Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 15:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
hoi, ik heb de H.M.S Victory gebouwd, staat ook ergens hier op het forum. Maar ook hier. http://www.furioza.nl/victory.html misschien heb je daar iets aan. wanneer je op dit gorum zoekt naar mijn verslag is deze wel meer uitgebreid dan op mijn website. Ik heb daar het tuig in opbouw helemaal laten zien incl de zelfgemaakte gereedschappen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Over dat ontbrekende roer: eerste pagina, tweede foto van boven zie ik volgens mij een aangegoten roer zitten.
Zelfde pagina alleronderste foto: foto van beschrijving ==> aangegoten roer.

Men spreekt trouwens niet over wanden maar over want of tuig (staand of lopend).

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 19:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
De foto uit de bouwbeschrijving komt uit de kit in 1:96. Deze heeft wel een roer dat er goed uitziet. Bij mijn kit (1:150 ongeveer) zit er "onder water" wel een roer maar de vorm aan de bovenzijde klopt voor geen meter. Het zichtbare deel straks zou ik na moeten maken.

Maar de roeren die ik totaal na moet maken zijn die van de sloepen, daar zit niets voor bij.

Wat is overigens de nautische naam voor het meervoud van het want?

Furioza: Jij hebt de jufferblokken behouden van de kit en deze geverfd toch? Daar zat ik ook aan te denken omdat ik bang ben dat de blokken te klein blijken te zijn om er gaatjes in te boren en dit deel ook na te maken.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door matramurena op zo 30 dec, 2012 22:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 20:06 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ja, ik heb de jubberblokken en talrepen geschilderd. Daar aan het staandwant gelijmd. In de jufferblokken kleine gaatjes geboord zodat dit hier weer in te lijmen is.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=12500#.UOCCQ2_8IrU
toch even gezocht, klik voor de link, dan heb je het gehele topic.

http://www.furioza.nl/kleinejufferblokken.html
Ik heb ook een stukje gemaakt voor kleine jufferblokken, misschien heb je daar iets aan?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 21:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Bedankt voor de linkjes!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
De 1:96 kit heeft een los, draaibaar roer.
Eigenlijk alles wat je bij jouw kitje wilt gaan maken is standaard aanwezig bij de grote kit.
Ik weet wel dat de grote 1:96 kit er ook in 2 uitvoeringen is: één met zeilen en één zonder zeilen.
De ene is een uitvoering van Revell Germany en de ander van Revell USA.
De pasvoering van beiden schijnt tegenwoordig naadje te zijn (versleten gietmallen).

Meervoud van het want is gewoon want.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2012 14:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Even een update. Foto's zijn van wat mindere kwaliteit, maar het geeft aan hoe het model vordert. Masten staan nog los (dus niet in lijn) en het want is het meegeleverde plastic.

Nu begint het detaileren van het model, leuk werk! Te beginnen met het herbouwen van de nu uitgesneden ramen achter. Omdat ze groot genoeg zijn om eventueel wat doorheen te kunnen zien zal ik er ook een dekje in moeten maken met een wandje zodat je niet zo de leegte in kijkt. Zit nu te denken er zelfs eventueel een klein led-je in te doen. Iemand hier een goede link voor (beetje geelachtig licht van een oude lantaarn, liefst flakkerend)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2012 18:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Wederom een vraag voor de zeilschip-bouwers hier aanwezig. IK wil gaan beginnen aan het namaken van het want ( :brouw: ) en hier heb ik takelgaren van 0,75mm voor nodig. Nu wil ik meteen alle andere benodigde takelgarens meebestellen, maar hoeveel meter en welke diameters/kleur zouden jullie aanbevelen? Ik wil het comnplete tuigageplan vanaf de grotere 1?96 kit gaan aanbrengen.

Welke diameter wordt er normaal voor deze schaal gebruikt? 0,25mm leek mij wel een goede maat, maar wellicht is dat veel te dun.... Kortom: de info omtrent tuigage ontbreekt hier....

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb weer het een en ander aan het schip kunnen werken en dus weer tijd voor wat plaatjes. Het donkere hout heb ik nu in kleur gezet en ik moet zeggen dat ik de kleuren-combo aan dek erg aangenaam vind.

Afbeelding

Afbeelding

Verder was ik het steeds moeten ophogen van mijn plank wat zat en dus heb ik de butegas-brander en een oud mes er maar eens bij gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Best spannend als af en toe de vlam erin slaat en je het schip opeens weer geel ziet oplaaien :) Maar met een beetje aandacht en geduld is het goed te doen op deze manier.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 21:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
En bij thuiskomst vandaag werd ik weer eens blij verrast! De postbode had een envelopje achtergelaten met goodies voor de Constitution erin.

Afbeelding

Helaas heb ik van het kleine kaliber nog 11 kannonen te kort (Kreeg geld retour in plaats van twee zakjes omdat ze op waren...) De grote kanonnen heb ik er ruim voldoende van. 20 stuks waar ik er maar 11 van ga gebruiken.

Meteen maar even als dry-fit bekeken hoe het eruit gaat zien.

Afbeelding

Afbeelding

Valt me niet tegen want het was verrot lastig om een juist formaat te vinden. 1:150 is geen doorsnee maat voor scheepsbeslag ben ik achter.... Overigens ziet het dek er op de foto's slecht uit doordat het nogal verstoft is (het model past niet in de kast dus staat totdat ik een stolp heb geplakt bovenop de kast) in combinatie met de niets-ontziende makro-stand.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement