Ben verder gegaan met het landingsgestel. De vier halve resin wielen zijn nogal rudimentair. Er moet een aantal milimeters afgeschuurd worden om ze te reduceren tot de schaaldikte van 7 mm.
Is wat werk, maar te doen. Wel vuil. De diameter van de wielen moet volgens tekening 13,5 mm zijn, maar de wielen in de kit zijn ruim 16 mm. Ik heb het gat voor de as opgeboord tot 1,5 mm, zodat ik er de helft van een quick link in kon schroeven, die in de boormachine paste, die ik rizontaal in de boorstandaard heb gezet. Op deze geimproviseerde draaibank was het vrij makkelijk om de wielen met een schuurlatje af te draaien tot 13,5 mm en de bolling van de ballonbanden weer aan te brengen.
Het resultaat is zeer acceptabel.
Het te grote gat voor de wielas weer op maat gemaakt met een dun schijfje buis, en ziedaar, een best geslaagd onderstel.
Bij de wielen vond ik in de kit ook nog een velletje transparant plastic voor de ramen.
Ik had ook al bij de LHS een motoren gekocht: een Wright J-6-9 Trimotor Shipset met de gewenste, karakteristieke uitlaten. Wel ongeveer net zo duur als de hele kit. Ik weet niet van de kleine dingetjes zijn, of waar die op de motor horen te zitten.
Verder nog wat documentatie bij elkaar gezocht voor het interieur. Uit Harm Hazewinkels boek over Pander.
Hugo Hooftman's boekje over de Postjager:
En de NVM tekening:
Teslotte de vacform sheet gelijnd. Ik zie wel dat deze kit lastiger zal zijn dan vorige vacforms die ik gebouwd heb (zie bijv.
http://www.hollandaircraft.nl/F42b_Fokker_FVIIa1m.pdf), hoofdzakelijk door de vele gebogen lijmvlakken. Wachten op mooi weer, want binnen schuren geeft te veel troep.
De motor cowlings zijn te klein voor de motoren, dus ik kan er al vast over na gaan denken hoe dat nu weer op te lossen. Tot zover.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.