Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Toevallig vond ik Inkscape net. Heb ik gedownload maar nog niet geïnstalleerd. Ook vond ik op YouTube instructiefilms over Inkscape.
Komt goed uit. Draftsight kan ik niet gebruiken omdat het een CAD programma is. Ik kan hier geen papieren modellen mee ontwerpen.

Bij tekenprogramma's is het belangrijk dat ik een goed programma kies omdat ik er later veel mee ga werken. Ik moet het programma met
al zijn (on)mogelijkheden goed leer kennen. Ik wil er geen jaren aan besteden om er achter te komen dat er betere programma's zijn,
die meer aan mijn wensen voldoen.
Daarom is een zorgvuldige keuze erg belangrijk. Het laatste wat ik wil is een gratis download waarna het blijkt dat de software maar 30
of 60 dagen werkt, de 'save' functie of de 'print' functie werkt niet, of meer van dat soort grappen. Zoiets wil ik dus absoluut niet.

Omdat ik grote plannen heb omtrent commerciële modellen MOET ik binnen afzienbare tijd leren werken met vector programma's.
Samen met Wim van der Meer en Diderick den Bakker kan ik gaan samenwerken om mooie modellen op de markt te brengen. Vroeger
was het printen van metaalkleuren duur en omslachtig. Tegenwoordig is dat een stuk makkelijker dus dat is ideaal voor modellen van
satellieten en raketten. En het metaaleffect is tegenwoordig nog veel mooier ook.
Een klein (of misschien wel groot) probleem zijn de kopierechten. Boeing, NASA, ESA, etc... hebben al hun spullen auteursrechtelijk
beschermd. Daar moeten we dus een oplossing voor gaan bedenken zonder dat de modellen onbetaalbaar worden.

______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
intressant erik , maar die markt is al reeds aardig verzadigt en dragon druk de prijs enorm , en als je naar nick proach kijkt , is gewoon niet meer te betalen . :?

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Dat zijn geen concurrenten van mij. Ik ontwerp papieren modellen en daar zijn nog steeds gewoon erg weinig ruimtevaartmodellen
in te vinden. En wat er is, is beslist niet accuraat. Soms zelfs 80 procent fantasie.
Of 100 procent kopie, zoals de Diamant B van GPM.....! ;-) Ze hebben mijn model illegaal gekopieerd. Dus ook alle fouten die erin
zitten.
Ik laat ze maar doen. Binnenkort kom ik met een nieuwe reeks Diamant raketten en die zien er toch echt heel anders uit dan wat ik
tien jaar geleden maakte. Toen was er op twee kleine tekeningetjes na niets te vinden over deze raketten.
En Nick Proach? In zijn geval betaal je de naam. Meer niet. Weinig van zijn modellen zijn accuraat. Sommigen zijn zelfs slecht te
noemen. Vormen, kleuren, details....soms lijkt het alsof iemand het ter plekke verzint. Vreemd, want als het moet kunnen ze toch echt
wel accurate modellen maken. En Russische ruimtevaart verkopen ze ook niet meer. Kan in mijn voordeel werken. Al maak ik natuurlijk
geen houten, metalen of kunststof modellen. Het aanbod van Proach is trouwens enorm gekrompen. Vroeger maakte hij veel meer
verschillende modellen. Maar ja, voor de bedragen die hij vroeg snap ik dat weinig mensen nog interesse hebben in zijn modellen.

En dat Dragon haar prijzen gedrukt zou hebben..... allemachtig... hoe duur waren die modellen dan eerst? Ik vind ze nog steeds onbetaalbaar !
En bij veel van de kant en klare modellen kloppen de verhoudingen en details niet. Ik maak dan "alleen maar" papieren modellen, maar
ik blijf er vaak net zo lang aan sleutelen totdat de details en proporties echt kloppen. Is het uiteindelijk toch niet goed dan is het
beslist omdat ik dan geen betere info kon vinden.
Op dat gebied zijn mijn modellen - zonder op te scheppen - op veel gebieden accurater dan de meeste commerciële modellen.
Enkele voorbeelden zijn de 1:96 Mercury-Redstone (MR 7 & 8.), de TRACE satelliet (ESA stuurde mij hele goede tekeningen met maten !!) en
Hipparcos en R7 (Soyuz en Vostok), beiden nog in aanbouw. Van dit soort dingen heb ik zeer goede tekeningen, CAD tekeningen waar zelfs
de klinknagels op getekend staan.
Als ik aan zulke info kan komen dan MOET ik er gewoon een model van maken !! ;-)

Ik ga Inkscape eens opstarten...

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Erik heeft helemaal gelijk aangaande het aanbod aan modellen in papier en plastic. De doorsnee modellen (voornamelijk Heller, Revell en Airfix) zijn gruwelijk lelijk en slecht gedetailleerd en vaak klopt er geen hout van schaal. De gebruikte moulds zijn vaak uit de sixties en dus ook vaak inaccuraat omdat ze gebaseerd zijn op prototypes of mock-ups om nog maar niet te spreken over de weinig subtiele panel lines en toegevoegde onzin (dat rijtje druppels op de S-II tank van de 1/144 Airfix Saturn V bijvoorbeeld). Kilo's aan resin, scratchbuildwerk en PE aftermarketsets zijn nodig om deze modellen een beetje toonbaar te maken. Dragon? veel te duur, te grof in details en daarom mijns inziens het geld niet waard. Nee, echt niet.

Toen ik papiermodellen ontdekte ging er een wereld voor me open. De keuze aan onderwerpen is vele malen groter, de makers zijn veel zorgvuldiger in hun detaillering en de materialen vriendelijker om mee te werken. Het gebruik van verschillende papiersoorten levert daarin ook weer talloze mogelijkheden op. Ik ben geen purist, ik gebruik ook metaal en heel af en toe een plastic of keramisch materiaal voor moeilijk in papier te maken delen zoals trusswerk of bolvormen. Daarnaast is het bij veel modellen gemakkelijker de uiterlijkheden wat te tweaken middels photoshop of iets dergelijks om versies of kleuren aan te passen naar eigen smaak. Papierbouwsels hebben nog altijd minder aanpassen, zagen, vullen en kitbashen nodig dan plastic.

Eigenlijk vind ik dat er veel meer modellen in papier te vinden zijn dan in plastic of resin. Er is, vind ik, in elk geval veel meer variatie in de modellen.
Voor mij is het nog altijd een hobby. Ik leer over de objecten die ik bouw. Hoe ze werk(t)en en hoe ze gebruikt zijn. Elk nieuw bouwsel is weer een reis.

Erik, ik ben de eerste die een IRAS van je koopt. Dat model wil ik bijzonder graag maken. (Ik weet de moeilijkheden van het ontwerpen...)

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Toevallig ben ik bezig aan een model van Iras. Ook aan de Delta raket die hem lanceerde.

De modellen zijn straks gewoon gratis te downloaden van mijn website. En ik vind het altijd leuk om te zien dat mensen mijn modellen
aanpassen aan hun eigen wensen. Ik stimuleer zulke dingen altijd. De één is een purist die alleen de papieren onderdelen gebruikt en
niets meer, de ander voegt allerlei onderdelen toe en gebruikt verschillende materialen om het model te verbeteren. Ik lever alleen de
basis, daarna kan ik alleen maar hopen dat ze er een leuk model van kunnen maken.


En wat plastic modellen van Russische ruimtevaart aangaat: lange tijd was het moeilijk, zoniet onmogelijk om aan goede tekeningen
te komen. Even naar Rusland gaan om daar musea te bezoeken en de echte spullen fotograferen en opmeten is niet makkelijk en vaak
veel te duur voor een paar modellen waarvan men van tevoren niet weet of ze goed zullen verkopen. Men gebruikte dus de tekeningen
die men wél kon vinden, inclusief een paar onscherpe foto's. Vandaar dat men vóór de jaren 80 gewoon weinig accurate ruimtevaartmodellen
had. De Vostok van Revell, pas opnieuw uitgebracht, is wel behoorlijk accuraat. De R7 raketten van Airfix daarentegen zijn gewoon een
aanfluiting......... De Ariane 5 van Heller is ook niet slecht, de grote vormen zijn zeker acceptabel.


== Meer zal ik niet schrijven over dit onderwerp anders gaan we te ver off-topic ==

_______________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Toevallig ben ik bezig aan een model van Iras. Ook aan de Delta raket die hem lanceerde.


En reken er maar op dat ik met een vergrootglas over jouw model van IRAS heen ga, zodra het beschikbaar komt. :wink:

Goed om te horen trouwens dat je de Delta-166 ook nog steeds op de tekentafel heb staan. Nogmaals dank voor de digitale versie van de IRAS logo's die je mij destijds toegespeeld heb.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement