog niet zien voorbijkomen en het is een complexe marking, dus lijkt het me veilig om een versie te kiezen waarvoor decals bestaan. Heb je die ergens op schaal 1/32 voor deze kist gevonden? Je hebt je er in ieder geval goed op voorbereid. De details van de kit zijn niet prima te noemen, want het is niet voldoende dat er een aantal knopjes en groefjes op het dashbord verschijnen, die moeten op deze grote schaal ook scherp en diep genoeg ingegraveerd zijn en de vergelijking met een foto kunnen doorstaan. Revell heeft voor zijn 1/144 kitjes dan ook scherpere details dan wat er in deze kit tevoorschijn komt. Normaal gezien zou Eduard dit gedeeltelijk voor je moeten kunnen oplossen, al zou een adequate PE-kit voor deze schaal waarschijnlijk een veelvoud van de kitprijs gaan kosten. Maak goed gebruik van je referentiefoto's om te kijken wat ervan bruikbaar is voor de versie die je bouwt, want die kit is waarschijnlijk bestemd voor de Amerikaanse versie. Succes met de bouwactiviteiten en ik wens je veel progress!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 22:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 02 jan, 2014 0:32 am
Berichten: 11
Kei leuk dat je ook een Demo gaat maken! die van jou is teminste een D versie haha.
Ik weet zelf niet hoe ik aan die AMASE pods moet komen, ik denk dat ik zomaar wat ga maken van rest onderdelen.
Ik ben heel benieuwd naar je Apache, straks zijn er 2 Apache Demo's in dongen

Groetjes Djamilla


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 23:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Hé Nicky, welkom bij de hell-ie-kopter afdeling :lol: .
Ik heb dan wel niet de rehell apache, maar een rehell eurocopter.
De aandelen alabastine zijn al weer dik gestegen :evil: .

SUCCES!!!!!!!!

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Eurofighter schreef:
Kei leuk dat je ook een Demo gaat maken! die van jou is teminste een D versie haha.


Echt niet, deze is ook een heuze 'A', Nicky gaat lekker scratchen :lol: :lol: Lees zijn topic nog maar eens goed door.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2014 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
@René toppie! ik zie de roundels volgende week wel een keer verschijnen. Postbode is bij ons niet zo snel. 't verschil tussen links en rechts had ik ook al opgemerkt, die amerikanen/nederlanders maken het ons (als modelbrouwers) wel lekker makkelijk zeg :lol:


StevenVD schreef:
Je hebt je in een ander topic al afgevraagd hoe je de markings voor deze Apache ging aanbrengen.

Ik was benieuwd hoe eurofighter het ging doen. Want er zijn vele wegen die naar rome leiden :D . 't enige waarover ik nog niet helemaal over uit ben, is hoe ik de letters etc ga maken. Zit op dit moment te kijken of het mogelijk is om ze zelf te printen.

Over de cockpit, 't enige wat ik hierin aan wil gaan passen (als ik 't niet vergeet) zijn de stoeltjes. Hier wil ik de riempjes zelf van gaan maken. En als ik zo kijk naar mn vorige apache, zie je vrij weinig meer van het interieur terug, en hoeft het dus wat mij betreft niet allemaal kloppend en diep genoeg ingegraveerd te zijn. en het enige wat ik vind dat een vergelijking met een foto zou moeten kunnen doorstaan is: de buitenkant. Want daarmee gaat dit model juist opvallen.

@tankard: Ik heb hier nog vallejo putty liggen, maar werkt alabastine echt zo veel beter/fijner als ik 't her en der lees?


Merci voor de succes wensen :brouw:

greetz, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2014 13:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Nicky, of Alabastine beter werkt durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat het en heel stuk goedkoper is :lol: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement