Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Koolhoven FK.41 is klaar, de FK.23 Bantam onderweg, en brengt het grootste gedeelte van de tijd door met drogen, dus om de tijd tot de groepsbouwaktiviteiten volgend jaar te overbruggen was een nieuw projekt nodig.
Het wordt de Fokker V.23, van Omega Models, een 1:48 resin model (mijn eerste 1:48, dus geen excuses meer voor grove afwerking t.g.v. de kleine schaal).

Afbeelding

Deze eendekker ontworpen door Reinholdt Platz en gebouwd tussen maart en mei 1918 deed mee aan de tweede jager competitie van de Duitsers, net zoals de latere E.V/D.VIII. Het vleigtuig, aangedreven door een Mercedes D.III van 160 pk, was sneller (210 km/uur) dan de D.VII en de D.VIII, maar schoot tekort qua stijgvermogen (23 minuten naar 500 m). Bovendien was het mindere zicht t.g.v. de relatief grote vleugel (in vergelijking tot tweedekkers) naar beneden niet populair onder de toenmalige piloten. Het bleef bij dit ene prototype. Er zijn berichten, dat het vliegtuig door Fokker meegenomen is naar Nederland. Wat er daar mee gebeurd is is onduidelijk.
Beste referenties: Paul Leaman, Fokker Aircraft of World War One (2001), Peter Grosz en Voker Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921 (2004).
Ik heb de V.23 al gebouwd; een zeer eenvoudige 1:72 resin kit van CS resin, gekocht jaren geleden op de ESM.

Afbeelding

De 1:48 kit van Omega Models heb ik per ongeluk gekocht bij de LHS. Op de zijkant van de door stond namelijk 1:72, en ik had wel zin om er eentje te bouwen die wat beter gedetailleerd was. Op de voorkant van de doos stond het overigens goed, maar een kniesoor die daar op let.

Afbeelding

Ik vond hem wel wat prijzig, het waarom daarvan werd duidelijk, toen ik thuis in de doos keek. Die is goed gevuld. Resin delen, rubber banden voor de wielen, decals (camouflage lozenges) en vooral een fraai stukje PE.

Afbeelding

De bouwinstrukties zijn zeker voor een resin kit tamelijk uitgebreid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga proberen het model te bouwen als een uitgeklede versie waar motor, rompframe, stuurorganen te zien zijn. Zo te zien moet daar wel het een en ander voor gewijzigd worden, want het frame werk voor de cockpit past qua maatvoering in de resin romp, terwijl de motorbeplating buitenop de romp past. Er zijn ook een paar onderdeeltjes PE, waarvan de functie en plaats onduidelijk is. Het wordt waarschijnlijk een project van lange duur :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 05 mei, 2013 16:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Mooi!
Een erg leuk model, zie je niet vaak deze Fokker V.XXIII.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Geef maar gewoon toe Rob, dat je eigenlijk op de enige echte schaal wilde werken, 1:48 :lol:

Als je het zo maakt dat de techniek in het zicht komt, is het dan geen idee er een diorama van te maken? Een toestel dat tussen twee vluchten in wordt onderhouden of zoiets?

Succes en veel plezier met de bouw in ieder geval!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2012 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De resin onderdelen zijn losgemaakt en schoongemaakt. Het zijn er maar 24, dus dat valt mee. De onderdelen zijn van goede kwaliteit, ik heb maar één luchtbelletje gevonden, alleen een van de V-stijlen van het landingsgestel is geheel mislukt. Die moet dus bijgemaakt worden, en misschien maak ik dan de andere poot ook nog wel.

Afbeelding

Ik heb ook op internet gezocht naar meer documentatie, maar er is heel weinig te vinden; in feite meer over modellen van de Fokker V.23 (RC en static), dan over het oorspronkelijke prototype. Eén mooi model gevonden met opengewerkte motor, maar dat was eigenlijk een Roden D.VII romp met de vleugels uit de V.23 Omega kit, dus niet echt mijn bedoeling. Ik ga het wel als inspriratie gebruiken, en het geeft meer informatie over het buizenframe voorin.

De Mercedes D.III motor leverde wel wat plaatjes op (http://www.wwi-models.org/Photos/Engines/Mercedes/Watts03/).

Afbeelding

Afbeelding

En een fantastische tekening van Mark Miller:

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2012 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Leuk project zo. Ik moet me er zelf toch ook ooit maar eens aan wagen om eens wat anders dan spuitgiet modellen te bouwen.
Succes bij deze in ieder geval.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2012 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 feb, 2012 18:00 pm
Berichten: 153
Leuk en origineel model. Als beginner waag ik me voorlopig nog maar niet aan dit soort modellen. Ga je die camouflage decals gebruiken of ga je verf gebruiken?

/Arthur

_________________
Ik ben ook hier...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2012 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik moet me er zelf toch ook ooit maar eens aan wagen om eens wat anders dan spuitgiet modellen te bouwen.

Moet je zeker doen; het valt echt wel mee. Alleen moet je wat meer bijwerken en details scratchen dan bij spuitgiet modellen.
Citaat:
Ga je die camouflage decals gebruiken of ga je verf gebruiken?

Ik heb goede ervaringen met de camouflage decals van Omega models. Bovendien komen ze alleen maar op het achterstuk van de romp, en dat is vrij recht, zelfs de hoofdsteun achter de cockpit, dus geen problemen met plooien. Zelf schilderen heb ik nog nooit gedaan, en lijkt me gezien het zich strikt herhalende geometrische patroon ook een hele job.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2012 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben eens aan het zoeken gegaan naar het "inwendige" van de romp. Van de Fokker V.23 is niets te vinden behalve wat op de tekening in de kit staat, maar omdat de V.23 dezelfde motor had als de Fokker D.VII (Mercedes D.III) ligt het voor de hand, dat in ieder geval het voorste deel van het buizenframe hetzelfde was. Dus uit Leman (Fokker Aircraft of World War One, ISBN 1 86126 353 8, 2001) twee foto's gelicht.

Afbeelding

Afbeelding

Dat klopt ook met foto's van een 1:48 V.23 model dat ik op Internet gevonden heb, waarbij vleugels, staartvlakken en onderstel van de Omega kit gecombineerd zijn met een D.VII romp van Roden.

Afbeelding

Op deze foto valt wel op, dat het frame veel te grof is in vergelijking met het origineel. Dat gaan we proberen beter te doen. Eerst moet het voorste stuk van de romp verwijderd worden en de PE beplating in vorm gebogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst heb ik het resin bovenstuk van de romp op zijn plaats vastgezet met tape en daarna de zijkanten van PE voorstuk h omgezet naar zo'n 60 graden met zo'n handig PE buigtooltje. Het middenstuk van het PE deel eheb ik krom gerold met een rond stukje hout, totdat de kromming gelijk was aan die van het resin deel. Daarna het PE als mal gebruikt om af te tekenen welk stuk van de resin voorkant weg moest. Gaatjes boren langs de lijn, het mes er in en breken maar. Daarbij bleek dat ook de onderkant van het rompvoorstuk flink uitgedund moet worden. Anders dan bij het V.23 model dat op Internet stond, ga ik ook het stuk van de romp boven de vleugel, dat met plaat is afgedekt, verwijderen. dan wordt ook de brandstoftank zichtbaar. De cockpit laat ik maar "aangekleed". Wel ga ik het platte PE frame voorzien van halfrond profiel, zodat het wat meer lijkt op een buizenframe.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2012 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch nog eens in het boek van Peter Grosz (Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, ISBN 3-89880-355-4, 2004) gekeken. Bij de foto's van de D.VII niets, maar op het schutblad achterin:

Afbeelding

Afbeelding

Originele tekeningen met zelfs de buisdiameters er bij. Daarna vol goede moed verder met de V.23 romp. Na frezen, slijpen, snijden en schuren (wat een smerige rot troep!) het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

De PE beplating past precies (hoewel ik die voor een aardig stukje weg zal laten), maar van de wanddikte van de romp moet toch wel een aardig stukje af om geloofwaardig te worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vanochtend meteen maar het vuile werk verder opgepakt. Met de praxxon (dremel) de wand van de romp waar die zichtbaar wordt bij opengewerkte motor en tank bewerkt tot er nog maar 0,7 mm materaal staat. Ik durf niet verder te gaan, want als resin eenmaal "knap" zegt, is er echt niks meer van over.

Afbeelding

Afbeelding

Bijgewerkt met de schuurdingetjes van Modelbrouwers. Die zijn toch wel handig. Nu op naar het romp frame.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement