Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De Pander Postjager zit in zijn eindfase, dus tijd voor een nieuw projekt. De Armstrong-Whitworth FK.10, een resin kit van CMR, heb ik al een tijdje in de kast liggen, en die vierdekker moet er nu maar eens aan geloven.
De FK.10 was Koolhoven’s antwoord op de succesvolle ontwerpen van de `fokker en Sopwith driedekkers. Het prototype, vermoedelijk onder de naam FK.9, had een 110 pk Clerget rotatiemotor en vloog voor het eerst in maart 1917. De FK.10 was een twee-persoons jager, die werd uitgerust met een 130 pk Clerget motor in een poging de nogal tamme prestaties te verbeteren. De bronnen melden echter znder uitzondering dat die poging mislukt is; de prestaties waren zelfs een beetje slechter dan die van de FK.9. Een van de FK10's vloog ook met een 110 pk Le Rhone. Het vliegtuig had uitstekende vliegeigenschappen.

Afbeelding

Afbeelding

Alle vier de vleugels van de FK.10 hadden een V-stelling en waren ook allemaal voorzien van rolroeren. Het onderstel was alleen met kabels verspannen, de wielen zaten slechts aan twee onderstelstijlen vast. Van de oorspronkelijke order van 50 toestellen zijn er ten gevolge van de tegenvallende prestaties slechts 13 gebouwd.

Afbeelding

De kit zit in een doos van dun karton en bevat de resin onderdelen in plastic blisters en een A4 met bouwinstrukties. Die zijn erg beperkt: een lijstje van de afmetingen van het vliegtuig, een maatschets waarop tenminste het ingewikkelde verspanningsschema te zien is (waar heb ik dat eerder gezien?). Sommige spandraden lopen zelfs dwars door de vleugels heen. Er is ook een exploded view, waarop de plek van de onderdelen (ongeveer) staat aangegeven. Schilderinstrukties zijn beperkt. Decals ontbreken, evenals een stukje doorzichtig plastic voor het windscherm.

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste wat ik heb gedaan is de maatschets precies op schaal afgedrukt. Elk onderdeel ga ik daarmee vergelijken om niet voor verrassingen te komen staan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Laatst bijgewerkt door robh op za 04 aug, 2012 21:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Volgens mij ben jij gewoon een sadomasochist Rob, dat je je zulke projecten op de hals haalt! :lol:
Maar wel weer een prachtig uniek model!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Na de Postjager moet dit een verademing zijn (al was het alleen maar omdat een resin kit minder stof geeft dan dat vacform gedoe, en je dus diep kan ademhalen). Wat ik uit andere bouwverslagen opmaak is dat de spandraad door de vleugel het lastigste is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Alle resin onderdelen zijn los- en schoongemaakt. In het algemeen van goede kwaliteit met maar een paar luchtbelletjes. wel zijn er een paar onderdeeltjes krom, maar een goed warm bad doet daar wonderen.

Afbeelding

Ook dit model wil ik weer maken met "losse" roeren, maar voor het richtingsroer zal dat lastig zijn. Zoals gebruikelijk bij deze vroege Koolhovens is ook de staartslof bestuurbaar, en die vormt hier een geheel met het richtingsroer. Na het losnijden van het roer wordt de construcie dan wel heel erg iel. We zullen zien.
De stuurknuppel is duidelijk "mislukt". Het plaatje op de exploded view lijkt me ook een buitenmodel, en ik denk dan ook dat ik hem vervang door een simpele knuppel. Het interieur wordt "fantasie", vermenigvuldigd met een vleugje FK.8; ik heb geen interieurfoto's van de FK.10 kunnen vinden.

Referenties:
1. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 2-3, 25-17, 73, ISBN 90 228 3890 0, 1981
2. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 4, 1940
3. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, p. 25, 1996
4. T. Postma, De F-16 en zijn voorgangers, Luchtvaart in beeld nr. 4, p. 44, ISBN 90 620 7328 x, 1978
5. S. Van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, p.160, ISBN 90-234-7057-5, 2001
6. O. Tapper, Armstrong Whitworth Aircraft since 1913, pp. 11, 73-78, ISBN 0 370 10004 2, Putnam, London, 1973
7. J.M. Bruce, The aeroplanes of the Royal Flying Corps, Military Wing, pp. 106-109, ISBN 0 85177 854 2, Putnam Aeronautical Books, London, UK, 1992

En een aantal websites met maatschetsen:
8. http://www.aviastar.org/pictures/england/arm_fk10.gif
9. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=247065
10. flyingmachines.ru/Images7/Flight/437-1.jpg
11. flyingmachines.ru/Images7/Flight/436-2.jpg
12. en.wikipwdia.org/wiki/Armstrong_whitworth_F.K.10

De meeste maatschetsen kloppen niet met de foto's; die in ref. 7 is nog het beste. De maatschets in de bouwinstrukties komt uit ref. 9, en toont een overdaad aan spandraden, waarvan een aantal niet op de foto's te vinden zijn.
Wijsgeworden van het bouwen van de FK.8 ben ik eerst maar begonnen om een lijst van spandraden te maken, omdat een aantal voorzieningen daarvoor al tijdens de bouw aangebracht moeten worden (later is er niet meer bij te komen).
Dit is het resultaat (tussen vierkanten haken de nummers die ik later zal gebruiken in de foto's van bevestigingsgaatjes en zo).

Afbeelding

De oude Frits had iets met spandraden; dit zijn er weer erg veel in vergelijking met bijvoorbeeld de Fokker Dr.I Driedekker, die alleen maar een verspannen onderstel en cabane had.

In het plaatje hieronder staat aangegeven waar deze spandraden en besturingskabels lopen.

Afbeelding

De decals worden ook lastig: Opschriften in wit, dus niet te maken met de inktjet.
Dan zijn we nu zo'n beetje klaar om met bouwen te beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Dan zijn we nu zo'n beetje klaar om met bouwen te beginnen.

Veel plezier!

Zijn die luchtbelletjes in 't resin makkelijk weg te werken?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Zijn die luchtbelletjes in 't resin makkelijk weg te werken?


Ze zijn klein (hooguit een halve mm), niet te veel (een stuk of vijf) en niet te veel op scherpe randen, dus dat gaat wel lukken. Voor een resin kit een goede score. Dit is een vrij oude kit, waarbij jammer genoeg de binnenkant van de romp geen detail heeft. Dat is dus het eerste wat ik ga doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine update. Alle roeren zijn losgesneden, en boven- en ondervleugel zijn in tweeen gesneden (alle vleugels moeten een kleine V-stelling krijgen. Ook heb ik vast 0,4 mm gaatjes geboord waar het "landing wire" doorheen moet, zo goed mogelijk met de juiste helling (hoop ik). Als het niet klopt, is het waarschijnlijk wel aan te passen door het gaatje iets groter te maken (op foto's ziet het er ook uit als een fatsoenlijk groot gat).

Afbeelding

Verder in vleugels, rolroeren en richtingsroer al vast de 0,3 mm gaatjes geboord voor de besturingskabels. De FK.10 had rolroeren in alle vier de vleugels. Ik kan op foto's geen kabel onder de ondervleugel zien lopen, dus ik neem aan dat die door de vleugel liep. Ook begonnen met het kleine werk voor de cockpit. Voor zover ik kan zien heeft de romp de gebruikelijke vierkante vakwerkconstructie, waarna met latten in langsrichting en ronde deelspanten de stroomlijn vorm gemaakt is. Ik zal me beperken tot een paar frames en 1 of twee longerons.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2012 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb altijd vol bewondering zitten kijken naar de 1:48 of 1:32 modellen uit WW I of iets later, waar de verspanning rijkelijk voorzien was van al of niet zelfgemaakte bevestigingsogen en draadspanners. Nu heb ik laatst bij de LHS een PE setje 1:72 control horns & turnbuckles gekocht (S72-161 van Jadar Model uit Polen). Misschien toe te passen voor de FK.10 (heeft in ieder geval genoeg touwtjes)? Heeft iemand ervaring (en dus nuttige tips) met dit spul?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Wat aan de slag geweest met de cockpit. Alle onderdeeltjes in de kit geverfd en op hun plek geplakt.

Afbeelding

De tank vastgezet met wat spanbanden van 0.25 mm draad. De stuurknuppel is van 0,4 mm draad gemaakt. Die in de kit miste een stuk en was veel te grof.

Afbeelding

De stoelkussens bewerkt met een boortje (voor het schilderen) om de knopen in de zittingen te simuleren.

De romphelften voorzien van de binnenste vleugelstijlen, langsligger en wat framepjes, alles van 0,65 en 0,8 mm brede strip van verschillende diktes. Achter de betuurdersstoel ga ik één dwarsframe aanbrengen. Het vloer van het cockpitinterieur past in smalle groeven in de rompzijkanten. Die heb ik iets breder en dieper gemaakt om er zeker van te zijn dat de vloer er goed invalt. Hetzelfde geldt voor het platformpje van een halve mm dik waar de mitrailleur op komt te staan (het origineel ben ik kwijt, dat besloot een sprong van Olympische afmetingen te nemen, toen ik het met de pincet probeerde op te pakken). Ontbreekt nog in het interieur een gashandle. Stoelriemen heb ik al gemaakt van geschilderde Tamyia tape.

Afbeelding

Al het hout is eerst geschilderd met Humbrol 110 en daarna bewerkt met sterk verdunde olieverf (sienna gebrand en naturel). De juiste helling van de stijlen heb ik bepaald met een malletje uit plastic sheet. Verder moet je opletten dat beide binenste stijlen evenwijdig blijven; ze moeten dus alleen aan de onderkant en de bovenkant van de romp vastgeplakt worden. Gecontroleerd met een dry fit.

Afbeelding

Verder moet ik nog ergens opslagruimte maken voor de munitiemagazijnen van de waarnemer. Waarschijnlijk onder het mitralleurplatform.
Ook begonnen met de motor te schilderen. Op Wikipedia een mooie foto gevonden van de 130 pk Clerget rotatiemotor.

Afbeelding

Dit heb ik geprobeerd te benaderen door de motor eerst zwart te schilderen en daarna een dry brush met goud (Humbrol 18) te geven. De klepstoters weer zwart gemaakt en ook nog wat zilver chipping aangebracht (misschien iets te veel, haal ik nog wel weg).

Afbeelding

Nog twee foto's opgescharreld van de versie die ik wil bouwen. De eerste uit Tappers boek.

Afbeelding

De tweede uit het boek van Wesselink en Postma.

Afbeelding

Ik zal waarschijnlijk de witte teksten zelf moeten maken (uitsparen in een decal met zo goed mogelijk dezelfde kleur als de geverfde romp geprint op wit decal papier; wordt nog zweten).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Is er een reden voor dat die vliegende ladder op die z/w foto's van achteren ondersteund is?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement