Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het volgende project wordt weer een Koolhoven, de Nationale Vliegtuig Industrie (NVI) FK.31, een kit van Omega Models. De FK.31 werd door Koolhoven gelanceerd zoals hij dat wel met meer projecten deed: Het had volgens de fabriek al gevlogen terwijl het nauwelijks op de tekentafel lag. Een uitstekend artikel over de FK.31 geschreven door Theo Wesselink staat in het laatste nummer van Luchtvaartkennis (jaargang 61 - 212, nummer 2). Het nieuwe van de FK .31 was dat het toestel vanaf het begin ontworpen was als een tweepersoons multi-purpose jager-verkenner (een soort JSF dus) en met een luchtgekoelde stermotor, wat in 1922 nog tamelijk ongewoon was.
De doos:

Afbeelding

en de inhoud:

Afbeelding

met (voor Omega Models standaard) uitgebreide instrukties:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga waarschijnlijk deze, Finse versie bouwen, want als het goed is verschilt die nogal van het laatste prototype/eerste seriemachine, die uiteindelijk als demo toestel in Frankrijk terecht is gekomen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op vr 12 okt, 2012 15:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een klein stukje geschiedenis, waarbij ik vrijelijk geput heb uit bovengenoemd artikel van Theo Wesselink.
Begin 1922 werd de Nationale Vliegtuig Industrie (NVI) opgericht en in december van dat jaar werd het tweede “prototype” van de FK.31 tentoongesteld op de Salon Aéronautique in Parijs. In feite was het een mock-up, maar Koolhoven zei zelfs dat het vliegtuig al gevlogen had (hij heeft deze truk later voor andere prototypes herhaald). Hij werd daar opmerkelijk genoeg niet voor afgestraft; het moet dus wel een goede mock-up geweest zijn. Het toestel had een Bristol Jupiter stermotor, en de voordelen daarvan werden door Koolhoven breed uitgespeeld (snelle start, licht, en zo).
In de zomer van 1923 vond de eerste vlucht van de FK.31 plaats met het derde, ditmaal echte) prototype. Op datzelfde moment was alweer een volgend, ingrijpend gewijzigd prototype in aanbouw, dat in de herfst van 1923 zijn maiden flight had.
In februari 1924 vond een vergelijking demo plaats met de Fokker C.V voor de LA van het KNIL, een van de potentiële klanten die een twee-persoons jager-verkenner zochten. En verloor. Desondanks werden in het voorjaar van 1924 vier FK.31’s besteld, die pas najaar 1925 afgeleverd konden worden.
Najaar 1924 werd een licentie overeenkomst met Busclayet de Monge in Frankrijk afgesloten, en één vliegtuig werd als demonstratietoestel geleverd. Er is nooit een “De Monge M 10-1” in Frankrijk gebouwd. Wel werden in januari 1925 door de FK.31 een drietal wereldsnelheidsrecords gevestigd.
In april 1925 volgde een contract met Finland voor de levering van acht vliegtuigen, die in de tweede helft van 1926 (te laat) afgeleverd werden. Na een “upgrade” in de Finse staatsvliegtuigfabrieken hebben ze daar weinig gevlogen en waren geen succes. Na een vliegverbod in 1928 zijn alle toestellen in 1931 gesloopt, waarbij de toestellen tussen de 10 en 60 vlieguren op de klok hadden. Toch zijn er in 1930 nog vier toestellen in licentie gebouwd in Finland, die nooit operationeel gevlogen hebben, en begin 1932 afgeschreven zijn.
Kort na het einde van de produktie van de FK.31 sloot de NVI in 1926 haar deuren.
De verschillende “versies” van de FK.31 zijn hoofdzakelijk van elkaar te onderscheiden door de motorbeplating (een van de problemen van het vliegtuig bleef de koeling van de motor, en verder waren de vliegeigenschappen aanvankelijk niet best).

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2012 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dit wordt vast weer een mooi staaltje werk wat te zien gaan krijgen
Ik vind het wel wat hebben die pioniersvliegtuigen van de moderne luchtvaart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2012 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het heeft even geduurd, maar hier is een update.
Het was (zoals gebruikelijk) nogal wat werk om alle resin onderdelen schoon te maken, maar dat is eindelijk gebeurd.

Afbeelding

Nu alles op tafel ligt, zijn de volgende opmerkingen te maken. De meeste onderdelen zijn van goede kwaliteit, behalve romp en vleugel. In de vleugel zit een (ondiepe) deuk, die goed te zien is (rechts van het midden) maar wel repareerbaar. Ook zijn de gravures van de paneellijnen erg ondiep (daarom heb ik ze met potlood geaccentueerd), en zullen dus iets verdiept moeten worden. Als ik ze zo laat, zijn ze na een keer verven weg. Ook hangen de vleugeltips naar beneden, en moet hij dus in het warme bad. Omdat de vleugel relatief dun is, zal dat wel lukken.
Aan de onderkant van de romp zit ook een (nog al grote) onregelmatigheid, die zeker geplamuurd moet worden, en ook hier moeten alle paneellijnen nagelopen worden.
De twee uitlaten van de motor zijn wat grof, ze zijn erg kort, en de poging om ze hol te maken is maar gedeeltelijk gelukt. Waarschijnlijk zal ik ze vervangen door gescratchde plastic onderdeeltjes. De cylinders van de Bristol Jupiter motor zitten als aparte onderdelen in de kit, en zijn redelijk gedetailleerd. Bovendien staat in de handleiding globaal aangegeven hoe je dat nog verder kunt verbeteren. Cockpit instrumentarium is beperkt en soms erg grof (de stuurknuppel). Ik zal dus weer vrijelijk mijn goed (?) gefundeerde fantasie moeten gebruiken omer iets van te bakken. Mochten er medebrouwers zijn die foto's van het interieur hebben, dan houd ik me aanbevolen.
De andere onderdelen zijn in orde. Vrijwel alle stijlen zijn als stroomlijn profielen uitgevoerd. Ik heb ook (nog) geen luchtbelletjes gevonden, en dat is tamelijk uitzonderlijk.
Het grootste probleem met de kit is de motor. De Jupiter stermotor heeft volgens alle referenties die ik heb kunnen vinden negen cylinders. In romp en rompneus zijn slechts zeven uitsparingen voor de naar buiten stekende cylinders gemaakt, en in de kit zitten acht cylinders (waarschijnlijk een reserve). Bristol heeft pas in 1930 een zeven cylinder gebouwd, en die heeft nooit of een FK.31 gezeten.
Ik heb Omega Models een mailtje gestuurd of zij een upgrade van de kit plannen. Ben benieuwd naar het antwoord. Het zal er wel op uitdraaien dat ik een zeven-cylinder versie ga bouwen (zelf wijzigen naar negen is toch iets te ingrijpend).
Ik heb geen bouwverslagen van deze kit (of dit model) kunnen vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2012 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op internet heb een een paar pagina's van Flight uit 1923-1925 gevonden, waar wat details van de FK.31 worden gegeven. Eentje uit 1924 laat het rolroer bedieningsmechanisme zien, maar dat is alleen voor de in Nederland gebouwde FK.31's, waar de scharnierlijn van de rolroeren, die bijna over de hele spanwijdte lopen, tevens de vleugelachterrand ter plaatste van de uitsparing in het midden is. Een andere schets (2) laat de deuren naar de cockpits zien.

Afbeelding

Het is duidelijk dat die alleen maar aan de linkerzijde zitten. Dat geldt ook voor de Finse versie, want op de (enige) foto van de rechterkant van de KO-66 laat geen naden zien. Leuk is ook dat het sluitingsmechanisme (3) wel iets lijkt op dat wat nu nog gebruikt wordt.
Ik ga in ieder geval de deuren graveren, en ze misschen ook uitfrezen en open monteren. Maar dan moet ik wel een beetje een idee hebbben voor het cockpit interieur.
Op de schets is overigens te zien dat Koolhoven fors geinvesteerd heeft in fairings rondom de rechthoekige romp van staalbuizen (niet gelast, maar met fittings aan elkaar bevestigd). Maar kennelijk leverde dat toch rendement op, anders had de kist geen snelheidsrecords kunnen vliegen. Ik zal eens zoeken of ik ergens de afmetingen van de buizneromp kan vinden, want dat bepaalt in feite hoe het interieur er uit moet zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2012 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat soms problemen de plaats van de vleugelstijlen niet correct is bij resin modellen (maar niet bij die alleen), heb ik de vleugel wat preciezer bekeken en vergeleken met de 1:72 maatschets in de handleiding. De vleugel bleek aardig asymmmetrisch te zijn.

Afbeelding

De rode lijntjes geven de plaats van de vleugelstijlen volgens de maatschets aan, de blauwe stippen de plaats van de stijlen zoals ingebakken in de kit. Ook blijkt dat de uitsparing in het midden niet symmetrisch geplaatst is. Dat moet dus ook bijgewerkt worden.
Bovendien is de vleugel vlak, terwijl volgens de maatschets de tip 5,5 mm hoger moet liggen dan het (vlakke) vleugelmiddendeel tussen de binnenste stijlen. Ik ga in ieder geval 9 mm van het midden een groef graveren om daar de vleugel te laten buigen (na een badje in heet water).
Uitgaande van deze onderkant moet ook de bovenkant flink gewijzigd worden.

Afbeelding

Met blauw weer de oorspronkelijke paneel lijnen, met rood wat het zou moeten zijn. Jammer dat ik die blauwe lijnen al dieper gegraveerd had, hoewel de putty waarschijnlijk beter zal hechten in een diepere groef.
De rode lijnen zijn nu gegraveerd en al het blauw staat in de plamuur. Wachten tot het droog is, dan de paneellijnen afmaken en de vleugel in bad doen.
De romp is intussen geplamuurd en geschuurd en de paneellijnen zijn iets dieper gemaakt.

Afbeelding

Ook de twee deuren aan de linkerzijde zijn er nu. Beetje vies gemaakt met potlood om het beter te zien.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2012 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Even weinig gedaan, er moest een nieuwe PC komen en om die weer op standaard te krijgen kost even tijd. Maar voor die tijd was de vleugel al in het hete bad geweest en met behulp van twee steuntjes in de goede V-stelling gebogen (5 mm bij elke tip).

Afbeelding

Maar resin heeft kennelijk een aardig geheugeneffect, want elke dag werd de V-stelling minder, en vandaag was hij tot minder dan een milimeter gekrompen. Dus tijd voor drastische maatregelen.

Afbeelding

De zaag er in, en tegelijker tijd ook maar de rolroeren/kleppen (voor die tijd een aardige innovatie, deze gecombineerde funtie) er af gesneden. Daarbij bleek ook een van de oorspronkelijke scharnierlijnen verkeerd gegraveerd, dat kan nu ook hersteld worden.
De mal opgebouwd op de snijmat (cellotape onder de lijmplaatsen).

Afbeelding

En de buitenvleugels aan het vleugelmiddenstuk gelijmd met dikke cyano. Daarna dunne secondenlijm in de naad gedruppeld op de plaatsen waar die te veel week (daarvoor gebruik ik dat dunne metalen draadje links op de vleugel).

Afbeelding

Deze V-stelling zal niet meer verdwijnen. Betekent wel weer het nodige plamuur- en schuurwerk.

Afbeelding

Verder blijken de door de Finnen in licentie gebouwde FK.31's slechts als trainers met dubbele besturing gebruikt te zijn. Ik zal het model dus ook maar zo bouwen, dus geen mitrailleur. Een tweede stoeltje heb ik nog wel en knuppel, voetenstuur en ander cockitmeubilair zijn wel te scratchen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed gevonden van die aanpassing van de vleugel. Soms moet je het lef hebben om iets gewoon te doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2012 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel is intussen geplamuurd, geschuurd en waar nodig opnieuw gegraveerd. Ziet er goed uit. Ben begonnen met de onderdelen voor de cockpit. Omdat het de Finse traineruitvoering met dubbele besturing wordt, en de onderdelen daarvoor niet in de kit zitten, moet er aardig wat gescratcht worden (ook de stoel, want ik had er geen meer).

Afbeelding

De gelige delen zijn uit de kit, alle andere kleuren uit Evergreen plastic. De nogal grove stuurknuppel vervang ik ook maar. Verder gemaakt: voetensteunen voor het voetenstuur, een heel voetenstuur, de stoel, gashandles, compassen (die dingetjes onderaan). De cockpitvloer is verbreed; de romp is er breed genoeg voor, en ik vind een voetenstuur dat breder dan de vloer is een beetje gek staan. De romp is voorzien van halfronde strip om het buizenframe te simuleren. In het bovendek heb ik een stuje strip gelijmd waar het instrumentenpaneel voor de tweede cockpit tegenan komt en waar de schouderriemen van de voorste bestuurder aan vastgezet kunnen worden. En een tweede instumentenpaneel gemaakt. De plaats en maat van de klokjes heb ik overgenomen uit het originele paneel, waar zelfs de wijzertjes als opliggende details te zien zijn. Voor het tweede paneel gebruik ik een techniek die ik al eerder heb toegepast. De onderplaat wordt zwart geverfd, de bovenplaat met geboorde gaatjes grijs, en in de zwarte laag kras ik met een naald was wijzertjes in. Beide zijn uit 0,25 mm strip gemaakt. Het originele paneel moet met dry brushen z'n detail krijgen. Kijken welke optie het aardigste is.

Afbeelding

Stoeltjes op hun plek gezet om een indruk te krijgen hoe het er later uit gaat zien. Als laatste een foto van het spul naast een 10 cent stuk.

Afbeelding

Beetje onscherp; voorlopig weer genoeg klein spul gezien. :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hoi Rob,
Weer een leuk en interessant onderwerp! Het slechtste vliegtuig ooit van de Ilmavoimat. Het moet een draak van een toestel geweest zijn.

Maarre... gebruikt als trainer? Ik denk dat je je vergist, de in Finland gebouwde machines hebben gezamenlijk minder dan zes uur gevlogen (en dat is erg weinig aangezien er in Finland acht stuks gebouwd zijn!)!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement