Het volgende project wordt de 1:72 Schelde S.21 van RS Models.
De Schelde S.21 was een eenpersoons jager in 1939 ontworpen door T. Slot, de ontwerper van de Pander Postjager. Het geheel metalen vliegtuig had een ongewone configuratie: een duwschroef, twee staartbomen, een intrekbaar onderstel met neuswiel, een grote glazen cockpit, en zware bewapening: een 20 mm voorwaarts en een 20 mm achterwaarts vurend kanon en 2 tot 4 machinegeweren in de vleugel. Bovendien kon hij twee 50 kg bommen meenemen in de staartbomen. De vleugel had spleten om goede prestaties bij lage snelheid te krijgen. De motor was een Daimler Benz DB 600G or DB 601Aa (de bronnen zijn hier niet unaniem over), die tussen de 1000 en 1200 pk leverde. De prestaties waren goed: een maximum snelheid van 590 km per uur en een maximum vliegduur bij 350 km per uur van meer dan 4 uur.
Het vliegtuig heeft nooit gevlogen; in mei 1940 was het prototype nog in aanbouw. Het is onduidelijk wat er mee gebeurd is. Sommige bronnen vermelden dat het in 1940 of 1941 door de Duitsers vernield is bij belastingsproeven,, andere dat het vliegtuig tot 1943 veilig in opslag was in de De Schelde fabriek in Vlissingen. Britse geruchten zeiden dat de S.21 verder ontwikkeld was tot de Focke-Wulf FW 198, die volgens Duitse bronnen nooit bestaan heeft.
De kit zit in een dunne kartonnen doos en bestaat uit 30 plastic onderdelen, een doorzichtige cockpitkap en een vel decals voor drie versies: een “prototype” versie met Nederlandse rozetten, een versie met de bekende oranje driehoeken en een Duitse versie, die de FW 198 moet voorstellen. De handleiding is spartaans, maar voldoende: twee exploded views illustreren de samenbouw, en is zit ook nog een drie aanzicht tekening bij. De achterkant van de door geeft het schilderschema voor de drie versies.
Er is weinig te vinden over de S.21. Hooftman en Wesselink geven een beknopte beschrijving, maar er is meer te vinden op internet, speciaal op
http://www.historien.nl/de-schelde-s-21-luchtvaartrevolutie/en ook onder andere deze fraaie tekening:
Karakteristieken van de S.21 zijn:
Spanwijdte 8.87-9.00 m
Lengte 8.50 m
Hoogte 3.50 m
Motor Daimler Benz DB 600G of DB 601Aa, 950-1260 hp
Bewapening Twee 20 mm Solothurn kanonnen; 2-4 FN machinegeweren
Referenties
H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 144, 155-156, La Rivière & Voor-hoeve, Zwolle, 1962
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 122, Unieboek B.V., Bussum, 1982
http://www.historien.nl/de-schelde-s-21 ... revolutie/sobchak.wordpress.com
http://www.airwar.ruhttp://www.ww2aircraft.netRob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.