Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 19:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geachte medebouwers! In een zeer recent verleden kreeg ik de vraag te horen van mijn goede vriend, Merkavatankverzamelaar en tevens vraagbaak/praatpaal Heico, alhier bekend als "Heico1980", wanneer ik eindelijk eens iets niet-grijzigs zou bouwen!
Welnu, het is zover, en tevens lever ik een bijdrage aan de Groepsbouw, waar ik nog steeds met stijgend plezier aan deelneem!
En wat hebben we hier? Een vliegdekstraaljager, en mooi blauw, dat dan weer wel!
Info: (letten jullie even op?)

De eerste van Grummans fameuze 'katten' met straalvoortstuwing was de Grumman F9F Panther. Het toestel had niet de uitstraling van de eerdere F8F Bearcat,maar verwierf zich nietemin een goede reputatie als een stoere en robuuste jager. De Panther schreef geschiedenis door als eerste vliegdekstraaljager ten strijde te trekken,en voldeed goed in Korea,waar het toestel intensief gebruikt werd door de US Navy en US Marine Corps.Tegen de tijd dat de productie eind 1952 ten einde liep,waren er bijna 1400 afgeleverd.
Aanvankelijk zou de F9F een viermotorige tweezits nachtjager worden,maar daarvan werd afgezien voordat het ontwerp voltooid was. Grumman verlegde daarop de aandacht naar een eenmotorige eenzits straaljager voor overdag. Er werden twee prototypes besteld met de aanduiding XF9F-2.
Het eerste toestel maakte,voorzien van een geïmporteerde Rolls-Royce Nene motor op 24 november 1947 zijn eerste vlucht. Die verliep zo veelbelovend dat meteen aanzienlijke orders werden geplaatst voor de productieversie,de F9F-2 met een in licentie gebouwde Pratt &WhitneyJ42 kopie van de Nene.
Hoewel de F9F-2 het eerste productiemodel was,was het eerste model dat operationeel werd de F9F-3,dat was uitgerust met de iets minder krachtige J33 motor. Deze versie werd in mei 1949 in gebruik genomen door US Navy Fighter Squadron VF-51,maar er werden uiteindelijk slechts 54 F9F-"'s afgeleverd,waarvan de meeste later tot F9F-2 standaard werden omgebouwd. De volgende was de F9F-4 met de Allison J33-A-16. Deze variant werd november 1949 geleverd,ongeveer een maand voor de eerste vlucht van wat de meest gebouwde en ook laatste telg van de Panther-familie zou worden:de F9F-5 met Pratt & Whitney J48 motor (een in licentie gebouwde Rolls-Royce Tay). Er werden er meer dan 600 van gebouwd. Eind 1952 werd de productie gestaakt. Tot het totale aantal Panthers behoorden ook enkele F9F-5P fotoverkenners.
De F9F-5 Panther was de laatste versie die operationeel werd. In oktober 1958 nam VAH-7 afscheid van de laatste exemplaren,hoewel nadien nog veel Panthers bij trainingseenheden actief bleven.

En de F-9 kende een een beroemde piloot, namelijk niemand minder dan Neil Amstrong, een ieder wel bekend van o.a. het Apollo-programma! (niet? ga je onmiddellijk schamen en daarna googelen!!)
Een niet zo bekende anekdote van deze legende:
Zijn eerste aanstelling was bij het Fleet Aircraft Service Squadron 7 in San Diego. Twee maanden later werd hij toegewezen aan het Fighter Squadron 51 (VF-51), waar hij op 5 januari 1951 zijn eerste vlucht in een straaljager maakte, een Grumman F9F-2B Panther. Op 3 september vloog hij boven transport- en opslagfaciliteiten ten zuiden van het dorp Majon-ni en ten westen van Wonsan. Terwijl hij bij een snelheid van omstreeks 560 km/u bommen gooide, werd zijn Panther geraakt door luchtdoelgeschut. Tijdens zijn pogingen om de controle over het vliegtuig te herkrijgen, vloog hij op een hoogte van 20m tegen een paal, waarbij over een lengte van bijna een meter een deel van de rechtervleugel afbrak. Het lukte Armstrong terug te vliegen naar vriendelijk gebied, maar door het verlies van zijn rolroer, was het gebruik van zijn schietstoel de enige veilige optie om weer voet op aarde te zetten.

Specificatie's voor degenen die het naadje van de kous willen weten:
Type: vlootgesteunde éénzits jager.
Motor: 1 straalmotor Pratt & Whitney J48-P6A met een stuwkracht van 2.835 kg
Topsnelheid:930 km/u
Vliegbereik: 2.100 km
Gewicht:maximaal toegelaten startgewicht 8.490 kg
Spanwijdte: 11,58 m
Lengte:11,84 m
Bewapening:vier 20 mm kanonnen, bommen, raketten.
en tot slot een foto van het echte toestel, waarvan er overigens nog één vliegend exemplaar over is:
Afbeelding

Zo, en nu over naar de kit! Ik had deze van Sensei Trumpeter al langer in mijn bezit, en uiteraard is dit de gelegenheid om hem te bouwen! Volgens de reviews is dit een prima kit, die makkelijk in elkaar valt; we zullen zien, we zullen zien....
Den Doosch:
Afbeelding
Met de bijbehorende en derhalve ook broodnodige bouwtekening!
Afbeelding
en een ingewikkeld kleurenschema...blauw...
Afbeelding
Decalletjes...
Afbeelding
En maar liefst 3 hele sproetjes:
Afbeelding
Afbeelding
Waarvan de laatste vooral vol zit met gooi en smijtspul:
Afbeelding
Glaswerk:
Afbeelding
En uitgebreid PE en nog wat grappigs om de cockpit mee op te leuken:
Afbeelding
En om aan te tonen dat ik op alles voorbereid ben, heb ik speciaal voor de bouw deze ingeslagen:
Afbeelding
Medebouwers; ik heb niet het idee dat ik jullie lang ga vervelen met de bouw, maar voordat jullie in gejuich uitbarsten; ik heb nog meer NAVY kitjes...óók in 1:48 dus,trust me!
Indien de bouw écht zo voorspoedig loopt als ik nu verwacht, dan mogen jullie alvast mee gaan denken over de volgende..ik doe ook verzoeknummers!
Tot de volgende update!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Laatst bijgewerkt door prutser332 op zo 15 dec, 2013 12:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 19:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
prutser332 schreef:
Ik had deze van Sensei Trumpeter....

Trumpeter is Chinees, niet Japans. ;)
Ik zie dat er vuurwerk bij zit, ga je dat ook gebruiken?

Maare, heb je ook de Trumpy Skywarrior toevallig?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 20:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Laat ik die nou net (nog) niet hebben... :(
De keuzes dan maar voor het gemak:
Deze:
Afbeelding
Of:
Afbeelding
Of:
Afbeelding
Of:
Afbeelding
Of:
Afbeelding
Of:
Afbeelding
Dat zijn ze.. :D Maar misschien is die van Trumpeter-San wel een draak van een kit, en ben ik máááánden bezig..

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Laatst bijgewerkt door prutser332 op ma 11 nov, 2013 20:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Prachtig vliegding, mooi blauw is niet lelijk toch? Maar het is een super vet vliegtuig en als ik jou was zou ik al het gooi en smijt werk eronder doen! Succes!

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 20:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ja, wellicht doe ik dat ook, maar het moet hysterisch wel een beetje verantwoord zijn..maar dat zoek ik nog wel uit!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 20:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ziet er wederom uit als een mooi verzorgde kit.
Als ik andere bouwverslagen mag geloven bouwt deze kat heerlijk weg.
Succes!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
gaaf ding. Heb deze ook staan, gebouwd als onderdeel van mijn blue angels verzameling.
Erg mooi. schijnt nog wel ergens een bouwverslag te staan op dit forum. Dr waren wat issue punten weet ik, maar ik heb niet meer helder welke of wat.. Volgens mij sowieso iets met gewicht in de neus..

succes

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
gevonden: check

Is niet dezelfde versie, maar veel verschilt het niet van elkander.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Grumman maakt pracht poezen!.... Wildcat, Hellcat, Bearcat, Tigercat Tomcat en deze Panther!
Leuk Intro, en ik ga denk toch maar eens kijken of ik toch nog een vliegdek-vliegtuigje ga brouwen...

Succes met de deze blauwe panther!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 23:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
darka schreef:
gevonden: check

Is niet dezelfde versie, maar veel verschilt het niet van elkander.

Dank je wel! Ik ben inmiddels diep in het WWW gedoken mbt de kleuren van de wheelbays (daar is dat leuke woordje weer!), en ik kom tot nu toe tot de conclusie dat die hele zwik in de "interior green" gespoten moet worden; inclusief het landingsgestel..
(bron: http://tailspintopics.blogspot.nl/2009/ ... white.html ) een hele uitgebreide site allemaal, maar volgens mij wisten ze destijds ook niet helemaal hoe het precies moest... :lol:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement