Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2012 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Omdat deze groepsbouw alweer een maandje loopt, wordt het toch tijd om mijn deelname te starten.
Het wordt de SeaOtter, een amfibie ontworpen door de Engelse vliegtuigfabriek Supermarine als opvolger van de Walrus.
De eerste vlucht was in 1938. Er zijn er 290 van gebouwd maar niet door Supermarine zelf.
Ik ga verder geen uitgebreid historisch verhaal houden want met een beetje zoeken op internet kun je vanalles vinden.

Mijn uitvoering wordt uiteraard van de Nederlandse MarineLuchtvaartdienst die er van 1950 tot 1953 in totaal 11 heeft gehad (8 operationeel en 3 voor onderdelen),
in de uitvoeringen ASR.Mk.I en ASR.Mk.II. Belangrijkste "wapenfeit" is de inzet tijdens de watersnoodramp van 1953.

Tijd voor plaatjes:

Afbeelding
Deze kit heeft decals voor een Nederlandse uitvoering

Afbeelding
De Walrus is de voorganger van de SeaOtter. Grootste verschil is de duwschroef.

Afbeelding
Keurige oppervlaktedetails

Afbeelding
Het nodige aan resin, inclusief losse cilinders voor de motor en bomrekken.

Afbeelding
En een PE-setje

Afbeelding
Uit de stapel oude tijdschriften een AviationNews getrokken met een handige schaaltekening

Afbeelding
Gelijk maar even het rompje en de vleugels vergeleken

We zijn klaar met dozenruiken, tijd om aan de slag te gaan!

Eerst maar 'ns de romphelften vlakgeschuurd.
Vervolgens de rompdelen met de rompvloer gedry-fit omdat niet precies duidelijk is hoe de vloer komt te zitten.
Bij dit soort shortrunkits is het altijd nuttig om droog te passen. De kit is van Azur, een merk uit de MPM-stal met veelal Fransgerelateerde onderwerpen.
Vaak zijn de bouwtekeningen vaag in de aanduiding van locaties en zijn de onderdelen vrij dik uitgevoerd.

Afbeelding
De positie van de vloer heb ik afgetekend op de wanden omdat ik daar nog wat mee wil gaan doen.

Zo de kop is eraf, de SeaOtter is take-off!

Groeten,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op za 23 jun, 2012 13:07 pm, in totaal 13 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
leuke kit paul.
en volgens mij is de moter aan de andere kant ook gelijk het enige verschil :wink:


Gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mooie kit Paul ,schaaltekeningen lijken aardig overeen te komen met de kit
succes en plezier met de bouw.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Voor de Nederlandse versie is een separaat staartdeel en richtingsroer bijgeleverd. De staart moet eerst worden afgezaagd.
Alvorens je aan het interieur begint is het raadzaam om altijd die puisten van ejectormarks te verwijderen.
Kitfabrikanten zijn er meester in om deze precies op de verkeerde plaatsen aan te brengen.

Afbeelding
Aan de binnenzijde van de staart is middels een lijntje aangegeven waar je de zaag in moet zetten, handig!

Met enige artistieke vrijheid en een beetje spieken bij de Walrus het interieur wat aangekleed.
Eerst aftekenen dan liggers uit strip aanbrengen, deze insnijden en de ribben ertussen lijmen. Nog een paar hendels en kastjes erbij and that's it:

Afbeelding
Het lijkt heel wat maar het hele interieur was in twee uur klaar.

:idea: Tip voor hen die altijd zitten te pielen met het oppakken van kleine PE-deeltjes; gebruik een natte kwast.


Afbeelding
Het richtingsroer komt over links te staan.

:idea: Tip voor hen die altijd zitten te pielen met het lijmen van kleine PE-deeltjes; gebruik eens KristalKleer i.p.v. secondenlijm.


Afbeelding
Bijrijdersstoeltje staat nog niet helemaal jofel zien ik.

Afbeelding
Tenslotte nog een laagje H78 Interior Grey Green eroverheen gegietert.

Over het interieur van de SeaOtter kon ik dus niet bijster veel vinden. Mocht iemand nog wat aanvullingen hebben, plant er maar bij zou ik zeggen.


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
henny schreef:
Mooie kit Paul ,schaaltekeningen lijken aardig overeen te komen met de kit
succes en plezier met de bouw.


Volgens enkele geleerden mankeert er wel wat aan deze doos en is deze tekening mogelijk de bron van de vermeende vormafwijkingen.
Zowel De oude multimedia Aeroclubkit uit begon jaren negentig als deze Azur hebben waarschijnlijk deze tekening als basis gebruikt en de fouten overgenomen die er in staan.
Ik heb de romp ook nog vergeleken met wat foto's op internet van de zijkant van de kist en ik kan er wel mee leven.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
mooi interieur paulus :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2012 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
We houden lekker de gang er in: de romphelften zitten op elkaar:

Afbeelding

Kiekje in de cockpit. De locatie van het stuur heb ik meer richting stoel verhuisd. Die stond verhoudingsgewijs wel heel ver weg.

Afbeelding

En bakboord:

Afbeelding

Het PE van de stoelriemen heb ik ter plaatse van de gespen weer kaal geschrapt met een mesje, dit geeft een mooie metaalglans en werkt heel snel:

Afbeelding

Het bovendeel van de ondervleugel heb ik eerst pasgemaakt op de romp en vlakgeschuurd. De onderhelften zijn niet goed vlak te schuren vanwege de wielbakken. Flink wat klemmen erop en drogen met die handel:

Afbeelding

Ook de staartdelen zijn aan de dikke kant, daarom schuur ik ze dunner.

Afbeelding

Het monteren van de staart is de volgende stap.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 0:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je bent goed bezig Paul. Lekker tempo. En als vanouds ziet het er weer top uit.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Bedankt, Biggles. Ben lekker op dreef met dit ding maar er zit toch wel wat werk aan.

De bovenvleugel paste vrij goed op de romp. De staartvlakken zijn eerst vlakgeschuurd voordat zij op elkaar gelijmd zijn. anders zijn ze veel te lomp. Het separate kielvlak is ook geplaatst
Al vrij snel liggen de deelconstructies op de werktafel, tot zover gaat ie lekker:

Afbeelding


Hier het typische probleemgebied van de shortrunmodellen zoals je die tegenkomt bij MPM, Azur en SpecialHobby: dikke achterlijsten.
Ondanks het zorgvuldig schuren en afklemmen, zitten er toch kieren in de achterlijst die daardoor ook veel te dik uitvalt.
Ik vermoed dat er door teveel klemkracht op het midden van de vleugel ruimte is ontstaan tussen de vleugeldelen.
Ter vergelijking heb ik de bovenvleugel erbij gehouden. Daarvan is de achterlijst dunner geschraapt en geschuurd om tot een acceptabel resultaat te komen:

Afbeelding


De propeller behoeft ook wat aandacht. zoals je ziet heb ik 'm niet netjes gecentreerd en steken de bladen ongelijk uit de spinner.
Volgens mij hoor je die stokkies sowieso niet te zien. Dichtsmeren dus:

Afbeelding

De motorgondelhelften heb ik ook vlakgeschuurd om ze netjes te kunnen lijmen. Hoewel ik er naar mijn idee nauwelijks iets afgeslepen heb,
valt de gondel toch iets te smal uit waardoor het deel in het vleugelmiddenstuk er te ruim overheen valt. Dat wordt dus nog meer plamuren :(

Afbeelding


En nu maar wachten tot de plamuur droog is...:

Afbeelding


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De trailing edges doen me erg denken aan de Meteor, alleen durfde ik het daar niet aan om te gaan schuren. Veel te bang dat ik de vorm van de motorgondels zou verknallen. Die propellers met losse bladen zijn ook een uitdaging, met de Spit Mk XI heb ik er zelfs een malletje voor gefabriceerd;

Afbeelding

Het interieur ziet er in ieder geval netjes uit en ik heb er alle vertrouwen in dat het met de rest (na het nodige schuurwerk :mrgreen: ) best in orde gaat komen. Hoewel...............geel is en blijft natuurlijk een lastige kleur.

Gr. Sjaak

Ps. was het niet handiger om de propellerbladen na het spuiten te monteren?

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement