Hoi allemaal,
Hier mijn bijdrage aan deze groepsbouw "meerdekkers"
Toen ik vernam dat deze groepsbouw van start ging was ik al direct enthousiast. Normaal ben ik te vinden in de truck en motor afdeling van modelbrouwers maar vliegtuigen heeft m'n hele leven al een bepaalde aantrekkingskracht gehad. En zo nu en dan frutsel ik dan een vliegmachien in elkaar. Ik was eerst van plan om met een Spad XIII te gaan deelnemen maar deze is al in een te ver gevorderd stadium dat dat eigenlijk niet eerlijk is om daar mee te gaan deelnemen. Binnenkort start ik dan maar een bouwverslag van deze Spad XIII 1/28.
Maar goed terug naar de Beechcraft. Dit toestel is gebouwd en ontwikkeld door de heren Walter H Beech en T.A.Wells. Het vliegtuig kenmerkt zich door de stand van de beide vleugels. De bovenvleugel staat verder naar achteren dan de onderste wat bij andere dubbeldekker net andersom was. Deze stand gaf samen met de gestroomlijnde romp de piloot extra uitzicht rondom de cabine. Het vliegtuig was in eerst instantie bestemd voor de zakelijke sector, zoals je nu een prive jet zou hebben.
Hier wat wetenswaardigheden over de Beechcraft “Staggerwing” zoals ie ook wel genoemd werd.
De eerst vlucht van het toestel vond plaats op 4 november 1931. De hoge snelheid van het toestel maakt hem populair bij air racers. In 1935 vloog een Britse diplomaat een rondje “allround the world” over een afstand van 34331 km. Tijdens de Spaanse burgeroorlog heeft deze Stagerwing diverse missie’s gevlogen. China gebruikte de Staggerwing als ambulance vliegtuig tegen de oorlog met Japan. En onze eigen prins Bernhard vloog tijdens z’n verblijf in London (1941) met een speciaal gecamoufleerde versie.
De kit.
De mooie boxart van de Roden doos.
De frames zien er op het eerst gezicht goed uit.
Ik heb het plan om er een polished aluminium uitvoering van te gaan maken. Hoe dat eruit ziet zal ik binnenkort laten zien.
Eddy