Mijn volgende project wordt weer een Boeing 737, maar deze keer een speciale. Het wordt een 737-200/Adv uitgerust met een
Unpaved Strip Kit. Vanaf 1969 bood Boeing dit pakket aan aan gebruikers van de 737-100/200 waarmee het vliegtuig geschikt wordt om vanaf halfverharde runways te opereren. In het linkje uit vorige zin is te zien wat deze kit inhoudt maar hier even samengevat waar het uit bestaat:
-een gravel deflector aan het neuslandingsgestel, met een uitgebouwde neuswielbak om hier plaats voor te geven bij het intrekken
-opgehoogd hoofdlandingsgestel met kleinere gravel deflectors
-glasvezelversterkte inboard flaps
-slijtvaste Teflon-verf op de buik en onderzijde vleugels
-versterkte antennes op de buik
-scherm in de hoofdwielbak om de daarin aanwezige onderdelen te beschermen
-intrekbare anti-collision light op de buik
-vortex dissipators onder de motoren, zichtbaar als een buisje die kleine steentjes wegblaast van de motorinlaat
Het grootste deel van deze aanpassingen gaat scratchwerk worden maar ik beperk me wel tot de zichtbare verschillen, anders wordt het wel erg ingewikkeld.
De kit, de aloude Airfix-kit die laatst opnieuw is uitgegeven
Op zich is de kit best aardig, zeker gezien zijn leeftijd. Een probleem is wel dat de bijgeleverde motoren van het eerste type zijn die ook onder de 737-100 hingen. De meeste 737-200 hebben het achtervoegsel Adv(anced) en zijn op verschillende punten verbeterd, waaronder de motoren.
Nu heeft het Russische modelbouwmerk Eastern Express een tijdje geleden een kit van de 737-100 uitgebracht. Opmerkelijk is dat deze juist de motoren bevat die geschikt zijn voor de 737-200Adv, maar niet voor de 737-100. Een geluk bij een ongeluk, want een simpele ruil van de motoren en beide kits zijn voorzien van de juiste motoren!
Deze kit gaat later natuurlijk ook nog gebouwd worden in de Lufthansa-kleuren zoals op de doos.
De volledige inhoud van de Airfix kit is makkelijk op internet te vinden. Hier een romphelft en het decalvelletje uit de nieuwste uitgave:
Ik gebruik wel een aantal onderdelen om de kit wat op te fleuren, namelijk een doorzichtig cockpitraampje uit de Minicraft 737-300/400 en een hoofdwielbak uit de Revell 737-800. Verder nog een PE-setje met daarin de gravel deflector voor het neuswiel en een vliegtuigtrap. Of ik die trap ga gebruiken op dit model weet ik nog niet, maar hij komt sowieso nog wel een keer van pas.
Air Inuit is een Canadese maatschappij die met een kleine vloot (o.a. twee 737-200's) opereert vanuit Dorval, Québec. De maatschappij wordt beheerd door de Inuit (eskimo's) uit de streek Nunavik, in het noorden van Québec. Voor deze livery heb ik geen decals, dus die ga ik zelf moeten printen. Het ganzenmotief op de staart ga ik afplakken en spuiten.
Tot de eerste update!!
groeten Jelle