Na een valse start (de taxi is inmiddels ondergebracht bij SciFi) ga ik aan de slag met een nieuwe, weloverwogen keuze. Of in ieder geval eentje waarbij wat meer, of überhaupt, is nagedacht. Met m'n kits en ditmaal ook de rest van de materialen figuurlijk in het achterhoofd ben ik internet gaan afstruinen op zoek naar een ander plaatje.
De Fiets:De BMW R75 is van het begin af aan ontworpen als betrouwbare, 2-wiel aangedreven zijspancombinatie. De aandrijving gaat per cardan van het blok richting het achterwiel, waar het wordt gesplits en deels naar het wiel van de zijspan gaat. Dit bleek een zeer betrouwbare combinatie op te leveren die bijvoorbeeld in het zand van Afrika en op de modder"wegen" van het Oostfront vaak beter presteerde dan menig kübelkarretje. Tweewiel aangedreven, dus. Ga internet er maar eens op na: ik heb er eerder al eens een paar avonden aan gewijd, en nu opnieuw; je ziet geen enkele foto van een R75, tijdens WW2, zònder zijspan. Tenzij ze ontkoppeld zijn voor onderhoud. Wel kom je verhalen tegen van mensen die op een '40-'45 R75 zonder zijspan hebben gereden en die stuk voor stuk zeggen dat de fiets zonder die trog aan de zijkant zo-goed-als onrijdbaar is vanwege de geometrie van de vork, de gewichtsverdeling, de versnellingsbak (met z'n terrein en achteruitversnelling behoorlijk complex voor die tijd) enz. Nou hoop ik stiekum dat één van jullie hier toch een foto weet op te snorren van een solo R75 in actie tijdens de oorlog want...
De Bouwdoos:LionRoar brengt zeer gedetailleerde en soms verrassende kits uit, en een paar jaar geleden kwamen daar de R75 en de Zündapp KS750 bij. Beide zijn er in zowel zijspan als solo versie. Het leuke van de kits zijn o.a de PE spaken voor de wielen, de super gedetaileerde motorblokken, maar echt verrassend zijn bij de zijspancombi's dat je er ook nog eens twee aanhangers bij krijgt, en bij de solo's dat er onderdelen voor twee motorfietsen inzitten! Komen we meteen bij het bovenstaande stukkie: Waarom worden deze kits, en dan in het byzonder de BMW (de KS750 ben ik wèl als solo tegengekomen op het www, al waren die ook zeldzaam en betrof dat volgens mij een veld-modificatie) als solo uitgebracht, en dan ook nog eens 2-in-een-doos, als ze nooit solo gereden hebben? Niet alleen LionRoar heeft dit gedaan, maar o.a. Tamiya en Italeri hebben in het verleden ook deze brommers als solo's uitgebracht. Hebben ze hun huiswerk niet gedaan? Of weten ze iets wat ik niet weet? Waarschijnlijk dat laatste.
Dus als iemand toch een foto van een solo kan vinden dan kan die tweede er komen in een WW2 opstelling, en anders maak ik er wel een trike van ofzo
.
Enniewee, op naar de groepsbouw, en de foto die ik ga proberen na te maken.
De Foto:Er hoeft, zoals je ziet, niet zoveel aan de onderdelen van de kit gesleuteld te worden (in tegenstelling tot de motor op de foto
), in ieder geval kan alles wat ik zie gemaakt worden van de inhoud van de kit. Er zal meer afgehaald en -gelaten moeten worden dan bijge-scratched. Het jongetje ga ik proberen te boetseren met ijzerdraad en Miliput of Das, het gras en het hek enzo zou geen problemen moeten opleveren. De uitdagingen zitten 'm dus in het creëren van dat boefje en het verweren van de fiets.
De Bouw:De halve inhoud van de kit, en dus precies genoeg voor één BMW:
Het begint met het blok. Als je wel eens de Tamiya versie gemaakt hebt: het bouwen van die hele fiets duurt korter dan het bouwen van onderstaand blokje. Sterker nog: het blokje heeft net zoveel onderdelen als de hele kit van Tamiya! Achtien, om precies te zijn, waarvan bij LionRoar er 1 van staal (het zadelveertje) en 2 van PE zijn.
Voor- en achterwiel bestaan uit vijf schijven en twee PE delen. De schijven geven een prima noppenprofiel. Eventueel kan je ook "vals spelen" en de meegeleverde halve banden gebruiken (waarbij je wat profiel) zal verliezen bij het opschuren. Aan de PE spaken is echter geen ontkomen want die worden niet meegegoten in het styreen.
Dat zijn dus in totaal 7 onderdelen, per wiel.