Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2013 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Van start dan maar met dit Nederlandse product, wat alleen in Frankrijk kon aarden.

Afbeelding

De Koolhoven F.K.58 is in 1938 ontwikkeld op verzoek van de Franse regering die problemen had om met Curtiss-Wright tot overeenstemming te komen over de levering van Hawk 75A jagers. Het prototype, uitgerust met een Hispano-Suiza motor, vloog op 17 juli 1938 na een bouwtijd van slechts 8 weken. Pas in januari 1939 plaatste de Franse regering een order voor 50 vliegtuigen, die toen bedoeld waren om dienst te doen in Frans Indochina, waar op dat moment in het geheel geen vliegtuigen waren om het hoofd te bieden aan de Japanse dreiging. In verband met de grootte van de order heeft Koolhoven de bouw van 10 vliegtuigen uitbesteed aan SABCA in België. Die zijn in mei 1940 zonder motoren op de trein gezet naar Frankrijk en onderweg door een bombardement van de Luftwaffe vernietigd.
Voor september 1939 zijn door Koolhoven 17 F.K.58’s afgeleverd, waarvan de eerste vier met Hispano motoren en de resterende met Gnome-Rhône 14N39 motoren van 1030 pk. Omdat de levering van onderdelen (motoren en instrumenten) uit Frankrijk problemen opleverde. Is toen besloten om de resterende jagers af te bouwen in een fabriek in Nevèrs, Frankrijk. Zij zijn in diverse stadia van afbouw in september 1939 daar gearriveerd, en tussen december 1939 en mei 1940 zijn tenminste 12 toestellen daar afgebouwd en afgeleverd.
De F.K.58’s zijn ingezet als luchtverdedigingsjager bij een aantal vliegvelden, als trainer bij een Poolse eenheid van het Armée de l’Air en één of twee bij een opleidingseenheid als grondinstructietoestel.
De F.K.58 was bewapend met vier 7,5 mm FN Browning mitrailleurs in de vleugel. Met de Gnome-Rhone motor had het een maximum snelheid van 475 km/uur. Het startgewicht was 2750 kg, de spanwijdte 10,97 m en de lengte 8,68 m.
Met Nederland had een F.K.58 een knipperlicht relatie. Zo maakte het Wapen van de Militaire Luchtvaart (zoals de LVA toen heette) geen gebruik van een aanbod om de Franse F.K.58’s over te nemen (de Franse luchtvaartindustrie bleek uiteindelijk veel sneller eigen toestellen te kunnen leveren dan verwacht), maar besloot in juli 1939 wel 36 toestellen te bestellen, uitgerust met een Bristol Taurus III motor, die na september 1939 niet meer leverbaar was in verband met de Engelse behoefte aan vliegtuigen.
Nog een plaatje van de Fransman.

Afbeelding

En een heel aantal bij de Koolhoven fabriek in afwachting van het overvliegen naar Frankrijk.

Afbeelding

Dan de kit. Die zit in een klein doosje van 11 x 20 cm en heeft de Gnome-Rhone versie als voorbeeld, en wel de kist met nummer 11 van het 2de Escadrille te Salon/Clermont in de uitmonstering van Juni 1940.

Afbeelding

En dit is de inhoud.

Afbeelding

Handleiding simpel, maar voor dit soort kitjes uitgebreid.

Afbeelding

Afbeelding

Intussen op internet het nodige opgezocht. Een paar foto's en natuurlijk Flight artikelen. En een mooie cut out tekening.

Afbeelding

Verder nog een aantal foto's gekregen van Henri Kaper van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen; vooral een aantal cockpit foto's en detail opnamen, o.a. uit het F.K.58 handboek. Via hem ook een aanzichten tekening en foto's van een vliegend model.
Om aan te sluiten bij de discussie over het interieur: Broplan noemt Humbrol 77. Dat potje moet ik nog kopen. Ik hoop dezer dagen wat tijd te krijgen om echt te beginnen, maar mijn F.27 Maritime diorama moet ook nog af.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 16 feb, 2014 12:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2013 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk! Apart om te zien dat jouw kit 2 kleuren plastic heeft. Ik heb hier ook een Broplan met alleen maar witte sprue's. (Met heel veel flash op de rompdelen, wat bij jouw versie er juist weer strak uitziet.)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2013 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
... heel veel flash op de rompdelen, wat bij jouw versie er juist weer strak uitziet ...

Dat komt omdat het niet close-up is. Van dichtbij kan mijn kit er ook wat van. Maar t.o.v. resin valt het alleszins mee :wink:
Ik denk dat Broplan gewoon de kleur plastic gebruikt die toevallig voorhanden is. Er is geen enkele reden waarom vleugel en romp een verschillende kleur zouden moeten hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2013 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Maar t.o.v. resin valt het alleszins mee

Dit neem ik helemaal terug. De rompdelen losgemaakt van de sprues. Daar hoorden ook twee groene stukken motor bij. Het lijkt er op, dat Broplan vergeten is de twee matrijzen op elkaar te drukken. De flash is 0,4 mm dik, en sommige delen zitten nog volledig in een plastic omgeving. Dit wordt dus een gewone (resin) snij, vijl en schuurjob.

Afbeelding

De binnenkant van de romp is simpel gedecoreerd.

Afbeelding

Zal nu eerst eens aan de hand van foto's en artikelen gaan uitzoeken of dat klopt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Fotomateriaal van de cockpit bij elkaar gezocht (bron: de onvolprezen Stichting Koolhoven Vliegtuigen, waarvan de activiteiten beeindigd schijnen te zijn).
Linkerzijde van de cockpit (model en foto uit het F.K.58 handboek):

Afbeelding

Afbeelding

Rechterzijde van de cockpit:

Afbeelding

Afbeelding

In grote trekken is het model goed; er moet nog wel wat detail toegevoegd worden.
Dat het instrumentenpaneel.

Afbeelding

Afbeelding

Daar moet wel het nodige aan gebeuren, vooral alle knoppen; bovendien lijkt het wat klein. Dit is een tekening gemaakt op grond van de foto's (bron de Stichting, auteur onbekend).

Afbeelding

Nog een foto van de cockpit:

Afbeelding

Aan het vloertje moet dus ook nog iets gebeuren. En de achterkant van de cockpit ontbreekt geheel.

Afbeelding

Voorlopig genoeg te doen dus (behalve flash te verwijderen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er weer uitdagend uit, oh grote FK bouwert....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
grote FK bouwert ...

Da's alleen maar omdat mijn Fokkers bijna op zijn (of vacform, waar ik even geen zin in heb).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is schoongemaakt en het richtingsroer heb ik er maar meteen afgehaald. Ook heb ik de rompwand ter hoogte van het instrumentenpaneel zo dun mogelijk gemaakt.

Afbeelding

Er is nu voor het paneel een breedte van 10,5 mm beschikbaar, terwijl het paneeltje in de kit krap 9 mm breed is. Het ligt dus voor de hand een nieuw paneel te maken, en daarvoor de zwart-wit tekening van het instrumentenpaneel te gebruiken. Die is inmiddels verkleind tot 11,7 mm breed, wat bij het samenbouwen van de drie delen 10,5 mm wordt. De decal tekening voor het paneel is inmiddels klaar, maar moet nog geprint worden. Eerst nog even checken of er niet nog meer kleine decals nodig zijn.
Verder een assortiment handeltjes voor de cockpitversiering gemaakt van 0,16 mm plastic stripjes en 0,25 mm metaaldraad. Ik heb ook gezien dat de foto, waarvan ik dacht dat die van de achterwand van de cockpit was, van de radio is, die veel verder naar achteren zit. Wordt dus improviseren wat er achter de stoel moet komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2014 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het schoonmaken van de motor onderdelen. Dit was dus de kwaliteit aan de sprue.

Afbeelding

Na veel gepruts was er dit over (erger dan resin).

Afbeelding

De drie deeltjes samengebouwd en de cowling gelijmd.

Afbeelding

De cowling moest ook aan alle kanten om maat geschuurd worden, en is nog niet helemaal goed. Motor passen in de cowling om te zien wat zichtbaar blijft.

Afbeelding

In ieder geval de moeite waard om de klepstoterstangen te modelleren. Voorbeelden van de Gnome Rhone GN 14 N van internet.

Afbeelding

Afbeelding

De tweede is een 49 versie, de eerste anoniem. Vanwege het contrast is die met de alu stangen het aardigste; gaan we dus maar doen.
Verder een printje op schaal van het instrumentenpaneel met Hema lijm op een stukje 0,25 mm plastic sheet geplakt (twee keer voor de zekerheid).

Afbeelding

Als het droog is uitsnijden en kijken hoe het nieuwe paneel in de romp past.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2014 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het nieuwe instrumentenpaneeltje uitgesneden en in elkaar gelijmd (plus een steuntje in de rug om het vast te zetten in de romp) en gepast. Ziet er prima uit, dus ik kan de decals gaan maken.

Afbeelding

Dan de vleugel. Ziet er niet zo prima uit. De bovenhelft heeft een grotere koorde dan de onderhelft. De rolroeren heb ik al losgehaald; de landingskleppen moet ik nog uit de onderhelft halen, maar dat doe ik pas als ik de achterrand gecorrigeerd heb.

Afbeelding

Zal ik corrigeren door er een stripje plastic tegen te lijmen. Geeft me ook de gelegenheid om een echte achterrand aan de vleugel te breien, want die in de kit is bijna even dik als de vleugelvoorrand.

Afbeelding

Dan de romp op de vleugel passen. Dat zit beter.

Afbeelding

Aan de bovenkant alleen maar een klein kiertje bij de achterrand van de vleugel. Wel is hier te zien dat de beide romphelften niet even lang zijn (kijk maar naar het navigatielichten op het kielvlak) :roll: . Daar moet ik iets aan doen; één romp helft een beetje inkorten?
Aan de onderkant passen romp en vleugel redelijk, alleen de uitsnijding van de vleugel in de romp iets ruimen om de overgang tussen vleugel en romponderkant gelijk te krijgen.

Afbeelding

Ook hier is weer te zien dat de romphelften niet symmetrisch zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement