Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vind het toch prettiger aan twee modellen tegelijkertijd te werken. Dus wordt het volgende model weer een Koolhoven, de FK.41. Dat was een drie-persoons sportvliegtuig, dat begin 1928 zijn eerste vlucht maakte. De FK.41 had een 50 pk Siemens motor en was een van de eerste kisten in zijn soort die een gesloten cabine had. Door de jaren heen verkocht Koolhoven acht vliegtuigen. Het vliegtuig trok veel belangstellng en in Engeland werd de Desoutter Aircraft Company Ltd. specifiek voor de licentie productie van de FK.41 opgericht. Uitgerust met een 105 pk Cirrus Hermes I motor en met een aantal modificaties werd het op de markt gebracht als Desoutter Mk.I, waarvan 28 stuks verkocht werden.
Een Desoutter Mk.I is weer in luchtwaardige toestand gebracht, de G-AAPZ (zie http://www.koolhoven.com/reconstruction/desoutter-mk1/). Die is het onderwerp van deze 1:72 resin kit van Pierre Dujin.

Afbeelding

Afbeelding

De kit zit in een plastic zak met de resin onderdelen, een aantal eindjes metaaldraad voor stijlen en onderstel en een vacuform windscherm en cabineramen verpakt in blisters en een handleiding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gebruikelijk zal er weer flink schoongemaakt moeten worden voordat er met schilderen en plakken begonnen kan worden. Er zitten jammer genoeg alleen maar decals bij voor de zwarte letters op de vleugel; de witte letters op de romp zal ik ergens anders vandaan moeten halen.

Afbeelding

De handleiding is erg beperkt: een korte beschrijving van het vliegtuig in het Frans en een maatschets met instrukties voor het schilderen en de plaats van de decals. Gegevens over het vliegtuig zijn te vinden in Koolhoven van Wesselink en Postma en Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie van Top. Maar ook op internet is veel te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op za 24 nov, 2012 14:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Jij houd wel van buitenissige resin kitjes heh? :wink:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je weet ze inderdaad wel te vinden. Ook dit is weer een leuk onderwerp om te volgen.

Vraagje. Waar staat het "NFS" op de romprug eigenlijk voor? Rare plek voor kentekens trouwens.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ach, het is teslotte een Koolhoven, en als je alles van Nederlandse constructeurs in model wilt bouwen, aarzel je niet. :wink:
NFS staat voor National Flying Services volgens de website waar ik de foto's vandaan heb.

Citaat:
National Flying Services Ltd. placed a large order and eventually received 19 Desoutter's, which in black and bright orange were a familiar sight at their nation-wide chain of flying clubs, where they were used for instruction, pleasure flights and taxi work. In 1935 one of these planes, the G-AAPZ, was sold to Richard Shuttleworth and flown to Old Warden.


Overigens is het een vrij ruwe kit, die vrij wat "rework" vraagt. De halve middag zitten snijden, schuren en vijlen voor de twee romphelften en de vleugel. Het detail is goed, maar bijvoorbeeld de rompwanden zijn walgelijk dik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2012 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben wat verder gegaan met de romp. De stijlen tussen de ramen van de cabine zijn wel heel erg dik, dus die heb ik wat uitgedund.

Afbeelding

De bovenste helft is met vijlen en snijden gedaan, de onderste moet nog. Ik moet dan wel een nieuwe deur maken; de oude is dan te klein. Er zaten wat kleine belletjes in de romp, en een stukje van de neus ontbrak. Dat wordt hersteld met putty.
Ik heb intussen van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen http://www.koolhoven.com een zee informatie gekregen, foto's en oude Flight artikelen. Ik ga daar zeker gebruik van maken. Ik had ze alleen maar gevraagd om een goede foto van het logo om er een decal van te maken.
Omdat de registratie weer witte letters zijn, overweeg ik om maar weer ALPS decals te laten maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben door de foto's gegaan om informatie te vinden over het interieur. Ik neem aan dat de "restaurateurs" van de G-AAPZ hun best gedaan hebben om de kist zo oorspronkelijk mogelijk weer op te bouwen, dus ga ik de volgende foto's gebruiken. Het instrumentenpaneel:

Afbeelding

Stuurorganen:

Afbeelding

De zwarte stang rechts is de overbrenging naar de rolroeren. De bestuurdersstoel (de rugleuning kan neergeklapt worden):

Afbeelding

De benzine kraan:

Afbeelding

De hoofdsteun van de achterbank en het achterschot van de cabine:

Afbeelding

Stoelriemen:

Afbeelding

In het dak lijkt wel een raampje te zitten. En jawel:

Afbeelding

De kit heeft dat niet, maar mijn model krijgt het wel. De deur scharniert aan de voorzijde, en niet aan de rechte achterkant.

Afbeelding

Hier is ook het logo goed te zien. Ik ga dat nog als decal maken.
Ik ben verder gegaan met het schoonmaken van de onderdelen. Dat is nogal wat werk; er is erg veel en nogal dikke flash.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag heb ik alle onderdlen van de kit schoongemaakt. De (dunne) stijlen voor het onderstel zijn erg krom, maar gelukkig zaten die vier in de kit, terwijl er maar twee nodig zijn. Een aantal waren zo slecht, dat ze direct het rronde archief in konden. Van de meesten heb ik nu één resenve-exemplaar over.

Afbeelding

Zoals gebruikelijk bij resin kits is de vleugel vlak aan de onderkant, terwijl hij vlak hoort te zijn aan de bovenkant. Dat heb ik meteen goed gemaakt door twee zaagsneden aan beide kanten van het vleugelmiddelstuk aan te brengen, bijna door tot de onderkant. Ik dacht de vleugel dan makkelijker te kunnen buigen (dat ging) en dat hij dan in die stand zou blijven staan (dat ging niet). Na een paar keer proberen brak hij op de sneden, dus heb ik de vleugeltips met dikke secondenlijm vastgeplakt aan het middenstuk vastgeplakt en hem op zijn kop laten drogen. Ook heb ik meteen het raampje in de vleugel gemaakt (dat stond overigens wel op de in de kit bijgeleverde maatschets).
Van het interieur zijn alleen de stoelen en een intrumentenpaneel aanwezig, de rest zal dus gescratcht moeten worden. De wanden van de romp zijn erg dik (de achterbank past er niet eens in), die gaan dus voor de bijl met de boormachine en schuurpapier.
De roeren zijn losgemaakt van vleugel en staartvlakken. Het achtereinde van de romp en het horizontale staartvlak heb ik aangepast om een goede passing van het verticale staartvlak te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Toch fantastisch dat ze nog zo'n relatief onbelangerijk toestel in vliegende en authenthieke staat hebben kunnen restaureren! En de kit houd je lekker van de straat :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
zo'n relatief onbelangrijk toestel

Echt onbelangrijk was het toestel niet, je kunt hooguit zeggen dat marketing niet de sterkste kant van Koolhoven was in die tijd, waardoor het vliegtuig in Nederland tamelijk onbekend bleef. Zelf bouwde hij er een stuk of zeven, waarvan drie voor de NLS. De licentie produktie van Desoutter in Groot-Brittannie was veel belangrijker; daar zijn van de beide versies van de FK.41 41 stuks gebouwd. En voor die tijd was een serie van een kleine vijftig vliegtuigen een enorm succes. Ook was de FK.41 de eerste van een grote serie lichte vliegtuigen, en in feite een doorbraak van Koolhoven op die markt.
Ik heb veel tijd besteed aan de decals, vooral het maken van een replica van het logo van de NFS. Ik had een goede foto.

Afbeelding

Eerst in Photoshop het contrast verhoogd, toen naar zwart-wit geconverteerd, daarna de foute pixels weggeschilderd en ontbrekende pixels toegevoegd (de reflecties in de foto!) in CorelDraw Paint, en toen geimporteerd in CoralDraw 9 en verkleind tot de juiste schaal. Ook bleek de decal voor de registratie op de vleugel die in de kit zat in slechte staat. Dus die ook maar met hoge resolutie gescand (als B&W bitmap) en de ontbrekende pixels er bij gezet. Misschien is de originele decal nog op te kanppen, maar je weet nooit. Het resultaat:

Afbeelding

De "witte" decals zijn afgedrukt op wit decal papier, en aangezien ze op een zwart geschilderd oppervlak komen, moet dat zo werken, en hoef ik geen ALPS decals te bestellen. De zwarte decals zijn op transparant decal papier afgedrukt.
Intussen is de romp ook wat uitgehold, en staat de binnenkant in de primer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de romp verder uitgehold om een cabinevloertje en een achterschot te kunnen plaatsen. Die heb ik "trial and error" van 0,5 mm plasticard.

Afbeelding

De achterwand staat een eindje achter de passagiersbank, waarvan de achterkant gelijk komt te staan met de rand van het achterste cabineraam. Ook aan de romp voorkant moest het nodige materiaal verwijderd worden om plaats te krijgen voor het voetenstuur en de stuurknuppel. Ik heb ook meteen een motorschot gamaakt.

Afbeelding

Bovendien moest een deel van het montagevlak voor het instrumentenpaneel er uit, omdat het bij het origineel veel verder naar voren zit en bovendien vrijwel vertikaal en niet onder een hoek staat. Op de foto is goed te zien dat er nogal wat materiaal verwijderd is uit de romp.
Daarna het meubilair passend gemaakt of helemaal van scratch gebouwd.

Afbeelding

Aan de bovenkant van de romp zijn driehoekige verstevigingen gelijmd. Het instrumentenpaneel is gemaakt van plasticard waarin gaatjes geboord zijn. Dat wordt na het schilderen op een zwart geschilderde ondergrond gelijmd, waarna de klokjes ingekrast kunnen worden. De betuurdersstoel moest aardig wat kleiner en smaller gemaakt worden om te passen en een beetje te lijken op de van het voorbeeld. Ter plaatse van de stoel is een halve spant aan de vleor gelijmd. De passagiersbank is een beetje verhoogd.
Het voetenstuur is gemaakt van 0,8 mm platsic staf en 0,4 mm messing draad, de stuurknuppel van 0,8 mm staf, net zoals de overbrenging van de rolroeren (dat zwarte dingetje). De deur is gemaakt van 0,5 mm plasticard. Het 0,25 mm draadje met het u-tje eraan linksonder zal getransformeerd worden in de gashandel, en het ding links is het trimwiel, waarvan de drie 0,25 mm spaken nog afgeknipt moeten worden. Het wiel zelf is van 0,4 mm messing draad. Op de foto is niet te zien dat ik over het midden van de vloer nog een tunnel naar de achterbank gemaakt heb. Daar liepen de richtingsroerkabels en de hoogteroer stang doorheen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement