Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF 3300 "Vollen daamp"
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2012 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Vanwege het feit dat ik nog geen decals voor mijn Scania T143 kan maken, begin ik alvast maar aan de volgende. De collega waarvan ik al eerder drie kits heb gekregen, heeft zijn zolder opgeruimd en kwam nog een aantal modellen tegen die hij in een doos heeft gestopt en aan mij gegeven heeft, waarvoor mijn bijzonder grote dank!! :D
Wat ik voorlopig de interessantste kits vind, zijn een DAF 3300 en een Volvo F12. Beide staan al voor een groot deel in elkaar, ik hoef ze alleen maar verder spuitklaar te maken en dan kan ik spuiten en beletteren. Ik heb besloten de 3300 eerst te doen, hieronder de foto's zoals ik hem gekregen heb:
Cabine
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieur
Afbeelding

Chassis
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ermee wil doen is ongeveer hetzelfde als m'n 143, zilver en rood spuiten. Dit wil ik met alle oude modellen doen, zodat er een soort wagenpark met oude huisstijl en nieuwe huisstijl (voor de recente modellen uiteraard) ontstaat.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Laatst bijgewerkt door Ronald_V8 op di 14 aug, 2012 21:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Na van wat vakantie te hebben genoten hebben we uiteraard weer wat gedaan! :brouw:
Ik heb de cabine gespoten, en ik ben bezig met het chassis. Het heeft niet zoveel zin er heel veel over te gaan vertellen, maar lekker meteen door naar de foto's.

Voorkant cabine
Afbeelding

Stukken grille
Afbeelding

Samen ziet dat er dan zo uit (dryfit)
Afbeelding

Chauffeurskant cabine
Afbeelding

Bijrijderskant cabine
Afbeelding

Achterkant cabine
Afbeelding

Nog niet heel goed te zien, maar met de achterkant van de cabine is het één en ander gebeurt. Voor deel kan ik dat verklaren, voor een deel ook niet.
Op deze foto het min of meer verklaarbare deel
Afbeelding
Dit is de linkse bovenhoek van de cabine en dakspoiler. Hier is hij opgevallen. Leuk als je broertje gaat voetballen terwijl je net gespoten cabine buiten staat de drogen :evil: resultaat, stukje uit de hoeken van de cabine en dakspoiler, ik heb het nog bijgespoten maar erg mooi ziet het er allemaal niet uit. Overmacht zullen we maar zeggen.
Over de soort vlek kan ik eigenlijk niks zeggen. Hier hetzelfde.
Afbeelding
Dit is rechtonder op de cabine. Ik denk dat dit een reactie is tussen de verf en iets anders, maar weten doe ik het niet.
Iemand die mij dit wel kan vertellen, en nog veel belangrijker: hoe voorkom ik dit in de toekomst?

Met het chassis ben ik dus nog bezig (rood spuiten), foto's daarvan in de volgende update.
Dit was 'm dan weer.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2012 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Verschillende verflagen die elkaar opvreten...

Voor deze cabine is maar 1 oplossing...

In de bak met remolie / ovenreiniger en daarna heel goed schoonmaken......

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Inderdaad zoals Arie al aangeeft: remolie of mr. Muscle want dit is hopeloos.
En dan bij een nieuwe spuitsessie geen zilvergrijs gebruiken, het is 1 van de meest vervelende kleuren om te spuiten want je ziet echt alles erop: stof, oneffenheden, krassen.
Of als je dit zilvergrijs gebruikt als onderlaag voor het wit (want het schiet me te binnen dat je deze in je eigen kleuren wilde spuiten) dan niet te dik spuiten. Paar keer nevelen is al voldoende en dan vooral goed van links naar rechts en boven naar onder bij de portiernaden e.d. want daar bloedt het meestal door.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2012 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Citaat: "...ik heb het nog bijgespoten..."

En dat is dus het probleem geweest, te snel een extra laag en wordt de eerst laag opgelost. Maar je hebt volgens mij ook helemaal niet de oude blauwe laag van de cabine gehaald. Ik zie nog dezelfde "zakker" voorop de cabine als bij het blauw. Zoals anderen al aangaven, in de remolie (zilver is lastig te verwijderen met ovenreiniger) er mee en opnieuw beginnen.

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2012 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zal inderdaad ook een probleem bij de remolie stripmethode zijn. De nieuwe lak ligt er zo af maar dat oude blauwe metallic zal wel even duren voordat en als het eraf gaat.....

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2012 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Ronald,

Het is inderdaad jammer dat je niet eerst de blauwe lak verwijderd hebt, loop je ook niet dit soort risico,s.
Waarschijnlijk is de vorige verf Revell geweest gezien de leeftijd en het zilver gok ik op Tamiya of een andere acryl paint.
Revell en Tamiya vreten elkaar op omdat de bestanddelen totaal verschillend zijn.
Tamiya en gewone autolakken verdragen elkaar omdat de bestanddelen op acryl basis zijn en deze zijn dan ook alleen met remolie te verwijderen, heb dit zelf al uitgeprobeerd..

Citaat:
Zal inderdaad ook een probleem bij de remolie stripmethode zijn. De nieuwe lak ligt er zo af maar dat oude blauwe metallic zal wel even duren voordat en als het eraf gaat.....
Is dit zo anders dan bij effen lakken???
Ik heb pas geleden een knalrode spoiler van Jeff in de remolie gelegd en na 4 á 5 uurtjes was de zeer oude verf eraf.
Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met metallic lakken verwijderen.

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2012 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Is dit zo anders dan bij effen lakken???

Ja maar ligt eraan hoe oud de verf is.
Bij Humbrol van een jaartje oud bijvoorbeeld kun je het shaken om die met remolie te strippen. Is me wel eens gelukt maar dan moet het echt een half jaar in de oliebak liggen. Revell is daarentegen wat milder en na een weekje wil dat nog wel eens loslaten maar dat kan ook aan de versheid van de verf gelegen hebben.
Met het strippen van metalliclakken met ovenreiniger heb ik geen ervaring, wellicht kan iemand anders hier iets over vertellen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2012 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Toch krijgt mrMuscle uiteindelijk nog best goed de verf eraf. Laatst een cabine kaal moeten maken waarvan ik wist dat die met Duplicolor was gespoten. Dat ging er zo van af. Toen schoot me te binnen dat eronder nog restanten van Revell verf zaten en die waren hardnekkig. Maar de cabine in een afgesloten bakje leggen en goed inspuiten met ovenreiniger ( eerst een 'inleglaag' ).
Het vlak wat onderin het bakje ligt, ligt dus uiteindelijk in de 'viezigheid' maar na 24uur in het bakje in een afgesloten plastic tas, is die zijde schoon. En zo werk je andere kanten ook af.

Dit geldt ook voor Motip lakken uit spuitbus ondanks dat er altijd gezegd wordt dat die zo goed als niet te verwijderen is met ovenreiniger. Dezelfde aanpak als hierboven werk en na 3 á 4 dagen elke dag een andere zijde geeft een goed resultaat.
Bij deze lakken maakt het niet uit of het uni- of metalliclak is.

Die cabine met Revell verf eronder is járen oud maar ging toch.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2012 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Wat ik wel eens gedaan heb, de onderdelen inspuiten met Muscle en dit in een plastic zak doen en deze dichtknopen. Daarna de onderdelen een beetje masseren zodat alles goed in contact komt met de oude verf. Een dagje wachten en dan uitspoelen en oude resten verwijderen met tandenborstel. Maar dat laatste is bij iedereen wel bekend. :mrgreen:

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement