Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 20:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag was het een zware werkdag, laten we het stellen dat het me professioneel niet helemaal voor de wind gaat. Toen ik naar huis reed, wist ik nog niet of er thuis een opkikkertje op me zou staan te wachten, zodat ik toch niet met een slecht gevoel het weekend in hoefde. Dat heeft te maken met de volgende kit, die ik in Putte bij Domino gekocht heb:

Afbeelding

Deze aankoop had twee beweegredenen. De eerste was dat ik een boontje heb voor complexe legervoertuigen met ontelbaar veel wielen zoals deze. Jullie hebben mijn Scud (http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=29757#.UQK67B1QYmY) vast wel gezien en ik heb vroeger ook al een HEMMT, een LAV-25, een Fuchs en een Luchs gebouwd. De tweede reden was, dat ik net bij een andere verkoper de Tankograd-publicatie had gezien over dit voertuig. Meteen haastte ik me terug met de waarschijnlijk vrij onredelijke angst dat iemand anders met dit boekje zou gaan lopen. Het gevoel zal jullie waarschijnlijk ook wel bekend zijn, je wordt een beetje als een klein verwend kind op zo'n beurs. Gelukkig lag het er nog:

Afbeelding

Na dit illustratieve werk gelezen te hebben en nog wat ander op zoekwerk gedaan te hebben op het internet, besloot ik dat deze kit net zoals de Scud een goeie gelegenheid bood om wat verder uit te bouwen. Het verschil is, dat de Hobbyboss DANA beter uitgerust is dan de Trumpeter Scud, er zit een uitgebouwd onderstel, een motor, drie PE-frets en clearparts bij. De banden zijn wel vinyls en de binnenruimtes zijn niet uitgewerkt, hoewel er meer dan 600 onderdelen zijn.

Mijn zoektocht op internet bracht me bij de volgende mogelijkheden:
- Voyager PE? Of ET-models? Of liever Eduard?
- De vinyls vervangen door resin? Dat van Voyager of dat van ET-models?
- Welke versies waren er mogelijk? Welke figuren kon ik vinden? Alvast geen Tsjechische. Dus moest het een van de uitvoerlanden worden: Polen, Rusland, Georgië of Libië.

Als antwoord op eerste vraag koos ik voor Voyager omdat ik daar ook een set voor een Maultier van had gekocht en die doosjes zien er gewoon uitnodigend uit. Ze hebben meerdere PE-kits voor dit model, een compacte en een uitgebreide, dus koos ik de tweede. Voor de tweede vraag was het antwoord simpel, nadat ik het volgende review gelezen had: http://www.scaleplasticandrail.com/kaboom/index.php/all-things-military-vehicle/135-scale/kit-reviews/1282-135-boxer-mrav-a-shkh-dana-vz77-weighted-wheels-from-et-model. Als iemand van plan is deze kit te gaan bouwen met resinwielen, bedenk dan dat beide producten die er momenteel uit zijn voor de DANA, zowel Voyager als ET, incorrect zijn en dus inferieur aan de kitwielen. Het probleem is dat het profiel bij de DANA aan beide zijden in spiegelbeeld moet, wat de resingieters nagelaten hebben. Dat betekent dat aan rechterzijde van je model alle banden fout staan. Ben ik blij dat ik eerst dat review las, ik had bijna een set van zesentwintig euro laten afkomen...

Voor ik bij de laatste vraag kwam, had ik al de website van "Der Sockelshop" (http://www.sockelshop.de/catalog/index.php) geconsulteerd omdat die Voyager-PE verdelen. Ik typte op hun zoekmachine "Dana" in. Gewoonlijk als je zoiets doet op een koopjeswebsite, komt er zoiets als "klanten die dit product kochten, wilden ook graag" en dan een stuk drie onrelevante zaken. Bij Sockelshop kreeg ik meteen antwoord op de laatste vraag, het zou een Pool worden. Ze hadden namelijk een chauffeur én decals voor een voertuig dat aan ISAF deelnam. Ik ging even op zoek naar documentatie en kwam op de volgende filmpjes, waar de 152 houwitser afgevuurd wordt:

http://www.liveleak.com/view?i=ab4_1317534528

Opmerkelijk is de uitwendige autolader met rammer die je net voor het schot aan het werk ziet. Misschien is dit wel iets voor een diorama, zo met een geschutsstelling, alleen zie je een stuk minder van het voertuig zelf. Ik heb opgezocht van welk merk de chauffeur van Sockelshop was en heb van dat merk ook twee Poolse soldaten gekocht. Het merk is Toro Models, dat klinkt even Pools als Olé maar ze zijn wel degelijk van ginder. Het was dit pakketje met de drie figuren, het PE en de decals, dat vandaag via UPS zou arriveren. Wat ik niet wist, is of er iemand thuis zou geweest zijn want na de middag was iedereen uithuizig...

Afbeelding

Gelukkig maar, moeder was op post geweest. Nu kon ik alles even op een rijtje leggen:

Afbeelding

Rechts ligt de inhoud van de Hobbybossdoos, links ligt wat er in het pakketje zat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is bijna jammer dat de B-25 Mitchell nog mijn snijmat ingenomen heeft. Ik denk dat ik daar nog even wat PE opplak en die dan tot na de dooi volgenden week klasseer, zodat ik hier al mee aan de slag kan. Nog even wat info over het voertuig zelf, want er zullen er wel een paar zijn die grote ogen zouden trekken als dit even langs zou komen rijden op straat. Even een zinnetje dat ik voor de veiligheid maar kopieer van Wikipedia:

"The Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky (self-propelled auto-loading gun), also known as Samohybná Kanónová Húfnica vzor 77 (ShKH-77) (self-propelled gun howitzer model 77) was designed by Konštrukta Trenčín and built by ZTS Dubnica nad Váhom in the former Czechoslovakia (now Slovakia) as the first wheeled 152 mm self-propelled artillery gun to enter service."

Dus het betreft een 152mm houwitser voor zowel eigen als Sovjetmunitie, met aandrijving van een 8x8 truckchassis en met een gepantserde cabine. De V12 motor van 257 kW is omwille van de verdeling van het toegenomen gewicht van dit pantser naar achteren geplaatst en er zijn drie intrekbare poten aangebracht, wat het totale gewicht op 23 ton brengt. Hoewel wat voorbijgestreefd op het huidige strijdtoneel, was DANA revolutionair toen hij uitkwam, niet in het minst omdat dit een authentiek Tsjechisch product was in een Sovjetlidstaat. Het laden gebeurt volautomatisch en de crew zit in NBC-beschermde compartimenten. Er zijn uitstekende off-roadcapaciteiten en de kosten van een wielaangedreven houwitser zijn laag vergeleken met een rupsversie. Het schootsbereik ligt rond de twintig kilometer. De nadelen van deze configuratie zijn het hoge silhouet, het ontbreken van optische hulpmiddelen anders dan een vizier voor de richter en een beperking in rotatie, aangezien de elektronica door rubberen kabels loopt die verhinderen dat de loop naar achteren gedraaid kan worden. Het aanbrengen van modernisaties was door de lichtere truckconfiguratie gelukkig mogelijk. Een aantal van de Tsjechische voertuigen is na de val van het Sovjetregime omgebouwd naar NAVO-kaliber 155mm munitie, met de zogenaamde ZUZANNA als resultaat. Die is ook op een T-80 onderstel beschikbaar (ik heb ergens ontdekt dat mijn Poolse versie gelukkig de originele DANA is, scheelt wat scratchwerk). De DANA heeft naast Afghanistan ook slag geleverd in Libië en Georgië. De Libische stukken waren van dienst geweest in het jarenlange grensconflict met Tsjaad in de jaren zeventig-tachtig, vooraleer ze waar nodig preventief uitgeschakeld zijn door de NAVO in 2011: zie http://esotericarmour.blogspot.be/2012/09/libya-shkh-dana-vz77.html. De Georgische pantsers werden ingezet tegen Ossetië en de Russen in 2008, alvorens in een airstrike vernield of ingenomen te worden door de overmachtige Russen.


Laatst bijgewerkt door StevenVD op zo 30 jun, 2013 17:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 jun, 2011 17:37 pm
Berichten: 355
zo dit is een mooi voertuig , en je heb er prachtig mooie kleine onderdeeltjes bij .

ik geloof wel nadat ik je scud heb gezien dat je er iets moois van gaat maken .

en de ervaring die ik heb met hobbyboss ( niet veel ) is goed , alles past goed
en is erg mooi gedetailleerd .

de eerste volger heb je binnen :lol:

groet danny.

_________________
M114 armored command and reconnaissance carrier (vietnam)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38014#.UHxC3q6WPcs
mijn eerste 1/16 figuur een samurai
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=39887

STARTING SOON : dead or alive you're coming with me


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2013 22:39 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Haarlem
Mooi hoor!!

Ik ben benieuwd. Mocht je om één of andere reden een tekstje op z'n correct Pools willen hebben.

Stuur me een bericht ;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
:shock: jij hebt daar haast een vierkante meter aan pe liggen, succes daarmee!
Apart voertuig, ik ben benieuwd wat je ervsn gaat maken, je hebt in ieder geval genoeg extra's
Ik volg deze!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Fantastisch apparaat. Mooi boekje en veel accesoires, ben benieuwd...misschien gaat deze er bij mij ook nog weleens komen!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2013 1:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen en tips. De DANA is nog niet zo lang uit in polystyreen, voordien moest je het stellen met een dure resinkit. In het boekje van Tankograd stonden nog enkele hebbedingen, zoals de G6, de Bereg en de Archer, waarom komen daar geen kits van uit, maar wel van de zoveelste Abrams of Challenger?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2013 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat komt denk ik vooral omdat het erg duur is om geheel nieuwe mallen te maken, daarom kopen fabrikanten vaak mallen op van oude merken, die ze dan weer onder hun vlag uitbrengen als 'nieuwe' kit. (sorry voor de off-topic)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2013 17:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Nice! Doosje heb ik hier ook liggen, ik kijk nu mooi even met je bouw mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik kon niet verder met de Mitchell want ik heb mijn Tamiyatape verloren gelegd, ik heb er uren naar lopen zoeken en daardoor is er wel andere rommel opgeruimd. Lastig als je weet dat het ergens in een zakje moet zitten. Dan maar gestart met de DANA.

Afbeelding

Ik had al een stukje gebouwd, onder op de foto te zien. Er is al een console aan de zijkant gekleefd. Dat bleek overbodig want bij het bouwen van een Poolse DANA wordt dat bakje, de analoge intercom, vervangen door een digitaal toestel. Dit zit niet in de kit maar gelukkig wel bij de chauffeur van Toro models. Je ziet het staan op het doosje en de instructies tonen waar in de cabine het hoort te zitten en hoe de kabels lopen. De producent van dit toestelletje heeft een interessante site, waar we ook plaatjes zien van de andere Poolse voertuigen die ermee uitgerust zijn: http://www.wb.com.pl/en,Solutions,PLATFORM-INTEGRATION,Gun-and-Cannon-Automation/152mm-DANA-T,29.html

Afbeelding

Hier is de console vervangen door de Fonet intercom. Kabels ga ik maken van ijzerdraad. De oranje pijlen geven aan waar ovale sinkmarks moesten verwijderd worden.

Afbeelding

Hier eigenlijk het eerste stukje scratchwerk dat volgde. Men had een paar kijkraampjes niet als clearpart voorzien. Als je van buitenaf kijkt, lijken die raampjes wel zwart, maar als je door de voorruit binnen kijkt moet je wel door deze raampjes het buitenlicht kunnen zien. Ik heb daarom de opening uitgeboord en stukjes clearpart gietraam geschuurd in de vorm van de openingen. Dit heb ik er met P+ in vastgekleefd want lijm zou zeker problemen geven. Op deze foto zit er al een glaasje in, dat voor de passagierszijde ligt ernaast.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Citaat:
Ik kon niet verder met de Mitchell want ik heb mijn Tamiyatape verloren gelegd, ik heb er uren naar lopen zoeken en daardoor is er wel andere rommel opgeruimd


Je wéét dat dit klinkt als een smoes hé? :wink:

Leuke inleiding, mooie kit en een berg aftermarket. Blijft er nog wel wat van de originele kit over?

Succes ermee.

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement