Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Na een valse start (de taxi is inmiddels ondergebracht bij SciFi) ga ik aan de slag met een nieuwe, weloverwogen keuze. Of in ieder geval eentje waarbij wat meer, of überhaupt, is nagedacht. Met m'n kits en ditmaal ook de rest van de materialen figuurlijk in het achterhoofd ben ik internet gaan afstruinen op zoek naar een ander plaatje.

De Fiets:
De BMW R75 is van het begin af aan ontworpen als betrouwbare, 2-wiel aangedreven zijspancombinatie. De aandrijving gaat per cardan van het blok richting het achterwiel, waar het wordt gesplits en deels naar het wiel van de zijspan gaat. Dit bleek een zeer betrouwbare combinatie op te leveren die bijvoorbeeld in het zand van Afrika en op de modder"wegen" van het Oostfront vaak beter presteerde dan menig kübelkarretje. Tweewiel aangedreven, dus. Ga internet er maar eens op na: ik heb er eerder al eens een paar avonden aan gewijd, en nu opnieuw; je ziet geen enkele foto van een R75, tijdens WW2, zònder zijspan. Tenzij ze ontkoppeld zijn voor onderhoud. Wel kom je verhalen tegen van mensen die op een '40-'45 R75 zonder zijspan hebben gereden en die stuk voor stuk zeggen dat de fiets zonder die trog aan de zijkant zo-goed-als onrijdbaar is vanwege de geometrie van de vork, de gewichtsverdeling, de versnellingsbak (met z'n terrein en achteruitversnelling behoorlijk complex voor die tijd) enz. Nou hoop ik stiekum dat één van jullie hier toch een foto weet op te snorren van een solo R75 in actie tijdens de oorlog want...

De Bouwdoos:
LionRoar brengt zeer gedetailleerde en soms verrassende kits uit, en een paar jaar geleden kwamen daar de R75 en de Zündapp KS750 bij. Beide zijn er in zowel zijspan als solo versie. Het leuke van de kits zijn o.a de PE spaken voor de wielen, de super gedetaileerde motorblokken, maar echt verrassend zijn bij de zijspancombi's dat je er ook nog eens twee aanhangers bij krijgt, en bij de solo's dat er onderdelen voor twee motorfietsen inzitten! Komen we meteen bij het bovenstaande stukkie: Waarom worden deze kits, en dan in het byzonder de BMW (de KS750 ben ik wèl als solo tegengekomen op het www, al waren die ook zeldzaam en betrof dat volgens mij een veld-modificatie) als solo uitgebracht, en dan ook nog eens 2-in-een-doos, als ze nooit solo gereden hebben? Niet alleen LionRoar heeft dit gedaan, maar o.a. Tamiya en Italeri hebben in het verleden ook deze brommers als solo's uitgebracht. Hebben ze hun huiswerk niet gedaan? Of weten ze iets wat ik niet weet? Waarschijnlijk dat laatste. :roll: Dus als iemand toch een foto van een solo kan vinden dan kan die tweede er komen in een WW2 opstelling, en anders maak ik er wel een trike van ofzo 8) .
Enniewee, op naar de groepsbouw, en de foto die ik ga proberen na te maken.

De Foto:

Afbeelding

Er hoeft, zoals je ziet, niet zoveel aan de onderdelen van de kit gesleuteld te worden (in tegenstelling tot de motor op de foto :lol: ), in ieder geval kan alles wat ik zie gemaakt worden van de inhoud van de kit. Er zal meer afgehaald en -gelaten moeten worden dan bijge-scratched. Het jongetje ga ik proberen te boetseren met ijzerdraad en Miliput of Das, het gras en het hek enzo zou geen problemen moeten opleveren. De uitdagingen zitten 'm dus in het creëren van dat boefje en het verweren van de fiets.

De Bouw:
De halve inhoud van de kit, en dus precies genoeg voor één BMW:

Afbeelding

Het begint met het blok. Als je wel eens de Tamiya versie gemaakt hebt: het bouwen van die hele fiets duurt korter dan het bouwen van onderstaand blokje. Sterker nog: het blokje heeft net zoveel onderdelen als de hele kit van Tamiya! Achtien, om precies te zijn, waarvan bij LionRoar er 1 van staal (het zadelveertje) en 2 van PE zijn.

Afbeelding

Voor- en achterwiel bestaan uit vijf schijven en twee PE delen. De schijven geven een prima noppenprofiel. Eventueel kan je ook "vals spelen" en de meegeleverde halve banden gebruiken (waarbij je wat profiel) zal verliezen bij het opschuren. Aan de PE spaken is echter geen ontkomen want die worden niet meegegoten in het styreen.

Afbeelding

Dat zijn dus in totaal 7 onderdelen, per wiel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 01 jan, 2012 23:00 pm
Berichten: 1426
Ziet er al goed uit, die wielen zeker.

Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Mooi spul deze klassiekers. Mijn vader heeft ook een stuk of 13 1:1 oldtimer motoren gerestaureerd en mooi thuis staan. Prachtig om de afkomst van de hedendaagse techniek te zien.

Erg leuke build! Veel succes! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Bedankt, heren.
Hier even een foto van het blokje tijdens het verven en verweren:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Afbeelding
Kleine stapjes, maar wel effe doorlopen want het eind van de groepsbouw is in zicht :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2012 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Zo, het makkelijkste gedeelte zit er op:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Moet nog wat verweerd worden maar dat doe ik als knullie er op zit anders gaat alles er weer van af door het gehannes met m'n vette klauwen...

Knullie fabrieken is trouwens geen makkie :evil:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2012 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Wow je gaat dat ventje nog namaken ook? Daar ben ik heel benieuwd naar!

De motorfiets ziet er ook al gaaf uit. Zeker op deze schaal en dan zulke details met PE aanbrengen vind ik erg knap.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Klaar!

Het enige wat ik niet kon maken was het gevlochten hekwerk omdat ik niks in huis had wat er op leek.
Manneke heeft het lijf van een 1:48 onderhoudsmonteur van Verlinden, ik heb z'n kisten afgezaagd en er gympies van gemaakt. Z'n hoofd is van een 1:35 mevrouwtje, dat leek nog het meest op een kinderhoofd. Ik heb trouwens geprobeerd om hem eerst helemaal te sculpten maar dat is falikant mislukt. Op zich wel leuk om te doen, maar niet met een deadline...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij staat los op de motor en ik zie nu pas dat hij niet helemaal goed staat waardoor z'n hand boven het stuur zweeft. Inmiddels aangepast, alleen dus niet op de foto.

Ondergrondje is van een deksel gemaakt (pindakaas, natuurlijk...).

Al met al ben ik met alles wel tevreden, behalve dan met het jochie. Oh well.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 01 jan, 2012 23:00 pm
Berichten: 1426
Mooi gedaan. Respect dat je überhaupt dat ventje nagemaakt hebt! :brouw:

Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Erg gaaf hoor! En die adidas schoenen maken het helemaal af :D

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement