Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Ik had toegezegd een topic over m'n bouw te beginnen in het weekend, is helaas wat laat in het weekend geworden, en het is ook niet zoals ik het begin gewild had willen hebben. Had graag al de eerste bouwhandelingen willen laten zien, maar dat gaat helaas niet omdat er niets aan gedaan is. Reden was dat een collega van me belde afgelopen woensdag met de vraag of ik even naar Duitsland wilde komen om daar uit te helpen, en dat duurde tot vandaag dat ik thuis was. Dus beperk ik mij op dit moment tot de intro van de komende bouw.

Wat gaan we bouwen? Voor de National Reserves Groepsbouw op de ARC forums had ik een P-47 gebouwd, gezien die prop me goed beviel wilde ik de andere in m'n kast, een P-51 ook wel bouwen, maar kon eigenlijk nog niet, reden later. Maar toen zag ik dat de 100 Jaar KLu groepsbouw op dit forum was begonnen, ben daardoor even kritisch wezen kijken na m'n voorraad KLu kisten, dat zijn er 6 waarvan 5 F-16's, dus eigenlijk een beetje saai om aan die F-16's te beginnen. Hoewel er leuke versie tussen zitten. De zesde was de P-51 met decals van de KNIL, na nog kritischer kijken bleek ik recht uit de doos met de Dutch Decals eentje te kunnen maken. Daardoor besloten om mee te doen aan de groepsbouw, wel direct zodat m'n 1:48 F-117 helaas even weer on hold wordt gezet maar goed die komt dan maar een andere keer. Dus daar gaan we dan met de intro.

De P-51 in KNIL dienst*
Sinds 1941 wilde Nederland al de Mustang hebben om de luchtstrijdkrachten in Nederlands Indië te versterken. De eerste aanvraag in 1941 werd geweigerd. De tweede aanvraag kwam pas tegen het eind van de oorlog in 1945, de huidige vloot van P-40's was eigenlijk wel op en er moest echt een nieuwe jager komen. Wederom werd gevraagd om Mustangs, en die kregen ze uiteindelijk toen ook. 41 stuks om precies te zijn. Waarvan 10 P-51K's en 31 P-51D's. Maar 1 P-51D is nooit geleverd waardoor het echte aantal op 40 P-51s komt. Via Australië kwamen de kisten aan bij de Nederlanders, de eerste in mei 1945 en de laatste pas eind maart 1946. In Australië werden ze gereed gemaakt, waarna ze in drie groepen naar Nederlands Indië werden gevlogen, dit gebeurde in april en mei van 1946. Twee Squadrons werden er opgericht om met de P-51 te vliegen, het 121ste en 122ste squadron. Aanvankelijk vlogen alle P-51's bij deze twee squadrons, maar na deactivatie van het 121ste in 1947 werden er twee overgeplaatst naar de pas opgerichte Photo Verkennings Afdeling (PVA).

* Kort samengevat uit Dutch Profile P-51D/K Mustang

De Revell kit
De kit die ik voor deze bouw heb gekozen is de 1:48 Revell kit.
Afbeelding
De keuze was eigenlijk simpel, ik had hem liggen en gratis gekregen. Mijn broertje had ook een kleine collectie modelbouw die hij wilde bouwen. Maar doordat hij zich meer ging richten op Flight Sim heeft hij zijn ongebouwde dozen tussen mijn voorraad geduwd, met de opmerking dat ik ze dan maar moest bouwen.

Het is een oude monogram kit met opliggende panelenlijnen, bij bestudering van dit alles kan ik toch redelijk veilig plamuren zonder al te veel van deze lijnen weg te halen, alleen de losse motorkap aan de onderkant zal een uitdaging worden. Verder zijn er weinig onderdelen maarja veel verwacht je ook niet bij zo'n prop kist. Details zijn er volop, instrumenten aan de zijkant van de cockpit zijn meegegoten en hebben eigen verf instructie dus aandacht is er door Revell wel aanbesteed. Twee verschillende versies uitlaten omdat er ook een Zwitserse uit de doos gemaakt kan maken, en die waren weer iets anders. De party crasher om een KNIL P-51 te maken was de prop. De prop in de kit is een Hamilton Standard Cuffed Prop, en de KNIL vloog met alletwee, en de versie ik eerst wilde maken was er een zonder. Schuren zag ik niet zitten en er zijn Cufeless prop te vinden maar die moet je dan weer bestellen wat niet al te lekker ging. Maar uiteindelijk toch een andere versie weten te vinden met Cuffed prop, verschil tussen de twee versies in de dikke propwortel tegen de spinner aan, de dikke rubberen Cuff was erom luchtstroom te verbeteren. De H-315 van de PVA vloog met Cuffed prop en die zat ook bij de decals. :D
Afbeelding

De H-315 van de PVA
Zoals al verklapt, het toestel dat ik ga maken is de H-315 van de Photo Verkennings Afdeling. Eerst wilde ik de H-330 maken, maar doordat ik daar een andere prop voor moest hebben was die nu afgevallen. Dat maakt de H-315 zeker geen minder leuke keuze. Achteraf is dat een veel interessantere keuze, gezien deze P-51 toch weer verschilt van de standaard P-51's. Doordat de H-315 bij de PVA vloog waren de boordkanonnen verwijdert en de uitsparingen in de vleugel afgedopt. En er kan een fotopod onder de vluegel geplaatst worden, omgebouwde brandstoftank. Om de H-315 te maken maak ik gebruik van de Dutch Decal P-51 set. Deze set was samen met het Dutch Profile boek al door mijn broertje anagekocht. De set is een gecombineerde 1:72 en 1:48 met decals voor KNIL maar ook Indonesische P-51's. Dit laatste omdat de KNIL P-51's naar Indonesische dienst zijn gegaan, voor een deel.
Afbeelding

Wat moeten we doen om er een PVA P-51 van te maken?
Allereerst de boordkanonnen zo aanpassen dat ze afgedopt zijn, dus eigenlijk dus de gaten in de vleugels dichten en de onderdelen voor de .50's niet in de vleugels plaatsen, scheelt weer tijd. Daarnaast gaan we een fotopod maken die ze gebruikte. De tweede fotopod die gebruikt werd was een omgebouwde US 75 Gallon Fuel tank. Hiervan heb ik er nog een reserve liggen van de P-47 kit. Hier gaan we in de neus en aan de onderkant transparant plastic in proberen te zetten om zo de fotopod te simuleren. Deze twee aanpassingen maken het tot een PVA kist, zo goed mogleijk in deze schaal dan. Daarnaast worden er nog wat extra details ingezet om bepaalde delen te verbeteren. Hiervoor worden de bronnen nog even aangesproken om te kijken wat precies, was ik afgelopen woensdag mee bezig, maarja toen belde m'n collega :lol:

Planning is om na volgend weekend te beginnen met bouwen, volgend weekend is RIAT weekend voor me en dan heeft het fotograferen voorrang, daarna drie weken vakantie en ik hoop dan lekker op te kunnen schieten.

Voor nu het einde van de intro.


Laatst bijgewerkt door mad viper op di 31 dec, 2013 12:54 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp! Ik heb dezelfde kit liggen en heb ik ook overwogen om deze te bouwen tijdens de GB. Ik heb alleen de decals nog niet kunnen bemachtigen. Dus laat ik de eer aan jou om deze kist te maken. Heb je toevallig nog een hint waar ik deze decals kan vinden?

Succes met de bouw en het vinden van tijd. Ik ga 'm uiteraard volgen, al is het alleen maar om te weten wat de knelpunten van deze kit zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Begrijp ik goed dat je de paneellijnen zo laat?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
http://www.flevodecals.net/images/sheet ... 8003n.html

(Maar zonder haaiebek)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
De paneellijnen laat ik inderdaad gewoon zo als ze zijn. Persoonlijk stoort het me niet en ik heb nog niet zoveel ervaring met paneellijnen zelf met een scriber te maken. Enige wat ik misschien kan aanpassen zijn klinknagels die opliggend zijn, uit de doos zien ze er wel erg raar uit, als het al klinknagels zijn. Dus daar moet ik nog naar kijken wat te doen, spullen voor opliggende klinknagels heb ik.

Waar deze set decals nog te vinden is is voor mij lastig te zeggen, als de LHS ze niet heeft kun je Flash luchvaartwinkel in Eindhoven proberen als dichtbijzijnde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De mustang was bedoeld als een pure jager, mede gebouwd voor snelheid. Daarom zitten er geen opliggende klinknagels in. Maar moeten die opliggende details geen schroeven voorstellen die b.v. toegang geven tot het motorcompartinment of de mitrailleurs?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Klinknagels zullen nooit flush zijn, of je moet met plamuur aan de slag, ze zullen altijd wel een beetje opliggend zijn, maar de extreme opliggende details zullen inderdaad wel de bouten zijn, die kunnen we ook goed vervangen door klinknagel decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Af fabriek werden alle Mustangs, ook de vroege versies, op alle oppervlakken behalve ailerons, flaps en een paar 'access hatches' zo glad als aal afgeleverd. Dit om de zogenaamde 'laminar air flow' te bereiken. Dat betekende dus verzonken klinken, plamuren en schuren. Of ze dat na een reparatie 'te velde' ook altijd deden lijkt me onwaarschijnlijk, maar als gezegd: af fabriek zag je geen hoogteverschil op de plekken waar een nagel zat. Wel kleurverschil op de 'bare metal' kisten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Niet om het één of ander, maar waarom kunnen klinknagels nooit flush zijn? Dan hadden ze nl geen flush-rivets uitgevonden. :wink:

De enige echte uitstekende delen op een P-51 zijn de schroeven van de tankplaten onder op de vleugel. De rest bestaat vooral uit verzonken klinknagels, schroeven en snelsluiters. Allemaal zo glad mogelijk.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Flush rivets, wat een gedoe, is helemaal niet zo moeilijk ;)

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2013 7:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Ja leuk theorie over hoe flush maken van rivets, maar theorie is geen praktijk, gezien de productie aantallen blijf ik van mening dat het handwerk nooit 100 procent vlekkeloos was. En schroeven en sluitingen flush, ligt eraan wat je definitie van flush met de ronmp is en hoeveel mm speling je daarin hebt. Ik geloof niet echt dat die dingen altijd volledig glad met de romp waren. Volledig glad is een utopie in mijn ogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement