Het heeft even geduurd, maar hier is een update.
Het was (zoals gebruikelijk) nogal wat werk om alle resin onderdelen schoon te maken, maar dat is eindelijk gebeurd.
Nu alles op tafel ligt, zijn de volgende opmerkingen te maken. De meeste onderdelen zijn van goede kwaliteit, behalve romp en vleugel. In de vleugel zit een (ondiepe) deuk, die goed te zien is (rechts van het midden) maar wel repareerbaar. Ook zijn de gravures van de paneellijnen erg ondiep (daarom heb ik ze met potlood geaccentueerd), en zullen dus iets verdiept moeten worden. Als ik ze zo laat, zijn ze na een keer verven weg. Ook hangen de vleugeltips naar beneden, en moet hij dus in het warme bad. Omdat de vleugel relatief dun is, zal dat wel lukken.
Aan de onderkant van de romp zit ook een (nog al grote) onregelmatigheid, die zeker geplamuurd moet worden, en ook hier moeten alle paneellijnen nagelopen worden.
De twee uitlaten van de motor zijn wat grof, ze zijn erg kort, en de poging om ze hol te maken is maar gedeeltelijk gelukt. Waarschijnlijk zal ik ze vervangen door gescratchde plastic onderdeeltjes. De cylinders van de Bristol Jupiter motor zitten als aparte onderdelen in de kit, en zijn redelijk gedetailleerd. Bovendien staat in de handleiding globaal aangegeven hoe je dat nog verder kunt verbeteren. Cockpit instrumentarium is beperkt en soms erg grof (de stuurknuppel). Ik zal dus weer vrijelijk mijn goed (?) gefundeerde fantasie moeten gebruiken omer iets van te bakken. Mochten er medebrouwers zijn die foto's van het interieur hebben, dan houd ik me aanbevolen.
De andere onderdelen zijn in orde. Vrijwel alle stijlen zijn als stroomlijn profielen uitgevoerd. Ik heb ook (nog) geen luchtbelletjes gevonden, en dat is tamelijk uitzonderlijk.
Het grootste probleem met de kit is de motor. De Jupiter stermotor heeft volgens alle referenties die ik heb kunnen vinden negen cylinders. In romp en rompneus zijn slechts zeven uitsparingen voor de naar buiten stekende cylinders gemaakt, en in de kit zitten acht cylinders (waarschijnlijk een reserve). Bristol heeft pas in 1930 een zeven cylinder gebouwd, en die heeft nooit of een FK.31 gezeten.
Ik heb Omega Models een mailtje gestuurd of zij een upgrade van de kit plannen. Ben benieuwd naar het antwoord. Het zal er wel op uitdraaien dat ik een zeven-cylinder versie ga bouwen (zelf wijzigen naar negen is toch iets te ingrijpend).
Ik heb geen bouwverslagen van deze kit (of dit model) kunnen vinden.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.