Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De kist die ik ga bouwen voor deze GB is niet de SM. 82 marsipuale (bommenwerper) maar de transportversie
van het zelfde toestel, de SM.82 Canguro .
De reden is eigenlijk dat Eelco de marsipuale bouwt en ik deze ook heb liggen .

De SM.82 werd ontwikkeld uit de vroegere SM.75 Marsupiale civiele transportmiddelen als een zware bommenwerper en militair transport .
Hoewel met dezelfde configuratie van de SM.75 was de SM.82 groter.
Het vliegtuig werd snel ontwikkeld en het prototype vloog voor het eerst in 1939.
Hoewel underpowered en traag, was het in staat om zware lasten dragen, met inbegrip van de L3 lichte tank en een volledig gedemonteerd CR.42 fighter (voor deze belastingen waren wel bijzonder aanpassingen nodig).
Het had zowel vracht-en troepen transport capaciteit, met ruimte tot 40 mannen en hun uitrusting.

Binnenin waren er twee niveaus, het bovenste niveau had 32 zitplaatsen.
Het lagere niveau werd gebruikt voor vracht-of om bommen te dragen bij gebruik in de bombardementen rol, met twee grote duraluminium bommenruim deuren.
De vloer was van hout, met negen afneembare panelen, die hielp met de accommodatie (via het bommenruim deuren) van zware lasten.
De cockpit had 4 plaatsen: twee piloten, een monteur en een ingenieur / schutter.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De kit die ik gebruik
Afbeelding

waarin dan 4 sprue,s lichtgrijs plastic zitten ,een sprue clearparts en decals voor 2 versies
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De details van de cockpitwand
Afbeelding

Afbeelding

Bij de kit van de marsiluale zit een walkaround met heel veel info en kleurenfoto,s van een
(gerestaureerde) kist
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover dit eerste begin , 1 april start de bouw

Grtz. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op za 04 mei, 2013 19:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 17:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat ziet er goed uit, Henny. Ik heb begrepen dat deze bak ook bij de Duitsers heel gewild was. Trouwens, wat zit daar een mooi boekwerkje bij! Wat voor kleur geven ze op voor de binnenzijde?

vrGr
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 18:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie intro! Mooie keuze hoor. Dit is zo een lekker lomp vliegtuig.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Jan , in het boekwerkje staan geen kleurnummers maar in de bouwbeschrijving van de canguro
zou de binnenkant FS 34227 moeten worden wat overeen komt met humbroll 120 .

Grtz. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het eerste begin van de bouw van de kangaroe .
De binnenkant van de romp plus de hoofddelen werdt gespoten met humbroll 120 interior green .
De rompdelen kregen een wash en gedrybrushed met aluminium .

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit heeft mooie details waaronder gashandels en verstelbare stoelen zodat die op een realistische afstand
van de controlecolumn gelijmt kuunen worden .

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel belangrijk om het hele binnenwerk te lijmen zonder dat het aan de romp zijkant gelijmt wordt.
De zijkant van de cockpitvloer raakt bijv, de romp niet , als dit deel al aan de romp gelijmt zou zijn
komt de cockpit scheef in de romp te zitten .
Op de foto,s is het hele binnenwerk nog los van de romp om later problemen met het rompsluiten te voorkomen.

Zoals altijd is er later niets meer van te zien.


Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Die cockpit is zeer geslaagd, Henny. Jammer dat je er straks niet zoveel meer van ziet. Zo te zien is dit de troepentansportversie. Voor gewone vracht werden de banken eruit gehaald. Hoe werkt dat drybrushen met alu precies?
VrGr
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Er kon zelfs een complete jager mee worden genomen incl. de vleugels ,
ik vraag me af hoe die geladen werdt , ik vermoed via het dak die volgens de beschrijving
van linnen was .
Het drybrushen is heel eenvoudig neem een klein beetje verf aan een penseel en veeg dat
Bijna helemaal weer af aan een doek .
Met de verf die dan nog aan het penseel zit strijk je heel licht over het oppervlak .
Het woord zegt het al drybrushen- droogkwasten dus .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ja, dit was 1 van de heavy lifters uit ww2 en daarom ook populair bij de Duitsers.

Mooie start hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 23:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Luchttransport is altijd een probleem geweest voor de Luftwaffe. De eerste 'setback' vond in de meidagen van 1940 plaats, toen ze zoveel Ju 52's verloren op en boven Nederlandse bodem. Operatie Seelöwe moest o.a. gecancelled worden, omdat dit probleem niet bijtijds kon worden opgelost. Dat speelde ook bij de bezetting van Kreta en later aan het oostfront. Te laat realiseerde de leiding van de Luftwaffe zich dit probleem. Omdat de echte oorlogsproductie van Duitsland pas eind 1942 op gang kwam, bleek dit niet meer in te halen. De in allerijl ontwikkelde Me 321 en 323 konden geen soelaas meer bieden. Vandaar dat men in arren moede de He 111 H-20 vanaf begin 1943 maar als transportvliegtuig ging inzetten en allerlei vliegtuigen van andere mogendheden probeerde in te zetten waaronder de Canguro. Eigenlijk werd de Regia Aeronautica een knechtje van de Luftwaffe, ook bij offensieve taken. In feite was het niet het brandstofgebrek maar uiteindelijk het transportprobleem dat de Luftwaffe de das omdeed.

Ik ben ook heel benieuwd naar wat Eelco van deze bak gaat maken. Is de doos al uitgepakt Eelco?
:lol:

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 9:06 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
De doos staat nog in de opslag! Vanochtend de kamers hier aflakken. Hopelijk volgende week vloertje erin en dan kan ik gaan inrichten. Dus zal nog maandje duren eer ik hier eindelijk wat kan plaatsen. Frustrerend hoor 2 maand niets kunnen doen maar het resultaat wordt straks mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement