Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn tweede project in deze groepsbouw: de Fokker F.27M Maritime zoals die door de KLu voor de MLD gevlogen is in de Antillen. De Maritime vloog voor het eerst op 25 maart 1976 en was bedoeld om de partrouille en SAR taken van de Orion (en daarvoor de Neptune) goedkoper uit te voeren. De KLu heeft met twee Maritimes gevlogen, de M-1 en de M-2. Het vliegtuig was gebaseerd op de F.27 Mk400.

Afbeelding

Ik ga de kit van ESCi bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Inhoud van de kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van Shake een setje decals van Dutch Decal voor de Maritime gekregen plus een dik artikel uit Modelbouw in Plastic nr. 4 1993 over de F.27 en de Airfix en ESCi kits. Daar staat o.a. in de afmetingen en details van deze kit "een kleine ramp" zijn, maar ik ben niet van plan me daar veel van aan te trekken. Voor zover kleine wijzigingen de zaak kunnen verbeteren, zal ik dat doen. Voordeel is de schat aan details in dat artikel.
Daarnaast heb ik op dit forum het bouwverslag gevonden uit 2006 van Joe Silent, die de ESCi kit gebouwd heeft in een Troopship versie van de Finse luchtmacht. Ook daar staan goede tips in.
Wel zal ik weer even moeten wennen aan het aantal onderdelen in deze kit; was je bij mijn resin kitjes met 30, 40 stuks uitgepraat, hier loopt het toch wel weer in de drie cijfers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 08 dec, 2013 19:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Bert (Joe Silent) heeft detsijds inderdaad een knappe F-27 neergezet. Jij hebt daarentegen ook een leuke versie om te gaan bouwen, die zie je eigenlijk nooit.

Veel succes en plezier met bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Nu echt begonnen. Hoewel ik tig verschillende maten Evergreen strips heb, ontbrak natuurlijk de 1 mm vierkant, die nodig is voor het recept van Joe Silent om de ontbrekende knik in de romp ter plaatse van de vloer te maken. Maar die heb ik nu. Eerst gepuntlast met gewone plastic lijm onder de onderste ingegraveerde langsnaad van de romp en daarna verlijmd met die hele dunne Tamyia (waarschijnlijk gewoon MEK), die vanzelf in de naad trekt.

Afbeelding

Wat is dat ding groot; ik moet mijn bouwhoek opruimen, ben verwend met het kleine spul. Verder begonnen met het commentaar in Modelbouw in Plastic nr. 4 1993 uit te splitsen in "te moeilijk of te veel werk" en "moet kunnen" aanpassingen van de kit. Ook wat ontbrekende kleurtjes verf gekocht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 08 dec, 2013 17:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2013 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
het lijkt me wel een heel mooi model te worden hoor :D
apart kleurenschema die u gaat maken.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het aanbrengen van de knik volgens de Joe Silent methode viel toch nog wel tegen. Lastig plamuren en veel schuurwerk. Het tussenresultaat:

Afbeelding

Het is nog niet helemaal glad, en ook is het dikteverloop aan voor en achterkant nog niet helemaal goed; het verloop van 1 naar 0 mm moet eerder beginnen. Maar de knik is duidelijk te zien. Ik heb het geplamuurde deel in een laagje primer gezet. Als dat droog is licht schuren en de oneffenheden opvullen (en weer schuren natuurlijk; vieze stofboel).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met de knik in de romp. Na het wegschuren van de primer:

Afbeelding

Best nog wel wat te doen. De andere kant na de tweede keer plamuur:

Afbeelding

Ook de vrachtdeur er in gezet en de naden dichtgeplamuuurd. De kleine deur(en) ga ik open laten. De rechter helft ook weer geplamuurd, het achterste raam er in gezet en dichtgeplamuurd (volgens instructies en foto's).

Afbeelding

Ik heb een aantal foto's van de Klu Maritime op internet gevonden, maar niet van het interieur. Wel een cut away tekening uit Flight.

Afbeelding

Dit is het spul waarvan de kit vindt dat ik het er in moet plakken.

Afbeelding

Naar de kleuren blijft het dus gissen. Als ik niet meer informatie vindt, zal ik maar slaafs de instructies bij de kit volgen. De cockpit ga ik wel verder detailleren; dit is een beetje mager. Van de cockpit heb ik een aantal foto's. Weliswaar van de civiele versies, maar die zal niet erg veel anders zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach, met dit weer lekker in de tuin schuren en plamuren (tenminste bij ons in het Noorden is het prachtig weer). Heb je die schuurrommel ook niet in huis :D

Kan je helaas geen kleuradvies geven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Al houdt het weer hier niet echt over, ik heb ook lekker in de tuin zitten schuren. Ben een beetje wit (en de tuin ook).
Heb net toch nog even op Internet gezocht en dit filmpje van de Spaanse F.27 Maritime gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=CvjLvEhlP7Y&feature=player_detailpage

Als ik niets anders vind, ga ik dat maar gebruiken als "kleurrichtlijn" voor de cabine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Een mooi nederlands product waar wij trots op kunnen zijn.
Pracht kist! En een leuk kleuren schema.
Maar zo te zien zit er wel veel werk aan. Kan mij ook het verslag van Bert herinneren.

Succes!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
begint er al mooi uit te zien.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement