Alle resin onderdelen zijn los- en schoongemaakt. In het algemeen van goede kwaliteit met maar een paar luchtbelletjes. wel zijn er een paar onderdeeltjes krom, maar een goed warm bad doet daar wonderen.
Ook dit model wil ik weer maken met "losse" roeren, maar voor het richtingsroer zal dat lastig zijn. Zoals gebruikelijk bij deze vroege Koolhovens is ook de staartslof bestuurbaar, en die vormt hier een geheel met het richtingsroer. Na het losnijden van het roer wordt de construcie dan wel heel erg iel. We zullen zien.
De stuurknuppel is duidelijk "mislukt". Het plaatje op de exploded view lijkt me ook een buitenmodel, en ik denk dan ook dat ik hem vervang door een simpele knuppel. Het interieur wordt "fantasie", vermenigvuldigd met een vleugje FK.8; ik heb geen interieurfoto's van de FK.10 kunnen vinden.
Referenties:
1. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 2-3, 25-17, 73, ISBN 90 228 3890 0, 1981
2. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 4, 1940
3. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, p. 25, 1996
4. T. Postma, De F-16 en zijn voorgangers, Luchtvaart in beeld nr. 4, p. 44, ISBN 90 620 7328 x, 1978
5. S. Van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, p.160, ISBN 90-234-7057-5, 2001
6. O. Tapper, Armstrong Whitworth Aircraft since 1913, pp. 11, 73-78, ISBN 0 370 10004 2, Putnam, London, 1973
7. J.M. Bruce, The aeroplanes of the Royal Flying Corps, Military Wing, pp. 106-109, ISBN 0 85177 854 2, Putnam Aeronautical Books, London, UK, 1992
En een aantal websites met maatschetsen:
8.
http://www.aviastar.org/pictures/england/arm_fk10.gif9.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=24706510. flyingmachines.ru/Images7/Flight/437-1.jpg
11. flyingmachines.ru/Images7/Flight/436-2.jpg
12. en.wikipwdia.org/wiki/Armstrong_whitworth_F.K.10
De meeste maatschetsen kloppen niet met de foto's; die in ref. 7 is nog het beste. De maatschets in de bouwinstrukties komt uit ref. 9, en toont een overdaad aan spandraden, waarvan een aantal niet op de foto's te vinden zijn.
Wijsgeworden van het bouwen van de FK.8 ben ik eerst maar begonnen om een lijst van spandraden te maken, omdat een aantal voorzieningen daarvoor al tijdens de bouw aangebracht moeten worden (later is er niet meer bij te komen).
Dit is het resultaat (tussen vierkanten haken de nummers die ik later zal gebruiken in de foto's van bevestigingsgaatjes en zo).
De oude Frits had iets met spandraden; dit zijn er weer erg veel in vergelijking met bijvoorbeeld de Fokker Dr.I Driedekker, die alleen maar een verspannen onderstel en cabane had.
In het plaatje hieronder staat aangegeven waar deze spandraden en besturingskabels lopen.
De decals worden ook lastig: Opschriften in wit, dus niet te maken met de inktjet.
Dan zijn we nu zo'n beetje klaar om met bouwen te beginnen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.