Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Ik ben erg benieuwd hoe jouw camo er uit is komen te zien zo na dat blue-tack verhaal.
De camo is in ieder geval een niet veel geziene, dus wel interessant.
Ik hoop dat het gelukt is, wat wil zeggen: hou ons niet te lang in spanning.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Zo... het lijkt inmiddels wel een Hind groepsbouw wat actuele projecten betreft en los van wat al klaar is natuurlijk... :)
Alleen René wijkt behoorlijk af met z'n Cagi... :) Maar zeker leuk hoor dat er veel Hinds in aanbouw zijn, en allemaal om en nabij in dezelfde fase van het project... Kunnen we mooi afkijken bij elkaar... of eigenlijk ik bij de anderen... :)

Ik ben afgelopen week beetje bij beetje verdergegaan met het spuitwerk.
Ik ben begonnen met het opnieuw aanbrengen van de pre-shading op de nieuw in te kleuren vlakken, zodat deze op min of meer dezelfde wijze worden 'aangelicht' door de achterliggende kleur.
Anders ligt de verf van de tweede kleur er alleen maar nòg dikker op, zodat van de eerste pre-shading niks meer te zien is.
Daarna dus de 2e kleur aangebracht, en vervolgens een postshading, of eigenlijk 2.. Eerst een van de donkere kleur die een beetje aangelengd is met de zandkleur, en vervolgens dát kleurtje weer iets verlichten met wit om nog wat valere plekken te creëren.

Al met al redelijk tevreden, ik heb al verschillende 'bochtjes' in het camopatroon gezien die net te soft of te scherp zijn, deze zal ik in de bijwerk ronde, als ik ook de antenne's e.d. aanbreng, nog een keer over doen.

Daarna begonnen met het afplakwerk om de onderzijde van kleur te voorzien (excuus voor de foto, ik was al begonnen met plakken voordat ik de foto van de camo had gemaakt :oops: ).
Goeie tip van Jelle met het aluminiumfolie toegepast... :)
Dat had alleen niet nodig geweest als ik, net als Asmodi, éérst de onderkant had ingekleurd. Dat scheelt een hoop afplakwerk en lastige hoekjes op de stub wings... :)
Vervolgens eerst een grijze grondlaag aangebracht om een enigzins neutrale kleurlaag te krijgen en om doorschijning van de donkere camo kleur te voorkomen.
Hieroverheen de pre-shading weer gespoten, en dat ligt as we speak te drogen. Van de week maar eens het kleurtje gaan mengen t.b.v. de onderkant.

Hierbij even wat foto's van de stapjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh en over antenne's gesproken, op de een of andere manier kwam mijn pitot buisje zo (zie foto) uit de verpakking...

Afbeelding

Das niet zo mooi, en bovendien hoort eigenlijk nog wat meer aan het uiteinde te zitten, vandaar dat ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om wat after market spul te bestellen...
Een brass of metalen pitot buisje met 4 vinnekes...

Afbeelding

Jongens en meisjes.... oogjes dicht en snaveltjes toe..... slaap lekker...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke update hoor. Ook goed om even een steek onder water te geven, activiteit laat het inderdaad - op enkele bouwers na - wat afweten.

Die pitotbuis is zeker een mooie aanwinst. Voorzichtig er maar mee. Ziet er scherp uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 1:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Eerlijk gezegd vindt ik het helemaal niet zo erg om te zien dat je pitotbuis in de kit kapot was.
Dit aftermarket setje komt heel goed te staan op dit model. Want ik vindt dat je hier een prachtige kist hebt neergezet.
De camo is lekker afwijkend en ziet er gewoon goed uit. Mooi werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Thx!

tsjopper bob schreef:
Nog 5 weken te gaan. Voor een aantal geldt nog steeds dat ze er nog even flink aan moeten trekken. Neem je verantwoordelijkheid en maak af wat je jezelf hebt voorgenomen. Bouw die 'mooie' Russische helikopter. We hebben nu een score van slechts 13 van de 41 aangemelde modellen. Slechts 30% dus nog maar.


Om gelijk maar even weer een klein daadje bij die woorden te voegen:
Weer een stukje dichter bij het eind. Ik heb de onderkant, de wielbakken en -onderstellen in de verf staan, en ik ben ook begonnen de bewapening wat verder af te werken.

De foto's van de vooruitgang....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De UPK's en de Shturms afgeplakt:
Op de UPK's komt wat stencilling, waarvan ik de rode markeringen wil gaan airbrushen:

Afbeelding

Afbeelding

De Shturms zijn al in een khaki kleur gespoten en worden voorzien van blauwe uiteinden en de rode afdekplaatjes.
De bewapening wil ik op dezelfde manier uitvoeren als op de foto hieronder, al deze wapensystemen zijn (of waren in ieder geval destijds) in gebuik in Angola.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem weer even...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo mag ik het zien. Ook goed gebruik gemaakt van ref-foto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Zo.... even een stand van zaken...

Inmiddels weer een aantal kleine dingetjes gedaan m.b.t. de bewapening en andere uitsteeksels... :)

Ik was in de veronderstelling dat de uitlaten voorzien moesten worden van een stalen (?) of hitte bestendige rand (wellicht heeft het te maken met het bevestigen van de optionele hitte diffusers / luchtfilters o.i.d.?
Dit is wat ik bedoel... :)

Afbeelding

Die luchtfilters laat ik in ieder geval achterwege, maar dat randje moest er komen...

Afbeelding

Dus 2 plakjes tape op elkaar geplakt en de vorm van de rand opgemeten en op de tape getekend. Vervolgens uitgesneden...

Afbeelding

Maar wat blijkt als ik de (wat betreft Angola overigens schaars te vinden) foto's bekijk? Zit niet zo'n randje....

Afbeelding

Dan niet... dus met rond afgesneden stukjes tape strak rondom de uitlaten afgeplakt en het geheel nog eens zwart en vervolgens polished aluminium van Alclad gespoten.

Verder zitten de stubwings inmiddels vast aan de romp, en zijn de wapens bijna gereed. Dan nog wat wielbakdeurtjes monteren en vervolgens het hele apparaat nog eens bijwerken met de camo kleurtjes.

Ik ben ook weer iets verder gegaan met de hoofdrotor, daar wil ik leidingwerk aan vastmaken...

Afbeelding

Het begint nu op te schieten, bijna aan de P+ lagen toe en dan is het decals plaatsen (niet zo veel), wat washes plaatsen en één of twee lichte filters over het geheel.

Zo staat e.e.a. er momenteel bij:

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende update maar weer... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2012 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goede progressie. Alle puzzelstukjes liggen klaar om op hun plaats te vallen.

Op zich had ik dat randje wel leuk gevonden. Dat het op die ene 'vage' niet zit, houdt niet in dat ze niet op alle heli's niet geplaatst zijn. Had wel een leuk toegevoegd detail geweest. Zoals je schreef, het zal wel ergens voor dienen, waarvoor zou het er dan afgehaald worden.

Toch ook maar even googelen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Hoi René...

Nu breng je me toch aan het twijfelen...
Ik ging er eerst ook van uit dat het randje er op zat zoals bij veel toestellen, maar het kwam omdat ik ook enkele zonder het randje zag.
De handleiding van de decals zijn zeker niet heilig voor mij, omdat ik ook al teleurgesteld was in de Slowaak die ik eerst wilde maken. Daar kloppen de registratiecode's niet van...

Mooie foto die 2e! Heb ik gelijk opgeslagen... Het is wel een P, maar in veel opzichten (waaronder wellicht het randje) zal het niet echt verschillen met de V... Vandaar dat ik twijfel... ik heb de uitgesneden stukjes tape nog wel liggen, noem het een voorgevoel...
Ik denk dat het niet echt met zekerheid te zeggen is, omdat ik tot op heden geen foto heb kunnen vinden van degene die ik aan het maken ben... Ik ben wel verbaasd dat jij die foto gevonden hebt overigens, want ik overdrijf niet als ik zeg dat ik uren gegoogeled heb naar foto's van Angolezen. Des te mooier dat jij hem nog even vind voor het einde... :)

Ik slaap er nog een nachtje over... Het is niet veel werk om te doen hoor, maar op de ene foto mèt en de andere foto zonder... Ik vind het vreemd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 4:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
You're welcome. Ik denk dat het geluk hebben is met de zoekterm. Volgens mij heb ik 2 of 3 zoekfuncties geprobeerd en een kwartiertje plaatjes kijken. Ik meende dat ik gegoogeld had op H-380 Angola (die kwam ik ergens tegen op 'Hind Angola' of zo iets).

Met of zonder randje is mij eigenlijk om het even. Maar met randje vind ik toch wel net iets mooier. Ik laat de keus helemaal aan jou.

Sorry voor late tijdstip van deze reactie, maar ik ben net terug uit de film, The Hobbit. Een aanrader!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement