Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hier mijn bijdrage. Het is de Fairey Firefly in 1/48 van AZ models.

Allereerst een klein beetje historie.

De ontwikkeling van de Firefly startte in de periode 1939 - 1940 naar aanleiding van specificatie voor een marinejager voor Fleet Air Arm. Dit toestel moest de Gloster Sea Gladiator en de Fairey Fulmar vervangen. Het prototype, de Z1826 maakte op 22 december 1941 z'n eerste vlucht. Na verschillende tests en modificaties werden de eerste productietoestellen in de loop van 1943 afgeleverd. No. 1770 squadron, gestationeerd op RNAS Yeovilton was op 1-10-1943 als eerste squadron operationeel op de Firefly.

De Fairey Firefly diende in de Tweede Wereldoorlog als een marine jager. De Mk.I had dezelfde motor als de Spitfire Mk.XII, maar was wel twee keer zo zwaar. Dit kwam de snelheid niet ten goede. Daardoor kon hij nooit een langdurig gevecht winnen tegen moderne eenzitsjagers zoals de Bf-109 of de FW-190. Na de oorlog werd hij al snel overschaduwd door de eerste straaljagers. Toch zijn er nog meer dan 1700 van gebouwd. Ze vlogen voor het Verneigde Koninkrijk, Australië, Canada, Denemarken, Ethiopië, Nederland, India, Zweden en Thailand. In 1962 zijn er nog aanvals vluchten mee uitgevoerd boven Nieuw Guinea.

De MLD heeft verschillende versies in dienst gehad. Ze vlogen voornamelijk vanaf de beide Karel Doorman schepen, maar ook veel vanaf landbases. Voor verdere info over de Firefly in het algemeen en het gebruik bij de MLD in het bijzonder, zie de volgende sites:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Firefly

http://www.heldersemodelvliegclub.nl/bo ... refly-mk-4

http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... boord.html

http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... abel_.html

http://kw.jonker.co/index.php/nl/de-kis ... imitstart=

Door naar de kit.

De 1/48 Firefly van AZ models is geloof ik al eens eerder gebouwd op dit forum. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt een nieuwe uitgave van de Grand Phoenix kit.

Afbeelding

Het is een mixed media kit. De romp, vleugels en enkele andere onderdelen zijn van spuitgiet plastic. Geen 'locator pins'. Ze hebben een 'sinaasappel' huidje en dat zal dus glad geschuurd moeten worden. Verder zit er veel resin in, een beetje PE en zelfs voorgesneden maskers voor het verven. Instructie boekje lijkt veel op dat van Eduard en de schilder/decal instructie is volledig in kleur. Met de decals is er keuze tussen drie machines, maar voor mij word dit al de MLD uitvoering.

Afbeelding

Even een close-up van het PE.

Afbeelding

In een ver verleden ben ik er al eens voorzichtig aan begonnen. Maar verder dan dit was ik toen niet gekomen. De resin onderdelen zien er perfect uit. Zeer scherp, mooi detail en zonder inperfecties gegoten.

Afbeelding

Nog even een close-up van de vleugel. De paneellijnen zijn wel een beetje grof uitgevoerd. Maar het zit er wel redelijk strak en gelijkmatig erop.

Afbeelding

Ik heb hem voor de vergelijking even naast de Spitfire gezet en dan valt meteen op dat hij een flink stuk groter is. Dit is wel de Hasegawa Spit Mk.IX die een halve centimeter te kort is. (en voor de rest perfect) Maar voor een toestel dat twee keer zoveel weegt, mag het ook wel wat groter zijn.

Afbeelding

Eindelijk weer eens een 1/48 bouwwerk. Lijkt me leuk!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Laatst bijgewerkt door 1.JaVA_Platypus op zo 09 jun, 2013 19:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mooi onderwerp ook! Deze heb ik ooit ook eens gemaakt maar dan van Frog. Mooi toestel, maar ik vind de latere versie mooier.

Succes!



erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi bouwpakket, met dat mixed media. Have fun met het maken ervan!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er goed uit, mooie kit. In een grijs verleden werd er hier op het forum ook een 1/48 Firefly gebouwd, van Grand Phoenix. Zijn dat dezelfde mallen?
Mooie decal optie trouwens, in dit schema vlogen de kisten in Indië.

Je kent hem wel van deze bekende foto;
Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Shake schreef:
Dat ziet er goed uit, mooie kit. In een grijs verleden werd er hier op het forum ook een 1/48 Firefly gebouwd, van Grand Phoenix. Zijn dat dezelfde mallen?
Mooie decal optie trouwens, in dit schema vlogen de kisten in Indië.

Je kent hem wel van deze bekende foto;
Afbeelding

Gr. Sjaak


Je heb gelijk Sjaak, dat kunnen zomaar dezelfde mallen zijn. De Mk.I's hebben twee verschillende schema's gehad. Het standaard FAA schema (Temperate Sea scheme?) En het bekende sky/donkergrijs schema. MK.I's en MK.IV/V's hebben naast elkaar gevlogen in de MLD. Die foto die jij plaatst is inderdaad bekend. Het lijkt me wel stoer als ik de Firefly even vol hang met raketten. 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Knetterik schreef:
Mooi onderwerp ook! Deze heb ik ooit ook eens gemaakt maar dan van Frog. Mooi toestel, maar ik vind de latere versie mooier.

Succes!



erik


Je hebt helemaal gelijk Erik, maar zie dat maar eens om te bouwen. Zo met al die resin onderdelen en waarschijnlijk het vele schuurwerk wat ik er waarschijnlijk aan ga hebben, heb ik geen zin om er nog een complexe ombouw tot Mk.IV/V van te maken.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
1.JaVA_Platypus schreef:
Je hebt helemaal gelijk Erik, maar zie dat maar eens om te bouwen. Zo met al die resin onderdelen en waarschijnlijk het vele schuurwerk wat ik er waarschijnlijk aan ga hebben, heb ik geen zin om er nog een complexe ombouw tot Mk.IV/V van te maken.


Ik bedoelde het ook niet zo dat je hem beter zou kunnen om gaan bouwen Pieter, ik wilde alleen zeggen dat dit een mooi toestel is maar de Mk.IV mooier kwa lijnen. Overigens vergiste ik me door te zeggen dat ik deze versie al eens gemaakt heb maar dan van Frog, want die was in 1/72. Ik had weer eens over de schaal heen gelezen :oops:


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik had er vergeten een smiley bij te zetten Erik. Maar ik voelde me niet in het minst door jou onder druk gezet. ;)

Toen ik deze kit pas had gekocht heb ik er even over gedacht om er een Ml.IV/V van te maken. Maar zo recht uit de doos heb je er denk ik genoeg werk aan. Hobbyboss of een ander chinees merk zal vast wel snel met meerdere Firefly's in verschillende schalen komen. Dat kan nooit lang meer duren.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Gelukkig maar Pieter. Laten we hopen dat er inderdaad snel een Mk.IV komt, weer een reden om iets te gaan kopen. Liefst een Japans merk overigens.

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2012 2:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het schijnt dat Flightpath ooit een resin 1/48 Mk.4/5 heeft uitgebracht. Even snel googlen leverde geen verkrijgbare exemplaren op. Bovendien ligt de prijs zo rond de € 150,-, niet echt een koopje. Aan de andere kant lijkt de ombouw van een Mk.1 naar een Mk.4 me ook niet al te simpel. Als 1/72 bouwer ben ik toch wel verwend met de hele reeks Special Hobby Fireflies.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement