Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2013 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor deze groepsbouw ook weer een Koolhoven, dit keer de F.K.56.
Het eerste prototype van de F.K.56, een vliegtuig voor de voortgezette opleiding maakte zijn eerste vlucht juni 1938 en zag er nogal anders uit dan de latere seriemachine. Het prototype werd gebouwd door de romp van de 19de seriemachine van de F.K. 51, een MLD versie, te nemen, de middelste sectie te verwijderen en te vervangen door een nieuwe cockpit sectie met een “meeuwen” vleugel (Koolhoven geloofde niet in laagdekkers, die vielen om, zei hij), een cockpitkap aan te brengen over de beide cockpits. Het toestel had een vast landingsgestel.

Afbeelding

De foto komt uit T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen. Het tweede prototype was ingrijpend gewijzigd, en had meer karakteristieken van de Koolhoven F.K.58 dan van de F.K.51. Romp en staartvlakken waren afgeleid van die van de F.K.58, de meeuwenvlegel en de gesloten cockpit werden gehandhaafd, de Wright motor was vervangen door een Armstrong-Siddeley Cheetah IX, en er was een simpel intrekbaar onderstel ingebouwd, zoals op deze foto uit het boek van Wesselink te zien is, waar het intrekken van het onderstel in de fabriek getest wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Op basis van de prestaties van dit vliegtuig bestelde de LVA een serie van tien en er werd een derde vliegtuig gebouwd, dit keer weer met een Wright Whirlwind motor, en met een rechte vleugel, een gewijzigd landingsgestel en alleen een cockpitkap over de cockpit van de piloot. Het vliegtuig kreeg de LVA registratie 81. Deze eerste 81 stortte in januari 1940 bij de overdracht testen voor de LVA neer nadat een vleugel afbrak door flutter. De testpiloot Coppers kwam hierbij om. De vleugel van alle F.K.56’s werd daarna voorzien van “diagonaal” triplex, waardoor de flutter voorkomen werd. De 81 werd vervangen door een nieuwe machine, die gedurende de certificatie testen de pseudo-militaire registratie 1001 voerde en na aflevering aan de ML -weer- 81. De an-dere machines uit deze serie kregen de nummer 82 tot en met 90.

Afbeelding

De LVA heeft een tweede serie van tien machines besteld, maar die is nooit afgeleverd doordat de oorlog uit-brak. Intussen had ook de Belgische regering twintig vliegtuigen besteld, waarvan er zeven afgeleverd zijn voor het begin van de oorlog. De uitvoering van deze vliegtuigen was vrijwel hetzelfde als die van de ML.

Afbeelding

De Dujin kit zit in een plastic zak. Daarin de resin onderdelen zitten, een vacuform cockpit, metaaldraad voor delen van het landingsgestel en voor de staartstijlen en de handleiding. Er zitten geen decals in; die haal ik wel uit mijn verzameling en het registratienummer is makkelijk zelf te printen.

Afbeelding

De handleiding is erg eenvoudig: Een korte beschrijving van het vliegtuig en zijn operationele details, een maatschets (niet op schaal) en beknopte schilderinstructie voor twee Nederlandse versies (LVA machine 81, het derde prototype met de Wright motor, gelijk aan de serie machines voor de LVA en de tijdelijke registratie 1001, die het toestel droeg tijdens de testen van de nieuwe vleugel) en twee Belgische versies. Ik ga de 81 bouwen. De aangegeven kleuren voor de ML machine in niet juist; alle F.K.56’s waren lichtblauw geschilderd, zoals duidelijk op de foto’s te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Nuttige referenties zijn:
1. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, p. 181, Gottmer, Haarlem, 1946
2. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 142-143, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
3. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, pp. 75, 77, ISBN 90 6013 966 6, 1987
4. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 112, Unieboek B.V., Bussum, 1982
5. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 4, 118-121, ISBN 90 228 3890 0, 1981
6. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 125-131, 1996
7. Het Vliegveld, 22ste Jaargang, p. 77, 307, 1938
8. A. ver Elst, De Belgische Luchtmacht in Beeld, La Force Aérienne Belge en Images, p. 51, Europese Bibliotheek, Zaltbommel, 1975
9. H. van der Meer, F.K.23, cover, 1996
10. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, pp. 44, 62, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
11. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Koolhoven FK-51, pp. 118-129, La Riviere & Voorhoeve, Zwolle, 1978
12. T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 368-381, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
In Het Vliegveld staat een maatschets, maar die is van het eerste prototype. De maatschets in de handleiding is op de juiste schaal (1:72).
Karakteristieken van de F.K.56 zijn:

F.K.56 1:72
Spanwijdte 11.50 m 159.7 mm
Lengte 7.85 m 109.0 mm
Hoogte 2.30 m 31.9 mm
Motor Wright Whirlwind R-975-E3, 420-450 pk
Armstrong-Siddeley Cheetah IX, 350 pk ( alleen 2de prototype)
Bemanning 2
Bewapening 1 vaste mitrailleur, 1 beweegbare mitrailleur, 4 x 20 kg bommen

Ik ga de 81 bouwen.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 05 sep, 2013 10:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Interessant vliegtuig. Ik heb mij nooit verdiept in de vooroorlogse toestellen. En helemaal niet van Hollandse bodem.
Leuk om te lezen, dat wij Hollanders, mooie vliegtuigen maakte.

Succes met de bouw!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Zo mooi vindt ik hem anders niet :lol: En echt, waarom is de achterste cockpit open?

Het is wel weer een origineel onderwerp, en daar hou ik altijd wel van.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het was een vliegtuig voor "voortgezette opleiding" waarbij naast het vliegen ook gevechtssituaties geoefend werden met observaties en schiten met de mitrailleur van de waarnemer. Dan zit zo'n kap maar in de weg. Heb vandaag een file van 3 cm dik gescoord met een volledig handboek van de F.K.56. Weer bij Willem Vredeling.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eergisteren de verre tocht naar het Hoge Noorden gemaakt en bij mijn vriend Willem een volledig handboek van de Koolhoven F.K.56 van de LVA gescoord. Een paar voorbeeldjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo zitten er nog een twintig stuks tekeningen in en een aantal foto's (die zijn van wat slechtere kwaliteit). Dus geen problemen met de cockpit inrichting (meer "wat laat ik weg" dan "wat moet ik er nu weer in zetten"), en talloze details aan de buitenkant. Verlengt de bouwduur wel weer met wat weekjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2013 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Verlengt de bouwduur wel weer met wat weekjes.


Ach, het houdt je van de straat. Leuke tekeningen gescoord, daar heb je zekers wat aan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2013 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de onderdeeltjes uit hun plastic verpakking gehaald.

Afbeelding

Ze zijn niet van de beste kwaliteit. Daarom heeft Dujin waarschijnlijk voor de meest kwetsbare onderdelen twee of drie stuks in de kit gedaan. De resin van de voorrand van het verticale staartvlak ziet er vreemd uit. Gelukkig twee exemplaren van het vacform cockpitdak; kan ik de beste kiezen. Als cockpit interieur alleen de stoelen, een meegegoten cockpitvloer met een voetenstuur voor de piloot en de instrumentenpaneeltjes. De binnenkant van de romphelften toont geen enkel detail. Ik heb al gezien dat de afsteuning van de landingsgestelpoten slecht gemodelleerd is. Wordt dus weer lekker scratchen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2013 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst begonnen met de maatschets in het F.K.56 handboek te schalen naar 1:72. Daarna vergeleken met de spanwijdte van de vleugel uit de kit. Komt vrij goed overeen, maatschets 159.7 mm, kit 162 mm. Maar toen ik de vleugel op de tekening legde, zat er nogal een verschil in de slankheid. Aan de vleugelwortel heeft de kit een koorde van 26 mm, de maatschets geeft 31 mm. Hier klopt iets niet, want de verhoudingen van het zijaanzicht van de maatschets in de kit zien er goed uit.
En ja hoor, de romplengte van de kit is dik 15 mm te kort (12%) en romphoogte en breedte ongeveer ook. Dit heb ik ook gecheckt door een van de romphelften op de tekening te leggen. De propeller is helemaal aan de kleine kant: 30 mm i.p.v. 40 mm (25% te klein), evenals de totale hoogte (22% te klein). Dat kan allebei veroorzaakt zijn door de te kleine vleugelkoorde, want de kit kan ook met ingetrokken pootjes gebouwd worden.
Dit lijkt sprekend op het gevalletje wat ik aan de hand heb gehad met de De Schelde S-21. Deze keer dus eerst alles checken (lengte onderstelpoten, schroefdiameter, enz.) voordat ik iets ga aanpassen. De romp opschalen is geen optie; daarvoor is ie te gestroomlijnd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Pfff als ik zo de sprue's zie, kan ik maar een ding zeggen: Respect!
Wat een hoop werk zit er aan. Ik ben benieuwd hoe je het lengte verschil gaat oplossen.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik ben benieuwd hoe je het lengte verschil gaat oplossen.

Niet, dus. Als ik alleen iets aan de lengte zou doen, verniel ik de proporties, die wel goed zijn. En ook hoogte en breedte aanpassen is voor deze redelijk gestroomlijnde kist geen doen. Ik ga hem bouwen zoals hij is, en wat dan resulteert is een vliegtuig op iets te kleine schaal met een te grote spanwijdte.
Wat ik wel ga doen is gebruik maken van de tekeningen in het F.K.56 handboek. Eentje geeft alle luiken in de vleugel aan. Die heb ik verkleind tot 1:72 (halve spanwijdte 81 mm).

Afbeelding

Helaas klopt de vluegelkoorde niet met de vleugel uit de kit. Dus heb ik het plaatje in een richting verkleind tot de wortelkoorde 26 mm was.

Afbeelding

Deze tekening heb ik uitgeprint op karton. Die ga ik dan uitknippen en de luiken in de "mal" uitsnijden, zodat ik die kan gebruiken om ze in de vleugel te graveren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement